Sněmovní volby budou poslední víkend v září, naznačil Pavel
TERMÍN VOLEB
Prezident Petr Pavel očekává, že termín letošních voleb do Sněmovny bude ve druhé polovině září. V úvahu připadá například 26. až 27. září. Řekl to v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu speciál. V případě uvedeného zářijového termínu by se sněmovní volby, podobně jako loni na podzim krajské volby, konaly dříve než v nejzazší možný čas, jímž je 3. a 4. říjen. Pavel také označil za legitimní, aby prezident apeloval na to, aby byla předvolební kampaň vedena pokud možno slušně a věcně.
„Považuji za správné, aby mým vkladem do volební kampaně bylo nastolení témat, která považuji za důležitá pro tuto zemi, která považuji za důležitá pro voliče,“ řekl. Chce dát voličům návod, na co by se stran, které chtějí volit, měli ptát. Volební kampaň oficiálně začne vyhlášením termínu voleb ve Sbírce zákonů.
Sněmovní volby musí hlava státu vyhlásit tak, aby se konaly během 30 dnů před uplynutím aktuálního volebního období, zároveň však 90 dnů před jejich konáním. Pavel tak má na vyhlášení přesného termínu čas do léta. Nejdříve by se příští volby do dolní parlamentní komory mohly konat 12. a 13. září. Před čtyřmi lety se vybírání českých poslanců uskutečnilo 8. a 9. října, Pavlův předchůdce Miloš Zeman termín netradičně vyhlásil s předstihem tří čtvrtin roku.
Pokud by se volby českých poslanců letos konaly zkraje posledního zářijového víkendu, strany a hnutí by kandidátní listiny musely přihlásit nejpozději 22. července. Do září by si pak měly připravit propagační příspěvky, s nimiž by se pokusily oslovit voliče prostřednictvím vymezeného času v České televizi a Českém rozhlasu.
Podle prezidenta se dá očekávat, že předvolební kampaň bude opět emotivní a vypjatá. „Že se bude orientovat často na detaily místo na to podstatné,“ řekl. Proto do ní chce přispět rozhovory s odborníky o faktech, číslech a o možných řešeních. „Tak aby lidé získali trošku orientaci a mohli s těmi fakty pracovat,“ dodal. Možností, jak témata prezentovat je podle něj celá řada, například kulaté stoly, tiskové konference nebo besedy.
Tlakem nejen na politiky se dá podle Pavla připomínat, že kampaň má být vedena sice tvrdě ale slušně. Je podle něj ale potřeba, aby s požadavkem a apelem přišla také veřejnost. Pokud budou občané vyžadovat slušnost, tak se toho budou i politici držet v kampani, míní Pavel.