Automobilový trh si pomalu zvyká na novou realitu

Automobilový trh si pomalu zvyká na novou realitu
Kia EV9: spojené protiklady. Foto: Kia Corporation
10
Panorama
Jan Blažek
Sdílet:

Jakkoli nemají automobilky ani zdaleka vyhráno, zdá se, že se v posledních letech výrazně rozkolísaná situace postupně vrací do normálu, byť samozřejmě za cenu akceptace nové reality. Tu vnímají zákazníci zejména v podobě zvýšených cen nových a do značné míry i ojetých aut. Výrobci však již tolik netrpí nedostatkem komponent a surovin, postupně se zkracují i dodací lhůty a opět se roztáčejí kola představování automobilových novinek. Je fakt, že jich stále není tolik jako dřív, ale i to je zřejmě nový trend, na který si budou muset zákazníci zvyknout. Redukce modelových portfolií je u některých značek skutečně citelná a řada modelů končí bez náhrady.

Důvod, proč se svět automobilových novinek změnil, hledejme i v zániku autosalonů. Zatímco dřív jsme se v pravidelných půlročních intervalech jaro/podzim mohli těšit na koncentrovaný příval nových modelů od víceméně všech významných výrobců, nyní automobilky uvolňují informace o novinkách čím dál častěji výhradně pouze přes internet a samozřejmě v průběhu celého roku. Vzhledem k vývoji automobilového sektoru nepřekvapí, že nové vozy jsou z hlediska pohonu v maximální možné míře elektrifikovány, z hlediska designu stále vycházejí vstříc preferencím zákazníků, takže koketují se segmentem SUV, zároveň se snaží o dosažení co možná nejlepší aerodynamiky, což se ale vzájemně poměrně silně vylučuje.

 

Kia EV9: spojené protiklady

S víc než pětimetrovým modelem EV9 vstupuje korejská automobilka do nové éry, a to hlavně z hlediska designu, který se u sériového vozu (poměrně překvapivě) příliš neliší od dřív představeného konceptu. Obrovské elektrické SUV vypadá hodně futuristicky, má hranaté tvary a skutečně výrazné stylistické elementy, ať už jde o řešení předních světel, boční profil s dlouhým rozvorem (3100 mm), či zadní stěnu. Interiér je navržen s třemi řadami sedadel jako šesti-, nebo sedmimístný. Sedadla v druhé řadě lze otočit o 180°, takže vznikne prostor pro příjemnou diskusi či relaxaci. Ač automobilka zatím příliš technických informací do světa nepustila, lze očekávat velmi dobrou prostorovou nabídku, a to zejména díky ploché elektrické platformě E-GMP. Tu bude mimochodem využívat i menší model EV5, který z vlajkové lodi převezme design i řadu technických řešení. Kia EV9 se bude nabízet ve dvou provedeních, přičemž verze Long Range s akumulátorem o kapacitě 99,8 kWh umožní dojezd až 541 km, základní verze má baterii 76,1 kWh. V nabídce bude i možnost pohonu všech kol, která bude mít výkon 283 kW a zrychlí na stovku za šest sekund. Na český trh by měl tento nepřehlédnutelný elektromobil dorazit už v druhé polovině letošního roku.

Ford Explorer: SUV s geny od Volkswagenu

S legendárním modelem SUV nemá novinka Fordu kromě jména nic společného. Elektromobil má délku 4,5 metru a spočívá na platformě MEB, kterou dal Fordu k dispozici Volkswagen. To se projevuje i v oblasti infotainmentu, jakkoli vizuální rozhraní je odlišné a 15palcová obrazovka je umístěna na výšku. Stejně tak se liší i některé dílčí funkce. Explorer působí jako praktické auto s rozumnou užitnou hodnotou, jeho kufr má základní objem 450 litrů a středová konzole nabídne nečekaných 17 litrů objemu. Ceník v Česku má začínat kolem 1,1 milionu Kč.

Ford Explorer: SUV s geny od Volkswagenu.
Ford Explorer: SUV s geny od Volkswagenu. Foto: archiv

Nové DS 3: elegance je v Česku

Na konci března dorazil na český trh nový francouzský hatchback DS 3, který nahrazuje předchozí DS 3 Crossback. K jeho pohonu slouží buď benzinový motor 1.2 (130 k), nebo turbodiesel 1.5 BlueHDi (130 k); v nabídce nechybí ani čistě elektrická verze E-TENSE (156 k), nově s dojezdem přes 400 km. Stejně jako u ostatních modelů avantgardní značky DS je i u DS 3 kladen akcent na precizní řemeslné zpracování a mimořádnou pečlivost při práci s detaily jak v interiéru, tak zvenčí. Elegantní model v Česku startuje na ceně 770 tisíc Kč, elektrická verze stojí od 1 260 000 Kč.

