Proč je zboží z Temu tak levné. E-shop je zřejmě ztrátový a používá triky na hraně
NÁKUPY NA TEMU
K předvánočnímu času již tradičně patří i internetové nakupování a velké vytížení některých e-shopů. Část z nich bude v Česku ve znamení obchodu Temu. Jeho název aktuálně patří k nejvyhledávanějším slovům českých uživatelů na Google a aplikace Temu je v těchto dnech mezi nejstahovanějšími. Patří k obchodům, které nabízejí zboží za jedny z nejlevnějších cen. Mezi ty patří například AliExpress, Shein a nově také Temu. Právě to se snaží mít pro zákazníky nejpříznivější podmínky pro jejich nákupy. Extrémně nízkými cenami a dopravou zdarma chce Temu získat nové zákazníky, ale také přetáhnout zákazníky svým výše jmenovaným konkurentům. To vše podporuje obrovskými investicemi do reklamy. Jak je možné, že společnost nabízí tak levné zboží a jsou nákupy na Temu skutečně výhodné?
Zatímco u AliExpressu a Shein je při ověřování toho, odkud firmy pochází jasné, že se jedná o firmy čínské, Temu se na první pohled prezentuje jako firma z Bostonu. E-shop ale vlastní společnost PDD Holdings sídlící v irském Dublinu, pod kterou spadá i populární čínský prodejce Pinduoduo. Zakladatelem holdingu je pak Číňan Colin Huang.
Všechny jmenované společnosti ale fungují na stejném principu, tedy jako tržnice, které přeprodávají zboží od jiných firem a výrobců, které často pochází právě z Číny. E-shop Temu je v České republice dostupný jak na internetu, tak jako mobilní aplikace. Velmi nízké ceny, doprava zdarma a mnoho bonusových výhod lákají potenciální zákazníky v reklamách převážně na sociálních sítích. Oblibu Temu odráží i to, že je jak na Google Play, tak na Apple Store nejstahovanější bezplatnou aplikací. Zájem o e-shop je zřetelný i podle české verze vyhledávače Google, kdy Temu je jedním z nejhledanějších výrazů.
Právě reklamy zobrazující velmi nízké ceny jsou tím, co naláká na Temu nové zákazníky. Ačkoliv firma expandovala na Západ již v roce 2022, v Česku zažila větší rozmach až v letošním roce, kdy zde, stejně jako v dalších zemích Evropy, začala fungovat po úspěchu v USA. Vzhledem k tomu, že sortiment, který je na Temu nabízen je velmi široký: od dětských hraček, po kosmetiku, elektroniku, bytové doplňky a v předvánoční době má obchod i velmi širokou nabídku, co se vánočních dekorací týče, si tam na své přijde opravdu každý. Stejně jako na dalších čínských e-shopech, i na Temu můžeme nalézt napodobeniny některých výrobků, ať už se jedná o elektroniku, kabelky, nebo dekorativní kosmetiku.
Doprava zdarma, ale
Velmi nízké ceny, které se firma snaží držet převážně v porovnání s dalšími čínskými e-shopy, jsou podle analýzy časopisu Wired pro společnost velmi ztrátové. Temu navíc velmi investuje do reklamy. V únoru 2023 společnost například zaplatila 14 milionů dolarů za dva půlminutové reklamní sloty během zápasu Super Bowl. To vše kvůli tomu, aby se jí podařilo prorazit na trhy po celém světe a konkurovat již zaběhlým čínským e-shopům, jejichž zboží je rovněž mnohem levnější než stejné zboží nabízené v tuzemských obchodech.
Temu na otázku "jak může nabídnout nižší ceny než ostatní" odpovídá v rámci doporučených témat zákaznického servisu. "Temu přímo spojuje zákazníky s nákladově efektivními výrobci, což umožňuje nabízet zboží za konkurenceschopné ceny. Odstraněním více zprostředkovatelů a zasíláním z továren přímo spotřebitelům zákazníci těží z velkoobchodních cen od zdroje," stojí v odpovědi společnosti Temu.
Kromě nízkých cen, na které lze dodatečně uplatnit i různé slevové kupóny, se e-shop Temu snaží přitáhnout zákazníky i na "dopravu zdarma" a "vrácení zdarma do 90 dnů". Nabízená cena je většinou shodná s tou, kolik následně zákazník skutečně zaplatí, lišit se to může například v případě různých barevných variant zboží.
Na obrázku může být například zobrazena sada růžových kosmetických štětců s cenou 77 korun, po rozkliknutí položky ale zákazník dojde k zjištění, že za 77 korun koupí stejnou sadu v černé barvě a že v růžové barvě stojí štětce o 37 korun víc. V případě, že je objednávka z e-shopu, jako je Temu, vyšší než 150 eur (více než 3600 korun), je potřeba za balíček zaplatit DPH i clo.
Doprava zdarma má podle Temu platit pro všechny objednávky, pokud ale chcete nakoupit za méně než 220 korun, máte smůlu. Aby vaše objednávka z Temu mohla vůbec odejít, musíte nakoupit právě nejméně za 220 korun. "Temu má určenu minimální objednávku 220 Kč, abychom mohli nadále nabízet více položek za nižší ceny, protože náklady na dopravu jsou u malých objednávek výrazně vyšší. Přidání dalších položek k dosažení minimálního množství objednávky také pomáhá předcházet nadbytečnému odpadu z obalů," napíše vám e-shop Temu, pokud se snažíte nakoupit za méně než 220 korun.
