Elektroauta v Praze ztratí výhody parkování, nejhorší je nejistota, dobré auto stojí už 320 tisíc, říká Peleška
PODCAST HROT PAVLA ŠTRUNCE
Z tématu elektro aut se stalo politikum, automobilový průmysl se stal nástroj voleb, říká dlouholetý ředitel tuzemského zastoupení automobilky Toyota Martin Peleška. Nejistota v automobilovém průmyslu, a především politická rozhodnutí komplikují byznys i chování spotřebitelů.
Vyhláška o parkování v Praze, která zvýhodňovala elektro auta, byla pro mnoho lidí důvod, proč si elektro pořídili a teď se bude rušit. Komplikovaná předvídatelnost komplikuje rozhodnutí, jaké auto si pořídit, dodává a tvrdí, že už dávno se neprodávají ty nejlevnější vozy, ale lidé chtějí především auta z vyšší střední třídy s doplňky.
Nová auta dnes jsou otázkou 300 tisíc, každý si může vybrat variantu, která mu vyhovuje, až 70 % procent lidí auta neřeší, potřebují mobilní prostředek, chtějí bezpečnost, kvalitu a uspokojilo jejich potřeby jako uživatele. Technologie je nezajímají, myslí si a chápe, že pro normálního člověka se stal automobilový trh nepřehledný.
Automobilky jsou podle Pelešky čím dál víc efektivní, a tak není problém vyrábět auta se spalovacími motory, elektro i auta na vodík. Mělo se před lety vymyslet stabilní prostředí, aby si lidé mohli přestárlá auta vyměnit za nové. Takový program prý funguje třeba v Rumunsku. Jak komplikuje tržní prostředí v jeho byznysu dotační politika států a EU?
Celý podcast si můžete přehrát zde
Zkrácenou verzi naleznete zde