„Chaos a nesmysly.“ Speciální pedagogové proti Bekovi. Odmítají sloučení zařízení ústavní výchovy
PLÁNY MINISTERSTVA ŠKOLSTVÍ
Speciální pedagogové nesouhlasí s návrhem ministerstva školství sloučit některá zařízení ústavní a ochranné výchovy. Materiál je nyní ve vnitřním připomínkovém řízení a navrhuje zahájit transformaci celé sítě od ledna příštího roku. Podle speciálních pedagogů návrh obsahuje mnoho chyb, nelogičností a nesmyslů a vnese do systému větší chaos, než je dnes. V otevřeném dopise ministrovi Mikulášovi Bekovi (STAN) to uvedl Jiří Pilař, předseda Asociace speciálních pedagogů ČR. Žádá proto ministra Beka, aby o materiálu jednal se zástupci odborných asociací. Vyjádření ministerstva ČTK zjišťuje.
Materiál, který pedagogové zveřejnili na facebooku, se týká zařízení, jako jsou diagnostické ústavy, dětské domovy či výchovné ústavy. Počítá s tím, že na úrovni kraje bude vždy jedno centrální pracoviště sjednocující zajištění náhradní péče. Ostatní zařízení v kraji budou jeho detašovanými pracovišti. Ministerstvo si od toho slibuje, že se sníží počet ředitelů, údržbářů a obdobných technických profesí. Kromě úspor je podle ministerstva cílem také sjednocení metodické podpory a kvality práce v jednotlivých zařízeních.
Podle speciálních pedagogů je možné systém zefektivnit, ale ne předloženým návrhem. „Pomineme-li mnohé zásadní nelogičnosti až nesmysly pramenící z totální neznalosti předkladatelů, které text obsahuje, lze konstatovat, že při případné realizaci bude do systému celé sítě vnesen ještě větší chaos, než je dnes. (...) Předkládaný text pouze dokazuje marasmus a nekompetentnost tvůrců materiálu,“ píše Pilař.
Podle něj ministerstvo navrhuje sloučit svébytná zařízení, která už teď jsou velkými pracovišti. Předkladatelé podle něj opomíjejí to, že dětské domovy zřizuje kraj a bez komunikace s nimi je ministerstvo nemůže převzít do svých zřizovatelských kompetencí. Protože jsou zařízení od sebe vzdálena někdy i více než 100 kilometrů, bude nutné zachovat počet jejich pracovníků.
„Nezavádí se žádné nové systémy, nevytvářejí se žádná nová zařízení, pouze se sjednocuje a tím se zamýšlí vytvoření kolosů o stovkách zaměstnanců a integrování do těchto celků dětí s různými potřebami sociálními a psychickými. Kde je tedy idea vytváření malých rodinných zařízení, po níž se ve společnosti neustále volá?“ ptají se speciální pedagogové.