Renault Symbioz: Tak takhle by to šlo

AUTO

Renault Symbioz: Tak takhle by to šlo
Renault dělá v poslední době čím dál lepší auta – jedním z nich je SUV/crossover zvaný Symbioz. Foto: archiv
4
Auto
Sdílet:

Renault dělá v poslední době čím dál lepší auta – jedním z nich je SUV/crossover zvaný Symbioz. Elegantní vůz navíc v novém modelovém roce dostal novou hybridní pohonnou jednotku založenou na 1,8litrovém čtyřválci a elektromotoru. Je to fajn svezení!

Renault nabídku svých modelů rozšířil zejména v oblasti modelů pro multifunkční rodinné využití – na otázku, čím jezdit v segmentech SUV, crossover či dejme tomu MPV, odpovídá širokou paletou různých aut. Můžete si vybrat – od Capturu přes Arcanu, Austral, Scenic, Rafale až po Berlingo, nebo dokonce osobní Traffic. A mezitím právě také nový model zvaný Symbioz. Ačkoli nevypadá tak odvážně jako koncept stejného jména, jenž mu byl inspirací, stále patří mezi auta, co se v davu rozhodně neztratí. A jistě je to i zásluhou designéra Gillese Vidala, který stojí za jeho podobou.

Symbioz se začal vyrábět v minulém roce ve španělské pobočce Renaultu ve městě Valladolid a od té doby už stihl pro nový modelový rok (tedy 2025) dostat určitá vylepšení, zejména co se týká pohonu. Dnes v běžných autech do městského či příměstského provozu už těžko najdete vznětové motory, ačkoli jsme je během posledních dekád dovedli téměř do fáze, kdy vypouštějí skoro čistší vzduch než nasávají. Tato realita, trochu smutně odkazující na skvělé motory dCi, které si pamatujeme z mnohých renaultů z doby před deseti či dvaceti lety, se už těžko změní.

Nový Symbioz není výjimkou – základem je čtyřválcový mild-hybrid v podobě motoru 1,3 litru s přeplňováním, který nabízí celkový výkon 140 koní (a 260 Nm točivého momentu). Ten je aktuálně nabízen v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou s tím, že výhledově bude k dispozici i s automatem. Další možností je tzv. full hybrid, zážehový čtyřválec spolupracující s elektromotorem (bez nutnosti dobíjení kabelem). Jde o posílený systém E-Tech 160, jehož základem je čtyřválec 1,8 litru, spolupracující s elektromotorem, startérem-generátorem a taktéž multimódovou převodovkou, která má dva stupně pro elektromotor a čtyři pro „spalovák“.

Jak je patrné, celý systém s kombinovaným výkonem 160 k (a systémovým momentem 265 Nm) není úplně jednoduchý, ale v praxi funguje nad očekávání dobře. S provozní hmotností kolem 1,5 tuny (záleží na výbavě) není ani dynamika nového pohonu vůbec marná – zrychlení na stovku za 9,1 sekundy a maximální rychlost zcela dostačujících 180 km/h. Ve skutečnosti je jízdní projev silnějšího hybridu v českých podmínkách mnohem lepší než očekávání, která jsme neměli. Celý pohon, až na občasné zaváhání komplikované převodovky (které ovšem běžní uživatelé jen těžko postřehnou, natož aby jej řešili), je příjemně svižný a umožňuje důstojné zrychlení pro pohodlné a bezpečné předjíždění.

I sladění podvozku, řízení a brzdové soustavy je na dobré úrovni – v řízení je cítit akurátní odpor, brzdy jsou dobře dávkovatelné a podvozek v pohodě zvládá nerovnosti – rozhozen bývá jen na ostrých zlomech, což je v této třídě klasika. Určitě bychom zvolili střední průměr kol ve velikosti 18 palců s pneumatikami 215/55 R18, větší lehce omezí komfort na površích horší kvality. Běžná spotřeba při využívání potenciálu znamená cca 7 l / 100 km, ale v klidu se dá jezdit i za šest.

V interiéru najdeme vkusné prvky a dobré materiály, ale také některé esteticky nepříliš povedené součásti – hlavně středový displej, jenž bohužel trčí z palubní desky jako nějaký zapomenutý tablet. Na druhou stranu, Renault a Dacie se jako jedni z mála elegantně vypořádali s otravnými asistenty, které se dají vypnout snadno pouze jedním mechanickým tlačítkem vlevo od volantu. Les tlačítek na volantu naopak moc nechápeme, ale v tomto ohledu má každý výrobce svou představu o intuitivním ovládání a stále je to lepší než haptická reakční tlačítka. Tady je spíš problém v tom, že ovladačů na volantu je zbytečně moc a nejsou třeba. Po delším cestování bychom ocenili o něco lepší sedadla, naopak zavazadlový prostor o objemu 460 až 624 litrů vzhledem k velikosti a určení auta zcela dostačuje.

Symbioz má přehledný ceník a jen málo příplatků (a dostupnou nabídku různého příslušenství). Je nabízen ve čtyřech výbavách od 629 000 Kč za základní motorizaci a výbavou až po 841 000 Kč za testovaný full-hybrid ve výbavě Iconic. U některých modelů lze navíc využít akční cenu včetně eco bonusu. Fajnové auto s dobrým pohonem i jízdními vlastnostmi!

 

Plusy: pohon, jízdní vlastnosti, využitelnost

Minusy: občasné zaváhání převodovky, trčící displej

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články