AUTOTEST

Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro: Vyšší hra nabídne výkon i luxus

Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro

Témata: ,

Audi Allroad je název, který už se od konce 90. let stihl vžít do povědomí domácích zákazníků. Zjednodušeně řečeno jde o derivát silničního auta s rozšířenými schopnostmi do lehkého terénu. Vyzkoušel jsem verzi A4 Allroad s pohonem všech kol a třílitrovým turbodieselem.

Audi Allroad je dobře umístěné auto. Zvýšené kombi s lepší průchodností a plastovými kryty spodní části karoserie nabízí větší schopnosti než běžný vůz střední třídy, a přitom mu zůstávají tradičnější (a praktičtější) tvary. Zkrátka to není SUV – ostatně pokud by si zákazník nějaké přál, Audi jich má v nabídce hned několik. Allroad je sympatický způsob, jak získat schopné, multifunkční auto a nemuset obětovat tvar kombi. Ale jde o to, jestli za to stojí.

Když se pokocháte vyváženými tvary, usednete do interiéru. Ten je typický pro Audi – kvalitně zpracovaný, čistě, elegantně vyřešený. Přístrojový štít je tvořen mutlifunkčním displejem, na nějž jsem si rychle zvykl. Líbilo se mi také ovládání MMI, které zobrazuje informace na centrálním displeji. Když najdete svou pozici za volantem, pravá ruka má v kompetenci ovládání převodovky, jízdních režimů a zmíněného MMI. A všechno je příjemně po ruce. Umístění a množství odkládacích prostor považuji v rámci třídy za průměrné.

Dva dospělí cestující se pohodlně usadí i na zadní sedadla, jejichž opěradla jsou dělitelná v poměru 40:20:40. Jejich sklopením lze získat téměř rovný zavazadlový prostor. Ze základní hodnoty 505 litru tak získáte až 1510 litrů. Zavazadelník je skvěle přístupný a má obdélníkový tvar, takže se dobře nakládá a vykládá. Praktická karoserie kombi v tomto ohledu jasně boduje.

Allroad se u nás prodává buď s dvoulitrovým, nebo třílitrovým motorem TDI. Základní verze 2.0 TDI sice tvoří vstupenku do světa Allroad, ale šestiválec pod kapotou je jistě důstojnější. Já měl k dispozici slabší verzi o výkonu 160 kW, tedy 218 koní. Točivý moment o hodnotě 400 Nm je k dispozici již od 1250/min. Allroad s tímto motorem zvládne zrychlit na 100 km/h za 6,6 s a rozjede se až na 231 km/h, což jsou příjemné, dobré hodnoty.

Co znamená Allroad?
Audi A4 Allroad vychází z běžného A4 Avant, tedy kombi verze modelu střední třídy. Už na první pohled se liší oplastovanou spodní částí karoserie, přepracovanou přídí s maskou chladiče s vertikálními příčkami či jinými koly a nápisy Allroad či quattro. Mezi prvky sériové výbavy patří pohon všech kol či systém jízdní dynamiky Audi drive select, navíc vybavený režimem offroad. Ten mu zajistí optimální nastavení pohonného ústrojí, řízení a podvozku pro jízdu v lehkém terénu. Podvozek je proti běžnému modelu A4 zvýšen o 34 mm. Vůz utáhne brzděný přívěs o hmotnosti 2000 kg.

V nabídce je i silnější verze o výkonu 200 kW (tedy 272 koní), která je spojena výhradně s osmistupňovou převodovkou tiptronic. Testovaná slabší verze využívá služeb sedmistupňové převodovky S tronic. Zaznamenal jsem u ní obvyklé chování – během jízdy řadí pěkně, ale má prodlevu při rozjezdech. Je třeba si na to zvyknout a trochu tomu přizpůsobit jízdní styl. Samotný motor je fajn – má hezký, sofistikovaný zvuk, rychle se dostává do tempa a v případě potřeby nabízí dostatek síly pro bezpečné předjíždění. Jak už jsem zmiňoval – pro prémiový vůz střední třídy je důstojnou volbou. Vzhledem k celkové hmotnosti vozu 2,3 tuny mě hodně zajímala spotřeba. Běžnou, spíše dynamičtější jízdou jsem dosáhl hodnoty 8 l / 100 km, ovšem jakmile jsem vyrazil na delší, plynulou jízdu s klidnějším průběhem, zvládl jsem spotřebu 6 l / 100 km. To považuji za skvělý výsledek.

Světlá výška je oproti běžnému sedanu A4 zvýšena o 34 mm, což vám pomůže překonávat nerovnosti při jízdě v lehkém terénu. Ostatně nejvíc se vám stejně bude hodit pohon všech kol quattro, v tomto případě tvořený rozdělovací elektronickou spojkou umístěnou za převodovkou a zadním diferenciálem. Motor při většině jízdních situací používá pouze přední pohon a zadní kola je schopen připojit automaticky do 200–250 milisekund. Inženýři se rozhodli použít elektrický motor namísto hydrauliky, protože je rychlejší a jednodušší. Ostatně tradiční středový diferenciál Torsen nebyl použit z důvodu nižší spotřeby paliva tohoto systému.

Jízda na silnici vyniká komfortem. I když měl vůz 18palcová kola, zachoval si dobrou míru pohodlí, což oceňuji. Zatímco na dálnici oceníte výbornou směrovou stabilitu, v zatáčkách je cítit vyšší hmotnost vozu. Ostré změny směru či sportovní styl jízdy Allroadu moc nesedí, lepší je jezdit klidněji, protože řízení nenabízí přílišnou zpětnou vazbu.

Už v základní výbavě najdeme xenonové světlomety, ovšem testovaný kus byl vybaven LED světly Matrix (příplatek 54 300 Kč). Svítí dobře, ovšem pocitově bych raději prověřené xenony. Doporučuji ušetřit zmíněnou částku. Základní cena šestiválcového Allroadu činí 1 330 900 Kč, což není úplně málo, ale stále je to v rámci třídy a určení vozu snad ještě akceptovatelná cena. Ovšem „vyšperkovaný“ testovací model dosáhl díky řadě příplatků až na dva miliony korun, což už je trochu moc. Opět platí – člověk se nesmí nechat zlákat doplňky a vybrat si skutečně užitečné prvky výbavy.

Plusy:

Vnitřní prostor, komfort jízdy, motor, spotřeba

Minusy:

Necitlivé řízení, sklon k nedotáčivosti, hmotnost, množství příplatků

Verdikt:

Allroad má silný motor, luxusní interiér, velký zavazadelník a zvládá mnoho různých rolí. Funguje dobře, ale kvůli vysoké hmotnosti není moc obratný na běžných silnicích, kam je tak trochu určen. Otázkou zůstává, jestli jeho vyšší oplášťovanou karoserii skutečně využijete a stojí vám za to připlatit si za název Allroad, nebo vám stačí běžný, lehčí a řidičsky uspokojivější Avant. Mně vůz připadá zbytečně drahý.

Přejít na diskusi