Stát spouští pohádkové dotace na elektroauta. Když nebude zájem, 2 miliardy půjdou z kapes Čechů
PODPORA ELEKTROMOBILŮ
Vláda Petra Fialy plánuje od prosince bohatě podpořit prodej elektromobilů. Spouští totiž výzvu na podporu nákupu aut s elektrickým nebo vodíkovým pohonem a také pořízení a výstavbu dobíjecích stanic. Firmám na to nabídne dotace, celkem budou moci podnikatelé získat až 1,95 miliardy korun. Program ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) nazvaný „Záruka Elektromobilita – I. výzva“ je financován z Národního plánu obnovy, tedy z fondů Evropské unie. To také znamená, že program si musí najít dost zájemců, jinak jej EU neproplatí.
„V tuto chvíli předpokládáme, že žádosti budou moci malé, střední a velké podniky podávat od 1. ledna 2024 do 30. září 2025,“ vysvětluje Petra Milcová z odboru komunikace resortu průmyslu.
Podpora bude poskytována formou bankovní záruky za komerční úvěr a finančním příspěvkem prostřednictvím Národní rozvojové banky (NRB). Stát si od toho slibuje, že na financování dosáhnou i ti podnikatelé, kteří by si jeho pořízení nemohli sami dovolit. V případě samotných dotací by se podle Milcové jednalo o příliš plošné opatření bez většího efektu.
NRB poskytne záruku podnikatelům za úvěr od financujícího subjektu, prostřednictvím kterého si vůz a dobíjecí stanici pořídí. Záruku lze poskytnout až do výše 70 procent jistiny. V případě pořízení například osobního vozu může rozvojová banka poskytnout záruku za úvěr od 300 tisíc do 1,5 milionu korun, uvádí ministerstvo.
„Vidíme dva hlavní důvody, proč firmy v Česku pořizují elektromobily. Motivují je dotace, které ale do spuštění tohoto programu nejsou k dispozici, a především možnost parkovat kdekoliv v Praze zdarma, tuto výhodu ale město plánuje brzy zrušit. Proto jsme se rozhodli využít možnost evropského financování a spustit výzvu na podporu elektromobility,“ uvedl pro web E15 vrchní ředitel sekce fondů EU Marian Piecha z ministerstva průmyslu a obchodu. Server o dotacích na elektromobily informoval jako první.
Maximální finanční příspěvek může být až 200 tisíc korun u osobních elektromobilů, 300 tisíc korun u nákladních či vodíkových vozů, a 50 až 150 tisíc korun u pořízení dobíjecích stanic dle typu a výkonu. V celkovém objemu je 1,65 miliardy korun z 1,95 miliardy určeno na samotné vozy, dalších 300 milionů pak na nabíječky.
Hranice pro proplacení
Program spadá pod Národní plán obnovy podporovaný prostředky Evropské unie. Podmínkou tak je, aby se takto podpořil prodej alespoň 4555 aut. Posléze MPO může požádat Evropskou komisi, aby finance proplatila.
Resort si je jistý, že potíže nenastanou. „Podání žádostí bude snadné, proto očekáváme, že se celá podpora rychle vyčerpá, pravděpodobně již v průběhu roku 2024,“ věří Milcová.
Česko je pozadu
Česká republika nikdy nepatřila k baštám elektromobility. Podle nedávných dat Centra dopravního výzkumu pod ministerstvem dopravy bylo k 30. září 2023 v tuzemsku registrováno 20 323 osobních bateriových aut. V mezinárdním srovnání pak Česko skončilo v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel mezi zeměmi Evropské unie s 2,8 procenty, před Slovenskem na předposledním místě. Dlouhodobě také patříme k zemím s nejvyšším podílem vozů se spalovcími motory.
Během uplynulých devíti měsíců se ale počet bateriových zvýšil o 45 procent, kdy bylo registrováno 6 268 vozidel, a klasické elektromobily také získávají na popularitě vůči plug-in hybridům.
Klíčové dotace
Pomoci by mohly právě dotace, které mnozí označují za klíčový motivační prvek. Stalo se totiž v minulosti i ve státech západní Evropy, že zájem o elektromobily dramaticky spadl v momentě, kdy vlády pobídky zrušily nebo omezily. Příkladem bylo například Německo, více jsme psali zde.
Podle Zdeňka Petzla, výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu, je pořád problémem především vyšší pořizovací cena, ale také tlaky na rychlý přechod k „zelenějším“ druhům pohonu. „Jsme přesvědčeni, že v současné fázi je systémová podpora čisté mobility ze strany vlád nadále nezbytná. Velmi dobrým příkladem je pozitivní opatření ministra Stanjury, konkrétně snížení daňové zátěže zaměstnance využívající služební vůz i pro osobní cesty,“ sdělil deníku Echo24.
Další překážkou je i to, že pobídky jsou často směřované primárně na firmy. „V podmínkách České republiky, kdy zhruba dvě třetiny vozidel jsou registrovány na firmy a v případě elektromobilů je to až 90 procent, rozumím tomu, že úvahy o pobídkách směřují zejména na tento segment,“ míní Petzl. Podle něj by ale bylo dobré i to, kdyby stát nezapomínal na běžné občany, třeba majitele domů se solárními panely.
S Petzlem částečně souhlasí generální ředitel české Kia Arnošt Barna. „Dotace na nákup elektromobilu je v této oblasti naprosto zásadní. Rychlejší rozvoj elektromobility na západních trzích byl mnohdy dán právě tím, že místní vlády nákup elektromobilů podpořily, a to většinou částkami mezi 100 a 300 tisíci korunami na jeden kus,“ uvedl v nedávném rozhovoru.
Podle něj je struktura trhu v Česku nicméně jiná než na Západě. „Z celkového trhu firemní zákazníci nakupují 75 procent automobilů a jen 25 procent si kupují jednotlivci ze svých zdaněných příjmů. Proto bych v našem případě považoval za klíčovou podporu nákupu elektromobilů pro firmy, protože se dá předpokládat, že soukromí uživatelé si najdou cestu k elektromobilům právě přes ojeté vozy, které si nejdříve pořídí firmy a po 3 až 5 letech tyto vozy vyřadí a umožní přístup k těmto vozům za rozumnou cenu běžným zákazníkům,“ dodává.