Více peněz pro český film. Karavan i Kingdom Come ve Varech

REPORTÁŽ Z KARLOVÝCH VARŮ

Více peněz pro český film. Karavan i Kingdom Come ve Varech
Plakát k videohernímu filmu Kingdom Come: Deliverance II Cinematic Cut. Foto: KVIFF
5
Panorama
Viktor Horák
Sdílet:

Český svátek filmu se pomalu přehoupl přes polovinu. Na karlovarském filmovém festivalu se představilo americké drama Od základu. Snímek amerického režiséra Maxe Walkera-Silvermana bude bojovat o Křišťálový glóbus a premiéru si odbyl na Sundance. Příběh o síle lidské pospolitosti v těžkých časech sleduje zamlklého Dustyho v podání britské hvězdy Joshe O’Connora, jehož ranč stejně jako řadu dalších domů v Coloradu právě zničil požár.

Umělecký ředitel Karel Och uvedl režiséra Maxe Walkera-Silvermana a mexického kameramana Alfonsa Herrera Salceda. Režisér se do západočeského lázeňského města vrací už podruhé, jelikož zde před třemi roky představil svůj debut Love Song. Karel Och upozornil, že režisér byl i hokejista a miluje tuzemskou pečenou kachnu. Walker-Silverman během úvodní řeči uvedl, že se snad do Karlových Varů za nějaké tři roky vrátí se svým dalším filmem.

Od základu se odehrává v jeho rodném kraji poté, co tamní lesy zasáhly ničivé požáry. „Dusty je postava, která zjišťuje, že obnova není jen otázkou rekonstrukce, ale také procesem proměny představ, která musí vycházet zevnitř. Dusty se musí naučit, že tak, jak se mění místa, se můžeme měnit i my. Že může být víc než rančer, že může být i otcem a sousedem – a že to stačí. Někdy je třeba něco ztratit, abychom pochopili, co už máme. Nejde tedy o katastrofický film. Je to film o tom, co přijde pak. A to opakovaně bývají láska, péče, komunita a touha dělat věci lépe,“ přibližuje svůj humanistický film režisér Max Walker-Silverman.

Jedním z vrcholů středečního dne na festivalu bylo uvedení filmové road movie Karavan v nesoutěžní sekci Zvláštní uvedení. Celovečerní debut scenáristky a režisérky Zuzany Kirchnerové letos reprezentoval Českou republiku na mezinárodním filmovém festivalu v Cannes v sekci Un certain regard, která je zaměřena na debutující filmaře a artové snímky.

Kirchnerové aplaudovalo zaplněné hlediště včetně přítomné Ivy Janžurové už při příchodu do Velkého sálu Thermalu. "Nebýt karlovarského festivalu, tak bych se nikdy nestala filmařkou. Začínala jsem tady jako brigádnice trhající lístky. Děkuji za to Jiřímu Bartoškovi," řekla dojatá režisérka Kirchnerová. "Karavan vznikal dlouho a divoce, ale vznikal s velkou láskou a s tím, že to má smysl," podotkla producentka Dagmar Sedláčková. Do Velkého sálu dorazila početná delegace k filmu, včetně Aňi Geislerové, Davida Vodstrčila, Jany Plodkové, nebo kreativního dramaturga ČT Jaroslava Sedláčka.

Karavan otevírá téma života lidí s mentálním postižením a autismem. Jednou z hlavních postav je chlapec s mentálním postižením, kterého ztvárnil David Vodstrčil. Sám představitel mužské role, který je úspěšný sportovec, žije s Downovým syndromem. Ve filmu ale hraje chlapce s poruchou autistického spektra.

Zájem návštěvníků festivalu vzbudil i filmový sestřih světově proslulé videohry Kingdom Come: Deliverance II Cinematic Cut. „Je nám ctí spolupracovat se světovými špičkami ve svém oboru na jedinečném projektu, který je mimořádně originálním příspěvkem k našim dlouhodobým snahám prezentovat silné a poutavé příběhy zachycené svébytnou formou,“ doplnil Karel Och.