Temu rovněž garantuje vrácení zdarma do 90 dnů. Doba, od které se 90 dnů počítá je ale doba nákupu, nikoliv doručení objednávky. Vzhledem k tomu, že zboží k zákazníkovi může cestovat z jakéhokoliv ze skladů, které má společnost rozmístěné na několika místech po celém světě, doba doručení může být libovolně dlouhá, stejně tak jako doba doručení vráceného zboží. Existuje tak možnost, že celý proces nebude možné stihnout do 90 dnů. První vrácení zboží je pro zákazníka zdarma, za každé další se mu z vrácené částky odečte 2,50 eur (zhruba 60 korun).
Hrajte si a vydělejte
V aplikaci může zákazník také hrát hry, jako je například kolo štěstí, aby získal slevy na další nákup. Redakce Echo24 jednu z těchto her pro nové zákazníky vyzkoušela. Po stisknutí roztáčení kola štěstí jsme zdánlivě vyhráli 5000 korun, abychom dostali tuto částku, která se nakonec ukázala jako balíček slevových kuponů v hodnotě 5000 korun, dostali jsme pokyn k nákupu libovolných dvou položek. K výběru produktu jsme dostali také odpočet na 10 minut, během kterých měl být obchod proveden. K "výhodnému" nákupu, který jsme v první fázi neuskutečnili jsme se následně vrátili a zjistili, že na nákup dvou produktů, po němž získáme balíček kuponů v hodnotě 5000 korun, mám dalších 20 minut.
Odpočítávání času je obecně prostředek, se kterým se Temu snaží zacílit na zákazníky. Uvádí například, kolik času zbývá, než se položka zdraží na "původní cenu". Kromě času se na Temu odpočítává i množství, v jakém je produkt dostupný k nákupu. Redakce Echo24 vyzkoušela i toto odpočítávání. Trička, které stálo 67 korun a bylo ve slevě z 385 korun, měl na e-shopu zbývat poslední kus. Následně jsme ale zjistili, že poslední kus zbývá pouze ve velikosti S, v ostatních velikostech bylo dostupné množství vyšší. Kromě odpočtů kusů se také Temu snaží urychlit rozhodování zákazníků hláškou "téměř vyprodáno".
Nucená práce a únik soukromých údajů?
Podle amerických zákonodárců navíc existuje podezření, že existuje "extrémně vysoké riziko, že dodavatelské řetězce Temu jsou kontaminovány nucenou prací". "Temu nedělá téměř nic pro to, aby jeho dodavatelské řetězce neobsahovaly otrockou práci," řekl zástupce Mike Gallagher, republikán z Wisconsinu, který stojí v čele Výboru Sněmovny reprezentantů pro Komunistickou stranu Číny. Informoval o tom například web The New York Times nebo agentura Bloomberg. Výrobky by podle tohoto zjištění sněmovního výboru měly pocházet ze západní čínské provincie Sin-ťiang. Prodej výrobků pocházejících z nucené práce Ujgurů, kteří v této čínské oblasti žijí, je v USA zakázán zákonem.
V létě se také v médiích objevily zprávy, podle kterých zásady ochrany soukromí a kybernetické bezpečnosti společnosti Temu vyvolávají obavy odborníků. Na bezpečnost aplikace se také nejspíš nahlíží trochu důkladněji poté, co Google v březnu pozastavil její čínské sesterské platformě Pinduoduo přístup do svého obchodu s aplikacemi. Stalo se tak poté, co se ve verzích čínské aplikace našel škodlivý software.
Temu je součástí systému aplikací společnosti Pinduoduo, proto zde existuje zvýšená obava o ochranu osobních údajů. "Aplikace o nás všech shromažďují spousty a spousty údajů, a co se stane, když se tyto údaje dostanou do rukou autoritářské vlády, jejíž národní bezpečnost a ekonomické zájmy jsou často v rozporu se zájmy Západu?" uvedla pro server Politico Lindsay Gormanová, vedoucí týmu pro technologie a geopolitiku v think tanku German Marshall Fund (GMF).
Nízké ceny produktů prodávaných na Temu se v některých případech mohou samozřejmě odrážet i na jejich kvalitě. Nakupující se tak musí spoléhat na hodnocení lidí, kteří již svůj produkt obdrželi. Po internetu koluje také několik stížností na to, že zákazník své zboží neobdržel, nebo že přišlo rozbité či například v jiné barvě. Velký důraz dávalo Temu i na propagaci svých slevových akcí v rámci Black Friday a Cyber Monday, kdy u některého zboží byla hlášena sleva 90 procent.
Za největšího konkurenta Temu je považován internetový obchod Shein. Mezi těmito společnosti dokonce v minulosti docházelo k právním sporům. Shein obvinilo Temu, že se snaží zacílit na jejich zákazníky nekalými marketingovými praktikami. Temu obvinění odmítlo. O záměru Temu "přebrat" zákazníky Shein ale informovala i čínská média. Kdo byl nakonec úspěšnějším prodejcem v rámci Black Friday ale ukážou až následující týdny.