Reklamní regulátor zakázal reklamu na SUV. Byla společensky nezodpovědná a nerespektovala životní prostředí
ZAKÁZANÁ REKLAMA
Záběry velkého SUV prohánějícího se krajinou jsou společensky nezodpovědné. Alespoň si to myslí britský reklamní regulátor ASA, když zakázal reklamu na Toyotu Hilux z roku 2020. Návrh na zákaz reklamy podala organizace Adfree Cities, která dlouhodobě bojuje proti reklamám ve veřejném prostoru. Toyota k celé záležitosti uvedla, že věří, že diváci jsou zodpovědnými řidiči, kteří ví, jak se na silnicích a v přírodě chovat a uvedla, že část reklamy vznikla počítačovou grafikou a dopad na životní prostředí tak byl minimální. Informuje například The Independent.
Inkriminovaná reklama je z roku 2020 a terénní SUV Toyota Hilux v ní jede po pláních, silnici, přes řeku i rozbahněným terénem. „Jeden ze skutečných divů přírody,“ uvádí hlas v reklamě. Počítačově poté do reklamy Toyota dodala doslova stádo terénních Hiluxů, kteří svižně projíždějí přírodou. ASA kritizovala i fotografii, na které Toyota sjíždí ze silnice do volné přírody. A to je podle britského úřadu pro reklamní standardy (ASA) společensky a enviromentálně nezodpovědné. „Reklamy zobrazovaly jízdu vozidel přes off road prostředí a přírodní ekosystémy, bez jakéhokoliv smyslu a respektu k dopadům takové jízdy na životní prostředí. Ve výsledku, tak byly vytvořené reklamy společensky nezodpovědné,“ uvedl regulátor v odůvodnění zákazu.
Automobilka Toyota již uvedla, že se proti rozhodnutí odvolá. „ Věříme, že žádný zodpovědný divák nevyloží reklamu jako pobídku k tomu, aby jezdil po venkově nezodpovědně s cílem škodit přírodě,“ uvedla společnost v prohlášení. Zároveň upozornila, že je lídrem na trhu s úspornými motory a svoje technologie do elektromotorů dává k dispozici ostatním.
Za šetřením Toyoty stojí organizace Adfree Cities. „Reklamy na SUV zvyšuje poptávku po žroutech paliva, které vysoce znečišťují zastavěné oblasti. A to v době kdy chceme mít bezpečnější a čistší ulice a dostupnou nízkouhlíkovou veřejnou dopravu,“ uvedla Veronica Wignallová, spoluředitelka Adfree Cities. Podobně to podle Wignallové platí pro reklamy na letectví, maso a mléčné výrobky.
Regulátor reagoval na tlak ze Sněmovny Lordů, jejíž členové v rámci prošetřování uplatňování enviromentálních standardů, požadovali více kontrol ze strany regulátora.