Beznadějně vyprodaná projekce proběhla v Císařských lázní i za účasti režisérů Davida Vávry a Petra Pekaře. Ti nás zavedou do českého království v roce 1403. Zemi postihl chaos. Zatímco nájezdníci rozsévají strach a teror po království zmítaném bezvládím, Jindřich ze Skalice usiluje o pomstu za své zavražděné rodiče. Jako člen spojenců právoplatného krále je vyslán, aby doprovázel pana Jana Ptáčka na diplomatické misi. Po brutálním přepadení se však Jindřich a Jan ocitnou ve sledu nebezpečných dobrodružství, která podrobí jejich osobnost i přátelství vrcholné zkoušce, popisuje festival.

Úspěšná hra vznikla v produkci tuzemského vývojáře Warhorse Studios. „Věřím, že civilní příběh kovářova syna osloví i filmové diváky a obstojí v konkurenci světových produkcí. Jsme společně s kolegy ve studiu pyšní, že máme možnost příběh, na kterém jsme pracovali mnoho let, představit ve světové premiéře právě na festivalu v Karlových Varech,“ prohlásil CEO Martin Frývaldský.

Součástí karlovarského programu byla i KVIFF Talk s tvůrci. Kromě Davida Vávry, Petra Pekaře a Martina Frývaldského na debatu dorazil i předseda Asociace českých herních vývojářů Pavel Barák. Diskuse se točila především kolem pozadí příprav a realizace hry i filmového sestřihu určeného pro velké plátno, ale i současného stavu herního designu, jeho státní podpory a dalších možností jeho rozvoje. O filmu se můžete více dočíst i ve speciálu pro Týdeník Echo.

SOUVISEJÍCÍ: Ve Varech se představil první český viet-film, Tono Stano i bratři Cabanové

To ale není všechno. Na karlovarském festivalu došlo i k politice. Vedle hotelu Thermal a KVIFF Parku vznikla i Filmakers Lounge pod záštitou ministerstva kultury a festivalu. Tento stánek slouží jako místo pro setkávání filmařů a přišel sem i ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) a šéf kulturního rezortu Martin Baxa (ODS).

Ti uvedli, že nově zvýšené filmové pobídky jsou konkurenceschopné a že zahraniční produkce považují Česko za atraktivní zemi pro natáčení. Ministr Baxa dodal, že pobídky se zvýšily "za minutu dvanáct", zájem producentů je podle něj patrný už v letošním roce.

Základní filmová pobídka se podle Baxy od 1. ledna 2025 zvýšila z pětiny na čtvrtinu uznatelných nákladů. Současně vzrostla nejvyšší možná částka pobídky na jeden projekt ze 150 milionů korun na 450 milionů korun. V případě animovaných děl činí pobídka 35 procent uznatelných nákladů.

Zvýšení pobídek i transformace podpory české audiovize nastaly podle Baxy "za minutu dvanáct". "Těch 20 procent už bylo opravdu nekonkurenceschopných. Ukazuje se, že v kombinaci s lokacemi a hlavně dovednostmi i tím systémem je to velmi významný impuls pro to, aby se sem producenti vrátili nebo vraceli. Že už se sem vracejí, je už v letošním roce opravdu patrné," uvedl ministr kultury.

Stanjura také podotkl, že o výši podpory a pobídek se dlouhodobě jedná mezi ministry financí i na evropské úrovni. "Je to proto, abychom zabránili závodu v dotacích. Ten určitě nepřispívá ke konkurenceschopnosti evropského průmyslu jako celku," řekl. Podle ředitelky Státního fondu audiovize Heleny Bezděk Fraňkové jsou největšími konkurenty českého filmového prostředí Maďarsko, kde filmaři dostávají pobídky až 35 procent, a Polsko se třicetiprocentními pobídkami.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články