Šetření ve Škodovce. Automobilka sníží počet zaměstnanců a sáhne jim do prémií

ŠKODA PROCHÁZÍ KRIZÍ

Šetření ve Škodovce. Automobilka sníží počet zaměstnanců a sáhne jim do prémií
Škoda Auto plánuje šetření. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Jakub Fujáček
Sdílet:

Zaměstnanci Škody Auto vyhlížejí nelehké časy. Automobilku trápí problémy s nuceným přechodem na elektromobily i složitá situace na globálním trhu. Podobně jako další průmyslové firmy proto plánuje šetřit. Propouštět se zatím nebude. Škodovka ale plánuje snížit náklady třeba tím, že bude nabírat méně zaměstnanců, upraví jim smlouvy nebo naopak navýší počet agenturních pracovníků. Letos si navíc kmenoví zaměstnanci musí počkat na vánoční prémie až do ledna.

Podnik Škoda Auto je důležitým motorem české ekonomiky. O to bolestivější je zpráva, že automobilku provázejí podobné problémy jako celý koncern Volkswagen, do nějž Škoda patří. Manažeři německé značky VW před pár dny oznámili, že firma musí snížit počet zaměstnanců, aby dostala náklady pod kontrolu a obnovila konkurenceschopnost, o niž přichází i s přílivem levnějších čínských a amerických elektromobilů.

Vedení Škody teď situaci řeší s odbory. „V současné době se nacházíme v nejednoduché fázi, ve které se prolínají výraznější problémy,“ přiznává předseda Odborů Kovo mladoboleslavské automobilky Jaroslav Povšík. Vše podle něj začalo už v roce 2020 epidemií covidu a narušením odběratelských řetězců a zejména pak nedostatkem čipů. Negativní vliv má podle něj na automobilku a její konkurenceschopnost i stále silnější tlak na elektromobilitu a zavedení přísné emisní normy Euro 7. A v neposlední řadě pak také složitá globální politická situace.

Automobilka se podle Povšíka propouštět nechystá. Kvůli šetření ale připravuje jiná opatření, podobně jako německá značka Volkswagen. „Propouštět nebudeme a personál budeme optimalizovat razantnějším způsobem dohodnutými sociálními prostředky, například přibrzděním náborů, úpravou smluv na dobu určitou, přidělováním agenturního personálu, podporou při odchodu do důchodu s odpovídajícím odstupným plus přirozenou fluktuací,“ uvedl pro Echo24 předseda škodováckých odborů Povšík.

„S vedením Škody Auto jednáme kontinuálně tím, že vyřazujeme prázdné směny, upravujeme takt linky, přestávky. Řídíme dobrovolné přesčasové směny při požadavku od zákazníků, v dodávkách od dodavatelů a optimalizujeme sklady vozů,“ dodal.

O složité situaci v automobilce se zmiňuje i aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář, kde se píše, že zaměstnanci dostanou vánoční prémie místo prosince jako obvykle až v lednu. „Strategicky kvůli likviditě a cashflow nebudeme prémii připojovat v prosinci, ale uděláme to v lednu, kdy dojde takzvaně k vyšťavení mnohých peněženek a každá koruna se hodí,“ píší odboráři v časopise.

Zaměstnanci se navíc musí připravit na to, že prémie budou nižší než loni, kdy činily i s dalšími benefity celkem 30 tisíc korun k prosincové výplatě. „Nyní v lednu se pokusíme vytvořit alespoň poměrně nižší částku – prémii de facto z ničeho, která bude opřená pouze o věcné, kvalifikované jednání o pracovní době a sociálních výdajích. Zároveň tato prémie bude malým startem pro nastávající únorová jednání o mzdách a bude deklarovat dobrou vůli obou stran najít optimální řešení příjmů pro zaměstnance v souladu s udržením jejich pracovních míst a pracovních pozic.“

Produkce automobilky v posledních letech klesla (z 886 tisíc v roce 2018 na 693 tisíc v roce 2022) a často se mluví o tom, že by se koncern Volkswagen mohl rozhodnout přesunout lukrativnější výrobu elektrických modelů z Česka do Německa. V této souvislosti panují obavy o budoucnost úspěšného plně elektrického modelu Škoda Enyaq.

Mluvčí Škody Ivana Povolná ale upozorňuje, že obávaný přesun výrob za hranice Česka se v tuto chvíli nechystá.

„Produkce modelové palety Enyaq zůstává v mladoboleslavském závodě a její přesun se neplánuje. Výrobu elektrických modelů značky v České republice automobilka podpořila vysokou investicí do přestavby linky na hale M13, která umožňuje paralelní výrobu vozidel se spalovacími motory (na platformě MQB) a plně elektrických vozů (na bázi MEB). Výroba elektromobilů v Mladé Boleslavi se bude dále rozšiřovat. V následujících letech plánujeme uvedení šesti plně elektrických modelů,“ uvedla mluvčí Škody.

Automobilka podle výroční zprávy z loňského roku zaměstnává více než 35 tisíc lidí. Patří tedy dlouhodobě k největším českým zaměstnavatelům a je zároveň největším českým exportérem.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články