Nový železniční most nad Orlíkem je rekordmanem ve velikosti oblouku. Urychlit má cestu z Tábora do Písku
ŽELEZNIČNÍ MOST PŘES PŘEHRADU
Nad vodní nádrží Orlík vzniká nový železniční most, vlaky z Tábora na Písek by se po něm mohly projet už na podzim. S rozpětím 156 metrů se stal dokonce největším železobetonovým obloukem v Česku, když překonal nedaleký Podolský most. Nový most, jehož stavba je v dokončovací fázi, má nahradit dosavadní, který pochází z konce 80. let 19. století.
Stavbaři dokončili betonáž oblouku nového železničního mostu přes hladinu přehrady u Červené nad Vltavou v polovině prosince. "Tak složitou betonáž jsem ještě nedělal, a to jsem se osobně podílel i na mostu přes Opárenské údolí. Postupovali jsme po zhruba šestimetrových záběrech souběžně z obou břehů pomocí dvou na míru vyrobených padesátitunových betonářských vozíků. Spotřebovali jsme přes 500 tun ocelové výztuže. Nejobtížnější bylo dodržet polygonální tvar i centimetrovou přesnost konstrukce a vyrovnat se s výkyvy teplot," popsal práce stavbyvedoucí Roman Šimáček ze společnosti TBR Metrostav. Na stavbu použijí firmy téměř 8000 metrů krychlových betonu a přes 1100 tun výztuže.
V další fázi stavby budou stavbaři dělat pilíře nového mostu a nosnou konstrukci. Oblouk nového mostu je dutý a průchodný, což v budoucnu ocení správce mostu při revizních prohlídkách, uvedla firma Metrostav v tiskové zprávě. Stavba nového mostu vyjde zhruba na 543,6 milionu korun, investorem je Správa železnic. Práce na stavbě mostu začaly v prosinci 2021, zkušební provoz by pak na něm měl být zahájen již na podzim roku 2024, hotový by měl být v létě 2025.
Nový most nahradí starý
Nový most, který je dlouhý 316 metrů nahradí most starý, který byl postaven v roce 1889. Jeho původní ocelová konstrukce už je ale nevyhovující, nákladní vlaky zde nemohou jezdit vůbec a osobní musí před vjezdem na most zpomalit na rychlost 20 kilometrů za hodinu. Nový most, se kterým dojde k modernizaci tratě, tak zrychlí spojení mezi Táborem a Pískem, vlakům totiž umožní jet rychlostí 70 kilometrů za hodinu. Cesta mezi Táborem a Pískem se pak zkrátí o šest minut.
O starý most, který je kulturní památkou, Správa železnic zájem nemá. Zatím není jasné, zda se bude původní most využívat jako cyklostezka, cesta pro pěší, nebo se zbourá. Nový most buduje Metrostav devět metrů od původního ocelového.
Původní železniční most přes Vltavu se stavěl v letech 1886 až 1889, funguje od 20. listopadu 1889. Ve své době byl druhým nejvyšším mostem v Rakousku, za mostem Trisana v Alpách vysokým 87 metrů. Červená nad Vltavou patřila v 50. letech 20. století k turistickým tahákům, zdejší letovisko se ale zatopilo při vzniku orlické přehrady. Kvůli jejímu napuštění se musel na výše položené místo přestěhovat tamní románský kostel svatého Bartoloměje.