Letištní odbavovací služby kontroluje stát, počet zaměstnanců však nikdo neurčil
CHAOS NA LETIŠTI
Letiště Praha se tento týden proměnilo v bojiště o zavazadla. Důvodem komplikací byla podle mluvčí letiště Kláry Divíškové kombinace přetíženosti leteckého provozu, velká zpoždění a v provozních špičkách nárazový nedostatek lidí v handlingové společnosti, která se stará o zavazadla. Povolení pro poskytování odbavovacích služeb přitom poskytuje Úřad pro civilní letectví. Počet zaměstnanců však nekontroluje.
V neděli večer a začátkem týdne z Prahy do cílových destinací odletělo devět letadel bez zavazadel. V Praze tak zůstalo více než 1000 zavazadel. Ty už letiště odeslalo do cílových destinací. Na letišti se nicméně zpožďuje také výdej zavazadel na příletech v provozních špičkách, cestující na ně čekají hodiny. Společnost Czech Airlines Handling podle Divíškové pravidelně informuje o vývoji stavu s odbavením zavazadel představenstvo Letiště Praha.
Klíčovým důvodem, který způsobil problémy na pražském letišti, je nedostatek zaměstnanců zmíněné odbavovací společnosti. Ze zákona vydává povolení pro poskytování odbavovacích služeb Úřad pro civilní letectví. „Mohu pouze sdělit, že ÚCL v souladu s požadavky zákona o civilním letectví vydává souhlas s poskytováním odbavovacích služeb, pakliže žadatel splní náležitosti dané v patřičném ustanovení. Počet zaměstnanců není kritériem, které by bylo zákonem požadováno jako rozhodné pro vydání souhlasu,“ řekl pro Echo24 mluvčí ÚCL Vítězslav Hezký.
ROZHOVOR: „Teď zápasíme o duši Západu“
Mezi podmínky pro udělení povolení, které vychází z příslušného paragrafu 49c zmíněného zákona o civilním letectví, naopak patří například technické zařízení k poskytování odbavovacích služeb, finanční zajištění k poskytování odbavovacích služeb či pojištění odpovědnosti za škody z poskytování odbavovacích služeb.
Krizový manažer a brigádníci
V srpnu má převzít řízení odbavování zavazadel krizový manažer. Jeho jméno letiště podle ředitelky komunikace Letiště Praha Evy Krejčí nezveřejní kvůli jeho stávajícímu pracovnímu závazku. „Veřejnosti ho představíme v průběhu příštího týdne. Manažer s dlouholetou zkušeností z provozu se nicméně s aktuální situací již intenzivně seznamuje,“ uvedla Krejčí.
Letiště se zároveň kvůli problémům s odbavením zavazadel snaží získat brigádníky. Personál hledá hlavně mezi zaměstnanci letiště, protože ti mají osvědčení spolehlivosti. Spolupracuje ale i s personálními agenturami a oslovilo také jiné firmy, například ČD Cargo.
„Přijali jsme řadu opatření. Jedním z nich byla mimořádná pobídka získat brigádníky, zejména mezi zaměstnanci Letiště Praha. Výhodou je, že mají ověření spolehlivosti. V pondělí jich bylo nasazeno 20, v následujících dnech pak 25 až 30,“ uvedl v týdnu předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos. Tým nakládky zavazadel se snaží posílit i lidmi z jiných společností. „Celkem se nám daří získávat nové zaměstnance. Jsou pouze omezeni tím, že pracují v doprovodu jednoho zaměstnance, který má ověření spolehlivosti. Je to trochu komplikované, ale pořád to navyšuje kapacity,“ řekl Pos.
PODCAST: Kacíř Jan Patočka: Dvacáté století – válečné, ale nehybné. A my jsme se z nihilismu vymanili?
Základní hrubá mzda pracovníka nakládky nebo vykládky zavazadel u CSAH činí 35 000 korun měsíčně. Mzdy podle místopředsedy představenstva CSAH Michala Soukupa vycházejí z konkurenčního prostředí, společnost podle něj musí respektovat mzdové modely. V letní sezoně podle něj málokterý zaměstnanec pracuje pouze za základní mzdu. „Snažíme se motivovat primárně finančně všechny zaměstnance, hlavně pak ty v provozu a na nákladu zavazadel cestujících,“ uvedl Soukup. Příplatky pracovníci podle něj dostávají za směny navíc.