ČSA potřebují nový kapitál, míní Babiš. Sobotka má o firmu strach
Propouštění a zánik ČSA?
Premiérovi se to nelíbí, ministr financí to nekomentuje a jeho předchůdce poukazuje na ekonomickou nevyhnutelnost. Řeč je o chystaném masivním propouštění v ČSA, na které upozornil server ECHO24.cz. Šéf vlády vyjádřil obavu, aby z národního leteckého dopravce „ještě vůbec něco zůstalo“.
Nejvíc zpráv o situaci v ČSA by měl mít ministr financí. Právě jeho resort má na starosti výkon akcionářských práv státu v tomto podniku. Vicepremiérovi Andreji Babišovi (ANO) ale při dotazu na současnou situaci firmy, kde má o místo přijít třetina zaměstnanců, příliš do řeči nebylo.
„Nevím o tom, musíte se zeptat na ČSA. Mají tam akcionáře, určitě vám management řekne, jak to je. Pokud vím, tak pan Řehoř dával ráno tiskovou zprávu.“
„Zeptejte se pana (Václava) Řehoře,“ odkázal na člověka, kterého dosadil jako šéfa do Českého Aeroholdingu, mateřské firmy ČSA. Stejný muž sedí i v dozorčí radě podniku. Ministr financí podrobnosti k propouštění zaměstnanců (77 pilotů a dalších téměř 240 zaměstnanců) nechtěl říct.
„Nevím o tom, musíte se zeptat na ČSA. Mají tam akcionáře, určitě vám management řekne, jak to je. Pokud vím, tak pan Řehoř dával ráno tiskovou zprávu,“ uvedl. Odpoledne potom Babiš ČTK řekl, že ČSA potřebují navýšit kapitál. Ministerstvo financí o tom má jednat s ostatními akcionáři. Domnívá se ale, že stát jako budoucí menšinový vlastník má v současnosti slabou pozici.
Čtěte také: ČSA propustí třetinu zaměstnanců. Firmě hrozí zánik
Sobotka: Mám obavu, aby z ČSA ještě něco zbylo
Razantnější prohlášení zvolil premiér Sobotka. „Zprávy a propouštění se mi nelíbí. Mám obavu, aby z ČSA ještě vůbec něco zůstalo. Chci se sejít s ředitelem Aeroholdingu a ministrem financí a získat podrobné informace o stavu firmy,“ uvedl.
„Tady jsou prostě objektivní důvody, kdy nejsilnější trh pro ČSA, Rusko, dramaticky snížil poptávku. Navíc tam vstoupili další operátoři.“
Podrobně věc okomentoval bývalý ministr financí a nynější šéf poslanců TOP 09 Miroslav Kalousek. „Kdybych byl populista typu Andreje Babiše, tak bych řekl, že za mne to fungovalo a vždycky jsme našli nějaké řešení. Za Babiše se propouští třetina zaměstnanců. Nic takového neudělám,“ zmínil a dodal: „Tady jsou prostě objektivní důvody, kdy nejsilnější trh pro ČSA, Rusko, dramaticky snížil poptávku. Navíc tam vstoupili další operátoři.“
ČSA podle Kalouska řeší jednoduchou otázku. Jestli propustí třetinu zaměstnanců a bude dál fungovat. Nebo třetinu zaměstnanců nepropustí, a potom o práci přijdou všichni, míní exministr financí.
Stát chtěl Korejcům prodat 100 procent ČSA
Kalousek zároveň zrekapituloval obchod s Korean Air, který ještě jako ministr dojednával. Díky němu se pomocí opce na 34 procent akcií dostane do struktur ČSA konkurenční Travel Service. „Nebylo možné prodat Korean Air 100 procent, což bychom jinak rádi učinili a Korean Air o tom měl zájem. Bylo možné prodat pouze 48 procent a na zbytek byla uplatněna opce,“ zmínil Kalousek s odkazem na směrnici Evropské unii.
V ČSA má přijít o práci 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a 66 technicko-hospodářských pracovníků. Firma už propouštění oznámila úřadu práce.
Exministr financí zároveň – navzdory aktuálním potížím ČSA – pochválil spolupráci s asijským partnerem. „Myslím si, že spolupráce s Korean Air a její vlastnický vstup je pořád velmi úspěšný. Ale prostě ztráta třetiny trhu je ztrátou třetiny trhu a na to musí management společnosti reagovat snížením nákladů,“ zmínil.
V ČSA má přijít o práci 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a 66 technicko-hospodářských pracovníků. Firma už propouštění oznámila úřadu práce. České sdružení dopravních pilotů ČSA s chystaným propouštěním nesouhlasí. Podle něj jde o ohrožení existence aerolinek.
V reakci na to ve středu stevardi a letušky ČSA vyhlásili stávkovou pohotovost. Zástupci pilotů stávkovou pohotovost nechystají, ale na zachování míst trvají.
Stejně se vyjádřilo i sdružení palubních průvodčích, které vyhlášení stávky v nejbližší době nechystá. Během dneška vedení ČSA odborům slíbilo jednání, konkrétní datum ale stanoveno nebylo. Sdružení palubních posádek vidí hlavní problém v nahrazování vlastních zaměstnanců agenturními a stevardy z jiných firem.