VW ID. 7: vlajková loď

Nový elektromobil, který je prezentován jako vrchol modelové nabídky značky, nahrazuje Arteon a podle všeho následně i Passat. Téměř pětimetrové auto s bezmála třímetrovým rozvorem nabídne kufr o objemu 532 litrů, který je dobře přístupný díky výklopným pátým dveřím. Značka do budoucna počítá i s verzí kombi. Základní verze má standardní baterii 77 kWh a dojezd 615 km, v nabídce však bude i provedení Pro S s akumulátorem 86 kWh a dojezdem přes 700 km. V Česku se novinka objeví ještě letos a cenově se bude pohybovat pravděpodobně kolem 1,5 milionu Kč.

VW ID. 7: vlajková loď.
VW ID. 7: vlajková loď. Foto: Volkswagen

Renault Clio: s hybridem i LPG

Populární auto, kterého se od roku 1990 prodalo přes 16 milionů kusů, se dočkalo nové generace. Čtyřmetrový městský vůz vypadá dynamicky, což případně umocní i verze výbavy Esprit Alpine. K pohonu slouží kromě dvou benzinových tříválců a jednoho turbodieselu také verze na LPG a hlavně pokrokový fullhybridní pohon E-Tech, který kombinuje dva elektromotory (pohon 36 kW, startér-generátor 18 kW) s benzinovým agregátem 1,6 litru. Výsledkem je 145 koní výkonu. Ve městě prý tato verze zvládne 80 % jízdy čistě na elektřinu a celkem dojede až 900 km daleko.

Mitsubishi ASX: SUV zná české ceny

Dalším důkazem, že Mitsubishi navzdory prohlášení z roku 2020 zůstává na evropském trhu, je uvedení modelu ASX na český trh. Jde o převlečený Renault Captur a odlišnosti obou modelů jsou jen v několika málo designérských oblastech, liší se však cenová politika i záruka, kterou Mitsubishi nabízí pětiletou. Robustně působící malé SUV s moderními asistenčními systémy se nabízí výhradně s benzinovými motory od 1,0 do 1,6 litru. Kromě základního tříválce mají motory různou úroveň elektrifikace (mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid). Cena začíná na 489 950 Kč.

Nissan Townstar: rodinné řešení

V době, kdy kategorie vozů MPV víceméně zcela zmizela a vytěsnily ji vozy SUV, může být pro rodinu hledající dostatek prostoru a úplně neprahnoucí po přehnaném luxusu dobrým řešením Nissan Townstar Combi. Ten vzešel ze spolupráce s Renaultem, takže není složité v něm poznat model Kangoo. Hlavním trumfem je prostornost, objem zavazadlového prostoru činí velmi solidních 775 litrů. V nabídce je v Česku pouze s benzinovým čtyřválcem 1,3 litru (130 k) za cenu od 639 000 Kč. Čistě elektrický pohon je vyhrazen jen užitkové verzi Van.

Subaru Outback: modelový rok 2023

Tradičně velmi žádaný model Subaru Outback vstoupil do aktuálního modelového roku s několika změnami. Ty se, vyjma nového designu litých kol, týkají výhradně interiéru. Zpod volantu zmizel ovladač informačního displeje a všechna tlačítka jsou nově sdružena na volantu. Středový displej má přehlednější menu s většími tlačítky pro ovládání klimatizace, přibyla možnost organizace ikon a jednodušší je i ovládání navigace. K pohonu slouží benzinový čtyřválec boxer 2,5 litru s výkonem 169 koní. Pohon všech kol je samozřejmostí. Základní cena je 1 110 000 Kč.

Subaru Outback: modelový rok 2023.
Subaru Outback: modelový rok 2023. Foto: Subaru

Polestar 4: nejrychlejší model značky

Čistě elektrická odnož Volva sázející hlavně na design a sportovní jízdní vlastnosti představila svoje druhé SUV v podobě modelu Polestar 4. Je to přes 4,8 metru dlouhé SUV kupé s výkonem až 400 kW, které v nabídce zapadá mezi modely Polestar 2 a 3. Zároveň je i aktuálně nejrychlejším modelem značky se zrychlením na stovku za 3,8 sekundy. Verze s prodlouženým dojezdem má baterii s kapacitou 102 kWh, což umožní ujet přes 600 km (zadní pohon). Maximální dobíjecí výkon je 200 kW. Výroba bude probíhat v čínské továrně Geely od konce tohoto roku.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy