Obcím u dálnice D8 hrozí obklíčení: Nechceme žít mezi ploty, vzkazují Fialovi starostové

RYCHLOVLAKY POD ŘÍPEM

Obcím u dálnice D8 hrozí obklíčení: Nechceme žít mezi ploty, vzkazují Fialovi starostové
Vlaky mají v některých úsecích VRT Podřipsko projíždět rychlostí až 320 km/h. Ilustrační snímek Foto: Shutterstock
2
Domov
Jakub Fujáček
Sdílet:

Nespokojenost je evidentní. Vysokorychlostní železnice VRT Podřipsko může v kombinaci s hlučnou dálnicí D8 některé obce severně od Prahy úplně odříznout. Aby se vymanily z budoucího zajetí dvou staveb, žádají starostové Správu železnic, aby nový vlakový koridor ukryla v některých místech aspoň do tunelů jako v Líbeznicích, kde si tehdejší starosta a dnes ministr dopravy Martin Kupka (ODS) vymínil tunel za miliardy jako podmínku. Jinde ale Správa železnic z původně nabízeného řešení vycouvala kvůli tomu, že jsou tunely moc nákladné.

Více než tři desítky starostů podél dálnice D8 se kvůli plánované podobě vysokorychlostní trati Praha-Drážďany (VRT) obrátily společně začátkem července i na premiéra Petra Fialu (ODS) a doufají, že jejich požadavky vyslyší. Vadí jim nejen to, že Správa železnic obcím původně nabízela, že tunely na několika místech vybuduje, jako například v Odoleně Vodě. Ale třeba v Nové Vsi dodnes chybí protihlukové stěny, k jejichž vybudování se stát před zhruba 20 lety zavázal v rámci kolaudačního rozhodnutí k dálnici D8 do Ústí nad Labem. K tomu všemu v polovině roku stát rozhodl o navýšení hlukových limitů.

„Jednání probíhají, ale pro náš katastr se za posledních pár let změnily plány v naprostý neprospěch vůči našemu území. Odůvodněním navrhovaného řešení je pouze ekonomická stránka,“ říká pro Echo24 starosta Odoleny Vody Ondřej Prášil. Správa železnic dala původně městu vybrat ze tří variant průchodu nové železnice pro rychlovlaky – dvě tunelové a jednu po povrchu. Zastupitelstvo označilo tunelové řešení jako jedinou možnost. Správa železnic pak této variantě odmítla vyhovět a trať chce umístit do několik metrů hlubokého zářezu. Ten má procházet i dvěma přírodními rezervacemi se vzácnými druhy rostlin a živočichů.

Odolena Voda mezi ploty

„Tunel je prý ekonomicky náročný a Správa železnic s ním nepočítá. Nyní chceme znovu pokračovat v jednání a doufáme, že nalezneme společné, také tunelové, řešení. Stavbu nechceme nějakým způsobem brzdit, ale pro náš i sousední katastry je toto velice důležité téma. Snad se nám tu znovu tunel objeví,“ stěžuje si starosta Prášil.

Jeden z návrhů terminálu VRT v Roudnici nad Labem v pozadí s dominantní horou Říp.
Jeden z návrhů terminálu VRT v Roudnici nad Labem v pozadí s dominantní horou Říp. Foto: Správa železnic / kolektiv autorů Pavel Fajfr, Petr Šuma, Tomáš Kroužil

„Pozvali jsme k nám pana ministra Kupku a ten nám řekl, že existují různé technické důvody, aby trať v našem katastru nevedla. Správa železnic nám pak potvrdila, že si tunel v Odoleně Vodě nejsou schopni ekonomicky obhájit. Naše město se bez něj dostane doslova mezi ploty rychlostní železnice a dálnice D8,“ dodává místostarosta Tomáš Lohniský.

