OBRAZEM: Laboratoř světla a digitální sny. Festival Signal rozsvítil Prahu
FESTIVAL SIGNAL V PRAZE
Hlavní město se proměnila v laboratoř světla. Praha se na tento víkend promění v živý organismus ze světla, pohybu a zvuku. Ve středu 16. října odstartoval už třináctý ročník Signal Festivalu, největší české přehlídky digitálního a kreativního umění. Až do soboty 19. října nabídne návštěvníkům dvacet instalací na dvou trasách – Centrum a Vinohrady. Letos festival otevírá třetí kapitolu kurátorského konceptu Ekosystémy s podtitulem Řešení, která se zaměřuje na hledání rovnováhy mezi technologií a přírodou.
Návštěvníci se mohou těšit na 20 instalací českých i zahraničních autorů a autorek, včetně festivalových premiér, jako je videomapping na věž Staroměstské radnice nebo 3D projekce na vodní stěnu. Většina programu je přístupná zdarma, sedm instalací pak nabídne komornější zážitek v rámci placené zóny Signal INSIDE.
Letos festival přináší dvojitou porci videomappingu. Poprvé v historii se v projekční plátno promění věž Staroměstské radnice, kde italské studio mammasONica představí monumentální projekci OVERLOЯD. Na druhém konci města, na bazilice sv. Ludmily, ožije fasáda v rytmu světla a hudby díky španělskému studiu V.P.M. a jejich dílu ITERACE (Nekonečný rytmus města). Videomapping propojuje futuristické architektonické struktury s historickou geometrií vinohradské dominanty a tematizuje udržitelný růst městského ekosystému.
Tchajwanské studio Peppercorns přináší festivalovou premiéru, která může konkurovat filmovým trikům. Jejich 3D projekce Světlo Tzolk’inu využívá 20 metrů širokou vodní stěnu na Dvořákově nábřeží jako obří, pohyblivé plátno, na kterém se propojují světlo, pohyb a hudba. Dílo evokuje hologram a slibuje jeden z nejsilnějších vizuálních momentů festivalu. Stejní autoři představí také poetickou světelnou kruhovou instalaci Mezi horami a moři na náměstí Republiky.
Signal letos překračuje hranice klasické světelné show. V Národní galerii Praha – Klášteře sv. Anežky České se představí průkopník světového videoartu Bill Viola. Jeho ikonické dílo Tristan’s Ascension (The Sound of a Mountain Under a Waterfall) přináší meditativní zážitek na pomezí spirituality a technologie. Instalace, která byla vystavena v Grand Palais v Paříži nebo Guggenheimově muzeu v Bilbau, se v sakrálním prostoru pražského kláštera proměňuje v monumentální memento o vztahu života a smrti.
Druhá festivalová trasa sází na české umělce. Pavla Sceranková v Riegrových sadech vytvořila interaktivní instalaci Souhvězdí, kde si návštěvníci mohou „malovat“ vlastní světelné konstelace. Skupina Rafani promění sady bratří Čapků v rituální prostor s ohněm a hudbou, performance Grill Flame proběhne třikrát za večer. A Antonín Kindl představí svůj objekt OKO – stroj, který neustále analyzuje okolí a reaguje na přítomnost lidí. Dílo vzniklo v rámci otevřené výzvy Signal Calling s podporou PrusaLabu Josefa Průši.
ECHOPORADA: Motoristé v mediálním pekle. Přežije Filip Turek?
Placená sekce Signal INSIDE otevírá sedm instalací v netradičních prostorách. Programový manažer festivalu Daniel Burda doporučuje taneční performance Lone Soul Disco v vinohradském Tresor Clubu: „Je to unikátní příležitost vidět taneční klub jako formát umělecké instalace. Člověk tak trochu ztratí pojem o tom, jestli je na diskotéce, nebo v galerii,“ říká Burda.
Ředitel festivalu Martin Pošta zase upozorňuje na dílo Lux Domus katalánského autora Josepa Pobleta, umístěné ve funkcionalistické kapli Arcibiskupského gymnázia. „Pomocí čoček, prizmat a gumiček autor ohýbá analogové světlo do podoby tiché prostorové architektury. Je to skutečně magický moment,“ říká Pošta.