Inzerenti se nevrací. Problémy sítě X přiznává i Musk, ve hře je i bankrot
PROBLÉMY SÍTĚ X
Reálnější, než by se mohlo zdát. Tak by se mohl popsat případný bankrot sociální sítě X amerického miliardáře Elona Muska. Podle zprávy britské BBC je výpadek příjmů z reklamy natolik signifikantní, že by to mohlo výrazně ohrozit fungování jedné z nejvýznamnějších sociálních sítí. Připustil to i samotný Musk ve středečním rozhovoru pro deník The New York Times.
„Pokud společnost (X) selže… zkrachuje kvůli bojkotu inzerentů. A to bude to, co společnost zbankrotuje.“ řekl Musk ve zmiňovaném rozhovoru. Společnosti pozastavily své inzerce na X po udání americké organizace Media Matters for America, která po velkém pátrání našla a označila reklamy, jež se objevily u pronacistických příspěvků. Síť X tuto zprávu rozhodně popřela, zpochybnila výzkumné metody této organizace a podala na ni žalobu.
Majitel sítě X dříve problémy s inzercí poněkud zlehčoval. „Pokud Disney a Apple jsou schopni inzerovat dětské filmy a iPhone na Twitteru, jsou to dobré ukazatele toho, že Twitter je dobré místo pro reklamu,“ řekl dříve Musk.
O pár měsíců později, kdy ani jedna ze zmíněných společností a mnoho dalších již na bývalém Twitteru neinzeruje, mluví nevyzpytatelný Musk už jinak. Ve středečním vášnivém rozhovoru vzkázal firmám, které přestaly inzerovat na jeho sociální síti X kvůli antisemitskému obsahu, ať „jdou do pr*ele“.
Ačkoliv nejnovější čísla nejsou k dispozici, v loňském roce tvořily příjmy z reklamy přibližně 90 % příjmů X. Byl to klíčový faktor pro fungování firmy. Mark Gay, CCO marketingové poradenské společnosti Ebiquity, která spolupracuje se stovkami firem, navíc říká, že nic nenasvědčuje tomu, že by se někdo z bývalých inzerentů vracel. „Peníze se vyčerpaly a nikdo nevytváří strategii, jak je znovu investovat,“ říká.
Musk přitom věděl, že nově zavedené služby na síti X, například předplatné, nenahradí peníze z reklamy. „Pokud máte milion lidí, kteří si pořídí předplatně za 100 dolarů ročně, je to dohromady 100 milionů dolarů. To je v porovnání s reklamou poměrně malý zdroj příjmů,“ řekl na jaře letošního roku Musk.
V roce 2022 činily příjmy Twitteru z reklamy přibližně 4 miliardy dolarů. Insider Intelligence odhaduje, že letos klesnou na 1,9 miliardy dolarů. Společnost má dva hlavní výdaje. Prvním z nich jsou výdaje na zaměstnance. Musk už v X snížil počet zaměstnanců na minimum a propustil tisíce lidí. Druhým je obsluha půjček, které si Musk vzal na koupi Twitteru, v celkové výši asi 13 miliard dolarů. Agentura Reuters uvedla, že společnost nyní musí každý rok zaplatit zhruba 1,2 miliardy dolarů na úrocích.