Správa železnic ale důvody, proč s umístěním železnice do tunelu nepočítá, vysvětluje jinak. Rozhodlo prý ministerstvo dopravy. „Správa železnic společně s projektantem na základě dialogu se zastupiteli předložila městu Odolena voda v první polovině roku 2023 varianty vedení vysokorychlostní tratě jeho katastrem. Konkrétně to byly tři varianty, z nichž byly dvě vedené v tunelu. Výstupy z jednání s městem pak Správa železnic předložila Centrální komisi ministerstva dopravy, která rozhodla, že tunelové řešení je v tomto místě z geomorfologických a geotechnických důvodů nevhodné,“ uvedl pro Echo24 mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

„Klidně se budeme se státem soudit“

Podobný postup zvolila Správa železnic, která je investorem celé stavby, i v Nové Vsi, kde jednání o podobě nové vysokorychlostní železnice budí ještě větší emoce. „V původních návrzích tunel byl, ale nakonec nám řekli, že v Nové Vsi bude pouze zářez,“ říká další ze starostů Lukáš Jansa. Zatím podle něj není navíc jasné, zda by obec s několika tisíci obyvateli souhlasila pouze s jednou stavbou VRT, nebo i souběžnou nákladní tratí.

„Chápu, že Líbeznice by byly bez tunelu zatížené, ale v Nové Vsi se bavíme o úplně jiné zátěži. Máme tu silnici 1/16 z Mělníka do Slaného, kterou chce ŘSD rozšiřovat. Dálnici D8 bez protihlukových stěn, která nás rozřízla napůl a dělá nám tu povodně. Silnici 608. Máme tu železnici z Prahy do Děčína. Nám tu opravdu už chybí jen letiště pro dopravní letadla,“ dodává rozhořčený Jansa.

Nová Ves je podle starosty rozhodnuta, že pokud nepřijde odpovídající odezva, podá na stát žalobu. „Obrátili jsme se nyní na pana premiéra Fialu, protože pan ministr Kupka sice tvrdí, že s námi komunikují, ale když ho obesíláte, tak samozřejmě nereaguje. Jsem zvědavý, jaká přijde odezva. A pak samozřejmě zvažujeme i určité právní kroky, protože existuje možnost zažalovat stát kvůli ochraně zdraví lidí. Klidně se budeme se státem soudit. Jde mi o princip a nedokážu se smířit s tím, že nám stát neustále přidává nové stavby a říká nám, že si na ten hluk musíme zvyknout.“

Podle Správy železnic má trať v Nové Vsi vést „na dlouhé estakádě přes řeku Vltavu“.

Ministr dopravy se ohání sysly

Ministr dopravy Martin Kupka považuje stavbu tunelu v Líbeznicích s odhadovou cenou až 5,9 miliardy korun za oprávněnou. S dalším tunelem směrem z Prahy pak počítá Správa železnic až v Ledčicích nad Vltavou. „Líbeznice se staly v letech 2015, 2016 a 2017 jednou z mála obcí, která připustila přiblížení toho koridoru a trasování vysokorychlostní trati oproti původním územním plánům blíž k zástavbě,“ řekl tento týden deníku Echo24 ministr dopravy a někdejší starosta Líbeznic.

Přesun trasování vysvětluje Kupka tím, že trať měla vést přes některá zastavěná území okolních obcí, kolidovala by s letištěm v Letňanech a rušila sysly. „To jsou prokazatelná fakta,“ tvrdí Kupka, který ještě jako starosta podmínil souhlas se změnou trasy vedením v tunelu.

Správa železnic počítá v úseku vysokorychlostní tratě Podřipsko v tuto chvíli se třemi tunely. „Prvním je Střížkovský tunel, který vede z prostoru odbočky na Balabence do prostoru mezi Ďáblicemi a Čakovicemi. Druhý je Líbeznický tunel v prostoru mezi obcemi Líbeznice, Hovorčovice a Měšice, a to z důvodu blízkosti trasy tratě 70 metrů od domů v Hovorčovicích. Třetím je Ledčický tunel, který vede přímo pod obydlími v obci Ledčice,“ popsal mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Projekt ale musí získat v následujících letech ještě všechna potřebná povolení, včetně posouzení vlivu na životní prostředí. Se stavbou úseku se má začít v roce 2027.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články