„Elektromobily se dostávají do slepé uličky.“ Němci dotace zrušili, Češi je teprve pořádně rozjíždí
ELEKTROMOBILY
Náhlé ukončení státní podpory na nákup elektrických vozů v Německu vyvolal u části společnosti solidní nevoli. Takzvaný ekologický bonus, se kterým se původně počítalo ještě po celý nadcházející rok, se totiž vláda rozhodla nečekaně zrušit kvůli úsporám pod tlakem rozpočtové krize. Podle kritiků tím kabinet vehnal do úzkých segment elektromobilů, na nějž naši západní sousedé významně vsadili při přechodu na šetrnější způsob dopravy. Podobné dotace jako v Německu nedávno spustila i Česká republika.
Od roku 2016, kdy s bonusem Německo začalo, vyplatilo na dotacích asi deset miliard eur (245 miliard korun). To ale končí. „Po uplynutí 17. prosince 2023 nelze u Spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (BAFA) podávat nové žádosti o ekologický bonus,“ oznámilo v sobotu ministerstvo hospodářství. „Už přislíbených podpor se to netýká, peníze budou vyplaceny,“ dodalo.
Ministerstvo hospodářství uvedlo, že ke zrušení bonusu se vláda odhodlala po listopadovém verdiktu ústavního soudu, po kterém se země ocitla v rozpočtové krizi. Soud totiž konstatoval, že vláda protiústavně převedla do klimatického fondu 60 miliard eur (1,47 bilionu Kč), takže tyto peníze nesmí použít. Ve státní kase tak najednou chyběly desítky miliard eur.
Elektromobily ve slepé uličce
Na rozhodnutí i chybu vlády padá kritika nejen z politických kruhů. „Vzhledem k tomu, že kupující složí zálohu na příspěvek a může ji požadovat zpět [po] registraci vozidla, bude nyní několik tisíc lidí pravděpodobně docela naštvaných nebo přinejmenším zklamaných,“ napsala Christina Kunkelová v článku pro Süddeutsche Zeitung. „Vláda opět ukazuje lidem, že se na ni nelze spolehnout.“
Vláda plánuje, že do roku 2030 bude na německých silnicích jezdit nejméně 15 milionů elektromobilů, ale snížení dotací podnítilo obavy, že tento cíl je nedosažitelný. „Elektromobily se dostávají do slepé uličky,“ uvedl pro Focus Online odborník z oboru Ferdinand Dudenhöffer. Ten předpověděl, že zrušení dotačního programu povede v příštím roce ke snížení počtu registrací nových elektromobilů o 200 tisíc. Kritika zazněla i z řad vládních stran. Několik místopředsedů parlamentní skupiny německých sociálních demokratů sdělilo agentuře DPA, že snížení dotací je „krajně nešťastné“, a vyzvalo ministra hospodářství za Zelené Roberta Habecka, aby zorganizoval „spolehlivější přechod“.
Analytik z Centra pro automobilový výzkum dále varoval, že rozhodnutí může mít dramatické důsledky. „Konkurenceschopnost (automobilových) výrobců bude nyní vážně poškozena,“ řekl Dudenhoeffer listu Rheinische Post. „Tento cíl byl již dříve považován za krajně nereálný. Nyní se zdá být zcela iluzorní,“ píše se v něm.
Kromě toho čelí německý trh vážné výzvě ze strany domácích konkurentů v Číně, která je jedním z jeho nejdůležitějších trhů. „Číňané masivně rozšiřují svůj automobilový průmysl, protože mají zákazníky. Naši výrobci už žádné nemají,“ řekl Dudenhoeffer.
Poslední možností, jak o dotaci požádat, bylo podat žádost do půlnoci z neděle na pondělí. Podmínkou bylo, že auto musí být přihlášené k provozu. Ministerstvo hospodářství rozhodnutí podporu ukončit oznámilo v sobotu, takže jedinou cestou bylo podle magazínu Focus elektronické přihlášení auta. Magazín rovněž uvedl, že i přes škrty mohou majitelé elektrických aut ušetřit, neboť do konce roku 2030 jsou vyjmuti z daně za motorová vozidla. To se bude týká elektroaut přihlášených do prosince 2025.
Klíčové dotace
V České republice je situace výrazně odlišná. Elektromobily tvoří jen zhruba tři procenta prodejů nových vozů a jejich celkový počet přesahuje 20 000 vozů. Stát dosud podporoval jen pořízení elektrických a vodíkových vozidel do úřadů a veřejných institucí, teprve letos na začátku prosince vypsal výzvu na podporu pořizování těchto vozidel do firem v celkovém objemu téměř dvě miliardy Kč. Soukromé osoby na žádnou podporu pořízení elektrických vozů stále nedosáhnou, jednou z mála výhod tak zůstává možnost bezplatného parkování v rezidentských zónách.
Pomoci by mohly právě dotace, které mnozí označují za klíčový motivační prvek. Stalo se totiž v minulosti i ve státech západní Evropy, že zájem o elektromobily dramaticky spadl v momentě, kdy vlády pobídky zrušily nebo omezily. Příkladem bylo například Německo, více jsme psali zde.
Podle Zdeňka Petzla, výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu, je pořád problémem především vyšší pořizovací cena, ale také tlaky na rychlý přechod k „zelenějším“ druhům pohonu. „Jsme přesvědčeni, že v současné fázi je systémová podpora čisté mobility ze strany vlád nadále nezbytná. Velmi dobrým příkladem je pozitivní opatření ministra Stanjury, konkrétně snížení daňové zátěže zaměstnance využívající služební vůz i pro osobní cesty,“ sdělil deníku Echo24.
Další překážkou je i to, že pobídky jsou často směřované primárně na firmy. „V podmínkách České republiky, kdy zhruba dvě třetiny vozidel jsou registrovány na firmy a v případě elektromobilů je to až 90 procent, rozumím tomu, že úvahy o pobídkách směřují zejména na tento segment,“ míní Petzl. Podle něj by ale bylo dobré i to, kdyby stát nezapomínal na běžné občany, třeba majitele domů se solárními panely.
S Petzlem částečně souhlasí generální ředitel české Kia Arnošt Barna. „Dotace na nákup elektromobilu je v této oblasti naprosto zásadní. Rychlejší rozvoj elektromobility na západních trzích byl mnohdy dán právě tím, že místní vlády nákup elektromobilů podpořily, a to většinou částkami mezi 100 a 300 tisíci korunami na jeden kus,“ uvedl v nedávném rozhovoru.
Podle něj je struktura trhu v Česku nicméně jiná než na Západě. „Z celkového trhu firemní zákazníci nakupují 75 procent automobilů a jen 25 procent si kupují jednotlivci ze svých zdaněných příjmů. Proto bych v našem případě považoval za klíčovou podporu nákupu elektromobilů pro firmy, protože se dá předpokládat, že soukromí uživatelé si najdou cestu k elektromobilům právě přes ojeté vozy, které si nejdříve pořídí firmy a po 3 až 5 letech tyto vozy vyřadí a umožní přístup k těmto vozům za rozumnou cenu běžným zákazníkům,“ dodává.