Tesla v Berlíně zastaví většinu výroby. Kvůli útokům jemenských povstalců jí chybí díly
ZASTAVENÍ VÝROBY
Berlínská továrna americké automobilky Tesla od 29. ledna na dva týdny zastaví většinu výroby, chybí jí díly. Podle agentury DPA o tom ve čtvrtek večer informoval americký výrobce elektromobilů. Důvodem odstávky je narušení dodavatelských řetězců kvůli útokům jemenských povstalců podporovaných Íránem v Rudém moři.
„Kvůli chybějícím dílům jsme nuceni v období od 29. ledna do 11. února výrobu automobilů v gigafactory Berlin-Brandenburg s výjimkou některých úseků zastavit,“ informovala Tesla v prohlášení. „Od 12. února bude výroba v plném rozsahu obnovena,“ dodala. Agentura Reuters píše, že Tesla je první firmou, která informovala o přerušení produkce kvůli situaci v Rudém moři. Další společnosti včetně čínské automobilky Geely nebo švédské nábytkářské firmy Ikea varovaly před zpožďováním dodávek.
Tesla vysvětlila, že napětí v Rudém moři a s ním spojené přeložení námořních cest mezi Asií a Evropou přes mys Dobré naděje mají dopad i na její továrnu u Berlína. „Kvůli výrazně delším časům na dopravu vzniká mezera v dodavatelských řetězcích,“ doplnila firma.
Od začátku války Izraele proti teroristickému hnutí Hamás v Pásmu Gazy jemenští povstalci Húsíové v Rudém moři napadají lodě, které mají podle nich nějaké vazby na Izrael. Velké námořní přepravní společnosti se proto této důležité obchodní cestě procházející i přes Suezský průplav, kudy vede nejrychlejší spojení mezi Asii a Evropou, ve stále větší míře vyhýbají. Spojené státy a Británie v noci na pátek proti Húsíům zahájily odvetné údery.
V závodu Tesly v Grünheide u Berlína se elektromobily vyrábějí od března 2022. V továrně pracuje okolo 11.500 lidí. V současnosti se v ní vyrobí více než 250.000 aut ročně, v budoucnu firma plánuje svoji kapacitu několikanásobně navýšit.
Analytici podle agentury Reuters očekávají, že zhoršená bezpečnostní situace může mít vliv i na další výrobce aut, kteří spoléhají na dodávky dílů z Asie, zejména z Číny. „Tesla je odkázaná na Čínu co do součástek k bateriím, které je třeba dovážet do Evropy přes Rudé moře, což pro výrobu v Evropě neustále znamená riziko,“ řekl Sam Fiorani ze společnosti AutoForecast Solutions, která sleduje výrobu v automobilovém průmyslu a jeho dodavatelské řetězce.
Výrobci elektromobilů a analytici v posledních měsících upozorňují, že prodeje v této branži nerostou tak rychle, jak se doufalo. Některé společnosti kvůli tomu snižují ceny ve snaze podpořit poptávku, na které se negativně podepsala ekonomická nejistota.