Konec staleté české značky. ČSA dnes večer letí naposledy
KONEC ČESKÝCH AEROLINIÍ
Tuzemská značka České aerolinie (ČSA) dokončuje fúzi s českým konkurentem Smartwings. V sobotu se uskuteční poslední let pod označením OK a od neděle už značka ČSA nebude existovat. Přestože vznikne úplně nový holding, tak značka, logo a barvy ČSA na letadlech zůstanou, uvedl dopravce. Fúze začala v roce 2017 a od neděle ČSA ukončí provoz samostatných letů. Tímto krokem se uzavírá více než stoletá tradice české letecké dopravy.
V Praze dnes večer přistane poslední komerční let Českých aerolinií (ČSA) pod tradičním kódem OK. Letadlo odletí z pařížského Letiště Charlese de Gaulla v 20:15, na pražském Letiště Václava Havla přistane v 21:55. Od neděle budou lety ČSA zajišťovat aerolinky Smartwings. V systémech pro prodej letenek nebo na odletových tabulích budou lety označeny kódem QS, který používají Smartwings. Kód OK, barvy a logo ČSA ale zůstanou na letadlech.
Smartwings budou dál provozovat letadla ČSA, dva Airbusy A320, kterým zůstane zbarvení ČSA a tradiční kód. Stejné barvy dostanou i čtyři menší Airbusy A220-300, z nichž první dva mají být dodány koncem letošního roku a další dva v první polovině roku 2025.
České aerolinie začátkem října změnily svůj obchodní model. Staly se řídící společností skupiny Smartwings s majoritním podílem ve společnosti Smartwings. Letový provoz celé skupiny budou zajišťovat Smartwings společně se svými dceřinými společnostmi v Polsku, na Slovensku a v Maďarsku. Důvodem změny obchodního modelu je podle dřívějšího vyjádření firmy zefektivnění provozu skupiny.
Pro zákazníky ČSA se podle firmy nic nezmění. Klienti si mohou i nadále kupovat letenky na webových stránkách ČSA a Smartwings i prostřednictvím všech stávajících distribučních kanálů. Skupina neplánuje ani rušení žádných stávajících linek ČSA.
ECHOPORADA: Kdo si víc zadal s tajnými? Petr Pavel, nebo Andrej Babiš? Chystalo se nepřátelské převzetí Seznamu?
České aerolinie vznikly v roce 1923 jako Československé státní aerolinie. Dopravce patří mezi pět nejstarších dosud fungujících leteckých společností na světě. V roce 2013 do ČSA kvůli finančním potížím vstoupily korejské aerolinie Korean Air, které držely 44 procent akcií. V únoru 2018 se majoritním vlastníkem stala společnost Smartwings, která odkoupila 44 procent akcií od společnosti Korean Air a 20 procent od státního podniku Prisko, třetinu už vlastnila.
OK, bylo nám ctí! 🇨🇿 ❤️
— Prague Airport (@PragueAirport) October 26, 2024
OK, we were honoured! 🇨🇿 ❤️ pic.twitter.com/ioGYkgNAJN
V březnu 2021 se ČSA ocitly kvůli vysokým dluhům v úpadku. Novými investory se stali majitelé Smartwings Jiří Šimáně a Roman Vik s čínskými partnery. Letos v únoru se aerolinky Smartwings plně vrátily pod kontrolu českých akcionářů, téměř poloviční podíl zprostředkovaně vlastněný čínskou společností CITIC koupila česká firma Prague City Air podnikatelů Šimáněho a Vika.
KOMENTÁŘ: Nic neumíme, ale jsme Spolu
Na začátku října legendární značka oslavila 101 let. V rámci výročí na značku zavzpomínal Lukáš Novosad v komentáři pro deník Echo24. "Vloni, při stém výročí, se k firmě kdekdo hlásil, o rok později – jak to tak bývá při výročích, jež nejsou kulatá ani jinak vděčná – je však situace úplně jiná. Dlouho se už totiž prohlášením o české společnosti, která existuje de facto od zrodu jednoho celého světového průmyslového odvětví, chlubit nepůjde, poněvadž letos aerolinky požádají o ukončení svého osvědčení leteckého provozovatele (AOC). Ostatně špitá se o tom přinejmenším od února. Tím firma přijde o možnost podílet se na leteckém provozu. Zůstane pouze brand zaparkovaný pod majitelem, společností Smartwings. Má tedy značka ČSA ještě vůbec nějaký lesk a cenu? Je po ní definitivně a navždy veta?" táže se Novosad v komentáři.