EK se zdráhá uvolnit pravidla pro automobilky. Donutit ji k tomu má europarlament i Rada
AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL
Evropská komise ústy komisaře pro klima Wopkeho Hoekstry odmítla, že by měla v plánu uvolnit pravidla pro automobilky, kterým příští rok hrozí obrovské pokuty. K tomu přitom vyzývá největší europarlamentní frakce evropských lidovců (EPP), která přišla i s návrhy řešení. Podle europoslankyně Danuše Nerudové (STAN), která pozici EPP spoluvyjednávala, Komisi k jednání přiměje rozhodnutí EP a také Rady EU.
EPP tento týden navrhla zmírnění pokut, jež se mají od příštího roku vůči automobilkám uplatňovat v případě neplnění emisních cílů. Tím se frakce připojila ke snaze národních vlád a výrobců aut přimět Brusel ke změnám, které by podpořily evropský automobilový průmysl, jež se nyní potýká s řadou problémů. „Ne. Odpověď je ne,“ reagoval Hoekstra na dotaz agentury Reuters, zda nyní uvažuje o změnách v pravidlech pro automobilové emise.
Hoekstra je přitom stejně jako předsedkyně EK Ursula von der Leyenová součástí frakce EPP. Ta nyní přišla s návrhem takzvaného zprůměrování, tedy rozložení plnění emisních cílů do tří let. S tímto návrhem souhlasí také například Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA).
PODCAST: Válka je brutální a krutá. Kdo v dětství šikanuje, může páchat zlo i dál
Europoslankyně Nerudová pro Echo24 uvedla, že Komise má v tuto chvíli k dispozici pozici nejsilnější frakce EP. „V lednu by mělo přijít i usnesení celého Evropského parlamentu, což by mělo částečně vycházet z naší pozice. My si naše domácí úkoly plníme, teď jsou na řadě členské státy na Radě a já doufám, že i díky například akčnímu ministrovi, jako je Lukáš Vlček (STAN), se dostanou ke společné pozici,“ uvedla Nerudová.
„Takto dostane Komise jasnou instrukci od dvou hlavních institucí, že problém musí řešit. V rámci formování pozice EPP jsem ale také prosazovala, aby vznikl Strategický Dialog s hlavními zástupci automobilového sektoru ještě před tím, než ho oznámila předsedkyně Evropské komise. Proto pochopitelně vítám, že tato iniciativa vznikne. Předsedkyně Evropské komise bude určitě v klíčové roli. Na to je to téma příliš důležité,“ dodala Nerudová.
Europoslanec Ondřej Krutílek (ODS, ECR) pro Echo24 řekl, že revizi zákazu spalovacích motorů považuji za nutnou a nevyhnutelnou. „Jsem moc rád, že EPP má stejný postoj jako my v ODS a ECR. V Evropském parlamentu se tak po dopise Ursule von der Leyenové, který jsem dal dohromady s Alexandrem Vondrou a jejž podepsalo celkem 117 poslanců z 23 členských států, začíná formovat slušná skupina poslanců, kteří budou tlačit na přehodnocení zákazu,“ uvedl Krutílek.
„Stanovisko komisaře Hoekstry mě štve. Měl by si uvědomit, že jsme v úplně jiné situaci, než když se zákaz přijímal. Stačí se podívat, v jakém stavu je evropský automobilový průmysl. Pokud na zákazu bude Komise dál trvat, nestane se ničím jiným než prodlouženou rukou čínských automobilových lobbistů,“ dodal Krutílek.
ECHO PORADA: Hranolka Schillerová. Děti tyranů a osvícení islamisté
Podle aktuálního plánu Evropské unie má od roku 2035 platit zákaz prodeje nových vozidel se spalovacími motory. Toto opatření je součástí širší strategie na dosažení klimatické neutrality do roku 2050. EPP však ve stanovisku, které má Echo24 k dispozici, vyjadřuje obavy, že tento krok ohrožuje princip technologické neutrality a nespravedlivě zvýhodňuje elektrická vozidla na úkor jiných technologií. Lidovci jsou přitom dlouhodobě vládnoucí evropskou frakcí, která se na opatřeních podílí.
EPP nyní navrhuje revizi stávající regulace a zohlednění alternativních paliv, jako jsou e-paliva, biopaliva či syntetická paliva, která mohou přispět ke snižování emisí. Podle návrhu by tato paliva měla být explicitně uznána v rámci nové definice „uhlíkově neutrálních paliv“. Další důraz je kladen na podporu plug-in hybridů (PHEV) a zajištění dostupné infrastruktury pro dobíjení a tankování těchto alternativ.
Zároveň se lidovci postavili i k obrovským pokutám, které automobilkám hrozí, pokud nesplní emisní limity stanovené pro rok 2025, mohou čelit miliardovým pokutám. Problémem je, že trh s elektrickými vozidly zaostává za očekáváními – jejich prodeje jsou nižší, než se předpokládalo, což zvyšuje riziko, že výrobci nebudou schopni splnit přísné cíle.
EPP navrhuje dočasná opatření, která by zmírnila dopady hrozících pokut. Mezi tato opatření patří zohlednění vozidel, která byla vyrobena, ale dosud neregistrována, vyhodnocování emisí na základě tříletého průměru místo ročních hodnot či možnost přenášení dosažených emisních úspor mezi jednotlivými roky.