Lítačka může zdražit až o dvojnásobek. „Sedm tisíc korun? Přehnané a pro Piráty nepřijatelné!“

CENY PRAŽSKÉ MHD

Lítačka může zdražit až o dvojnásobek. „Sedm tisíc korun? Přehnané a pro Piráty nepřijatelné!“
Pražský magistrát hodlá zdražit městskou hromadnou dopravu i parkování v metropoli. Foto: Michal Čížek
1
Domov
Sdílet:

"Lítačku" používá takřka celá Praha. A majitelé časové jízdenky na hromadnou dopravu řeší dohady, podle nichž by mělo dojít k jejímu zdražení. Poslední dobou se čím dál častěji mluví o zvýšení ceny ročního kuponu pro pražskou MHD i zvýšení cen parkovného. Pražský magistrát o zdražení mluví dlouhodobě, ale zatím nepanuje shoda na jedné konkrétní ceně. ODS propaguje až dvojnásobné zdražení, což se setkalo se salvou kritiky a hněvu. Aktuální cena ročního kuponu by se totiž vyšponovala z 3650 korun na závratných 7300 korun.

Kromě "lítačky" se debatuje také o zdražení parkovacích karet. „Pokud si srovnáme cenu dnešní Lítačky, tak je na světě jedna z nejlevnějších. Není možné, abychom měli jednu z nejlepších doprav, a zároveň jednu z nejlevnějších. Pokud tady neuděláme nějakou změnu, tak už třeba za 10 let budeme mít s naší MHD problémy," řekl starosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS) v pořadu K věci na CNN Prima News.

Bývalý pražský primátor a nynější primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) už v minulosti opakoval, že se jízdné ani parkování zdražovat nebude. "Piráti mají představu, že by cena parkovného měla být na ceně Lítačky, což je z našeho pohledu nesmysl. Když se parkovné nezdražilo deset let, tak to neznamená, že máme právo to lidem zdražit třeba čtyřnásobně," uvedl Portlík. Daná částka zatím nebyla stanovena a stále se o ní jedná. "Mohlo by to být zvýšení o zhruba 25 procent. Poté by se zdražení fixovalo tak, aby to nebylo skokové,“ řekl Tomáš Portlík podle serveru iDNES.cz s tím, že dražší parkování a MHD by mohlo vést i ke zvýšení možností a služeb.

SOUVISÍ: „Oboje nejde.“ Hřib znovu vytáhl zdražení parkování v Praze, lidé se staví proti

Předseda výboru hlavního města pro dopravu Martin Sedeke (ODS) už dříve prohlásil, že pražská městská hromadná doprava se zdražení nevyhne. "Protože pražská MHD je, jak absolutně, tak relativně nejlevnější v celém Česku. Absolutně v řádu stovek korun, relativně v řádů tisíců. Pokud by Praha chtěla udržet tuto cenovou politiku a zároveň kvalitu MHD, která patří mezi vůbec nejlepší na světě, podvázala by veškeré investice do dalších oblastí a projevilo by se to tedy například i v kvalitě a dostupnosti v oblasti vzdělávání, sociálních služeb a podobně," řekl Sedeke pro server Zdopravy.cz s tím, že město vybere od cestujících pět miliard ročně, zatímco do dopravy nainvestuje kolem 20 miliard. Dále dodal, že jízdné pokryje asi 15 procent nákladů na MHD, což je dlouhodobě neudržitelné.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: „Pro výstup stiskněte tlačítko STOP.“ Všechny autobusové zastávky v Praze a středních Čechách jsou nově na znamení

Proti zdražování parkovného a kuponu na pražskou dopravu ostře vystoupil zastupitel a předseda kontrolního výboru Městské části Praha 8 Martin Štěrba (Piráti). "Od koalice SPOLU, zejména od ODS, zaznívají hlasy, že se roční kupon má výrazně zdražit, a to ze tří a půl až na sedm tisíc korun. To už mi přijde opravdu přehnané, a pro Piráty nepřijatelné. Už současný poplatek je pro mnoho rodin zaplatitelný jen s obtížemi," napsal Martin Štěrba na sociální síti X.

Pirát dále uvedl, že návrhy na zdražení MHD jdou "ruku v ruce" se zdražením parkovného, které stojí 1200 korun. "To je až výsměch těm, kteří preferují jezdit MHD a pomáhají přetížené dopravě v Praze. Zatímco veřejnou dopravou jezdíme dnes za 10 korun na den, parkovat na ulici můžeme za 3,30 korun denně," pokračuje Štěrba s tím, že podle ODS by měl každý jezdit "obřím autem s nabušeným motorem".

Štěrbova příspěvku si všiml i oficiální účet Spolu pro Prahu. "My se pouze bavíme o naplnění Plánu udržitelné mobility P+, který stanovuje příjmy Dopravního podniku z jízdného na 25 %, abychom si v budoucnu nezadělali na hlubší problémy, třeba chybějící finance na investiční akce ve školství, zdravotnictví nebo rozšiřování bytového fondu města," uvedla organizace s tím, že k plánu se přihlásilo minulé pražské vedení v čele s pirátským primátorem Zdeňkem Hřibem.

Spolu pro Prahu dále na platformě X uvedlo, že změny v jízdném a parkovném stále nejsou finální. "Debaty o jejich výši by měly za nás probíhat spíše na koaličních jednáních," uzavírá organizace s odkazem na vládní koalici Spolu (ODS, TOP09, KDU-ČSL), Piráty a STAN.

EDITORIAL: Ztrátě svobody vždy asistovala intelektuální elita

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články