Končí nejúspěšnější výstava H. R. Gigera v Česku. Expozici autora Vetřelce vidělo přes 44 tisíc lidí
H. R. GIGER - METAMORPHOSES
Výstava švýcarského umělce, malíře, sochaře, experimentálního filmaře a autora filmového Vetřelce H. R. Gigera v Alšově jihočeské galerii se chýlí ke konci. Velkolepou výstavu H. R. Giger – Metamorphoses (Proměny) v Hluboké nad Vltavou navštívilo přes 44 tisíc návštěvníků, což z přehlídky dělá jednu z nejnavštěvovanějších výstav v Česku. Expozice, která končí v neděli 19. listopadu, je největší výstavou H. R. Gigera ve střední Evropě a také nejúspěšnější akcí v historii jihočeské galerie. "H. R. Giger bývá označován za největšího vizionáře mezi umělci 20. století, také se mu říká Hieronymus Bosch 20. století. Chtěli jsme pomocí jeho děl odvyprávět příběh, životní cestu výjimečného umělce skrze jeho vize, fobie a pochybnosti," řekla sochařka a projektová manažerka galerie Paulina Skavova deníku Echo24.
Výstavu v Hluboké nad Vltavou navštívilo přes 44 tisíc lidí. "Je to neuvěřitelné a já doufám, že než se brána temného světa HR Gigera definitivně uzavře dnes 19. listopadu ve 20:00 překročíme vysněnou hranici čtyřicetipěti tisíc," řekla sochařka a projektová manažerka galerie Paulina Skavova deníku Echo24.
Na otázku, jak obtížné bylo výstavu zrealizovat, uvedla, že zásadní bylo setkání s výtvarníkovou manželkou Carmen Maria Gigerovou, která se po umělcově smrti stala majitelkou děl ve sbírce HR Giger Museum v Gruyères. "To se odehrálo v červnu 2022, od té chvíle, kdy jsme získali její svolení, započaly intenzivní a náročné přípravy. Další důležitou osobou, která v produkci výstavy sehrála důležitou roli, byl sběratel Marco Witzig. Krom artefaktů ze soukromých sbírek jsme získali významné zápůjčky i ze státních švýcarských institucí, některé obrazy se tak vůbec poprvé a po několika letech dostaly za hranice Švýcarska. Jedná se tedy o výjimečnou kolekci vystavených děl, troufám si tvrdit, že výstava se v této podobě nebude opakovat," dodala Skavova.
Malíř, sochař, návrhář, experimentální filmař i spisovatel Hans Rudolf Giger (1940 – 2014) byl ctitelem česko-německé literatury, Franze Kafky či Gustava Meyrinka „Název výstavy HR Giger - Metamorphoses (Proměny) reflektuje nejen vlastní umělcovu různorodou tvorbu, ale také jeho kresby, které jako ctitel Franze Kafky vytvořil na základě slavné povídky Proměna,“ uvádí galerie na svém webu.
Na více než 900 metrech čtverečních nabízela galerie v zámecké jízdárně více než 100 výtvarných děl, která vytvořil švýcarský umělec Hans Rudolf Giger. V jízdárně byly k vidění kresby, obrazy i plastiky. Giger se proslavil díky pracím Necronomicon, které nadchly amerického režiséra Ridleyho Scotta. Giger pak pro něj navrhl Vetřelce, za kterého dostal v roce 1980 Oscara za nejlepší vizuální efekty. Kromě toho Giger pracoval na filmové adaptaci kultovního sci-fi románu Duna, kterou připravoval vizionářský režisér a tvůrce komiksů Alejandro Jodorowsky. K realizaci tohoto snímku ale nedošlo a Giger poté ještě pracoval na třetím díle filmového Vetřelce
"Hlavním lákadlem je bezesporu ikonický Vetřelec, ale k vidění tu byl například také fantaskní nábytek Harkonnen pro slavné sci-fi Duna, originální prototyp stojanu na mikrofon metalové kapely Korn a další unikátní artefakty," upozorňuje Skavova a doplňuje, že expozice byla pojatá tak, aby návštěvníka okamžitě vtáhla do děje. "Člověk má pocit, jako by ho někdo neustále sledoval. Tento dojem graduje během prohlídky celé expozice."
Hlavním kurátorem výstavy je Adam Hnojil a galerie od začátku chtěla představit H. R. Gigera především jako surrealistu. "Chtěli jsme pomocí jeho děl odvyprávět příběh, životní cestu výjimečného umělce skrze jeho vize, fobie a pochybnosti," doplnila Skavova s tím, že práce na Vetřelci z Gigera udělala světovou Star. "Gigerovy realizace měly obrovský vliv na popkulturu a ovlivnily mnoho umělců po celém světě. Jeho tvorba je velmi rozsáhlá a jeho dílo zahrnuje četné kresby, malby, sochy, scénografické návrhy, obaly desek, filmy, architekturu, hudební nástroje, počítačové hry, nábytek nebo hodinky."
Giger se přátelil s českým spisovatelem a světově proslulým psychiatrem Stanislavem Grofem, který napsal o Švýcarově umění knihu Vizionářský svět HR Gigera. „V této knize Stanislav Grof ukazuje, jak umělci-vizionáři ztvárňují ve svém umění současné porodní trauma světové duše, a také jak umělec skrze umění vytváří nový kontext pro nahlížení a docenění vizionářského umění a v jeho schopnosti nás probouzet,“ doplňuje Alšova jihočeská galerie na webu.
"Často jsou jeho díla označována za temná až apokalyptická, byl nepochopitelně kritizován za to, že se zaměřuje na temné a destruktivní prvky a podporuje nihilismus. S odstupem času jsou některé jeho otázky, které si kladl, velmi nadčasové," doplňuje Skavova s tím, že Gigerovy otázky o směřování lidstva rezonují i po padesáti letech.
Někteří umělce označují za Hieronyma Bosche 20. století. „Giger bývá označován za největšího vizionáře mezi umělci 20. století. Stylově vyšel ze surrealismu, jehož formu naplnil postkatastrofickou skepsí i existencialismem, který přinesly obě světové války. Oslavujeme 70 let galerie, ikonickou částí naší sbírky vedle gotiky je surrealismus,“ prohlásil ředitel Alšovy jihočeské galerie Aleš Seifert. Gigerovy práce v ČR naposledy vystavilo Národní technické muzeum v Praze v roce 2005.
„Jsme nadšeni nejen ze zájmu návštěvníků, ale i z jejich reakcí, které nám nechávají jak v knize, tak hlavně na sociálních sítích. Zároveň nás těší i pochvaly ze Švýcarska. Výstavu navštěvují jak fanoušci, tak i ti, kteří jeho dílo neznají a jsou mile překvapeni,“ doplnil ředitel.