Sladký život podle Stelvia. Nové vozy značky Alfa Romeo
AUTO
Život je příliš krátký na to, aby člověk řídil nudná auta. Pokud se s tímto známým bonmotem trochu ztotožňujete, zajděte se podívat na nové vozy značky Alfa Romeo. Aktuálně je v nabídce vyladěná designová edice Tributo Italiano.
Značku Alfa Romeo zná asi každý – její historické sportovní úspěchy vytvořily základ, na kterém se dobře staví. V průběhu času uměla dělat nádherná luxusní auta, která spojovala nejen propracovaná technika, ale také úžasný italský design. Někdy měla období lepší, jindy horší. I Alfa Romeo naskočila na vlnu zájmu o SUV a jen pro doplnění připomeneme, že kromě Stelvia nabízí i menší Tonale a nově také crossover zvaný Junior, který v budoucnu také představíme.
Stelvio se objevilo na trhu už v roce 2017 a v roce 2022 prošlo faceliftem. Oživení se ve stručnosti týká zejména světlometů a jejich typického podpisu, ale i dalších detailů (například dekorů v interiéru a infotainmentu). Základ ale zůstal stále stejný – na propracované platformě Giorio stojí správná řidičská Alfa, kterou definuje hlavně skvěle naladěný podvozek, využívající dvojitá lichoběžníková ramena vpředu a víceprvkový Alfalink vzadu. Doplňme, že téměř vše vespod je vyrobeno z pořádných hliníkových odlitků a funguje to.
Edice Tributo Italiano je první, jež pokrývá celou modelovou řadu (tedy Giulii, Stelvio a Tonale), rozeznáte ji například podle černé masky chladiče, italské trikolory na vnějších zrcátkách, černé střechy nebo plastíků v barvě karoserie. Celkový dojem umocňují exkluzivní 21palcová kola v tmavé barvě, za nimiž prokukují červené třmeny brzd. Samozřejmostí jsou tři laky karoserie v italských barvách.
Když se přesuneme do uhlazeného interiéru, vidíme, že pro edici Tributo jsou charakteristická sportovní kožená sedadla s červeným prošíváním (včetně loga na opěrkách hlavy vpředu), více kožených doplňků a prémiového audiosystému Harman Kardon (14 reproduktorů). Nechybí dlouhá řada asistenčních systémů, které ale většinou nejsou otravné – kromě občasného varování front assist nevadilo nic. Držení v pruzích po jednom vypnutí přestává rušit navždy a start/stop se dá vypnout normálním tlačítkem.
Interiér Stelvia je skvělý – sedadla, volant, ohromné páky řazení a konečně i digitální přístrojový štít, to vše je přesně pro řidiče a jeho radosti. Netřeba dodávat, že spolujezdci mají podobný komfort, i vzadu se pohodlně usadí minimálně dva dospělí a pod víkem je zavazadlový prostor 525 až 1600 litrů. Nabídka motorizací je stále stejná – od naftového čtyřválce 2,2 litru (160 a 210 koní) přes dvoulitrové benzinové turbo (280 koní) až po verzi QV s motorem 2,9 litru a výkonem 510 koní. Všechny motory využívají pro přenos výkonu – na zadní kola v případě slabší nafty a na všechna u ostatních verzí – osmistupňové ZF.
Popis technických údajů je snad zajímavý, ale skutečný jízdní prožitek je mnohem výživnější. Stelvio patří na vrchol své třídy z hlediska jízdních vlastností, to víme už dávno. Má rozhodně skvělé, přímé řízení a je lehké – váží jen 1680 kg. Hodně příjemné jsou i brzdy, s malinko slabším nástupem, ale s citlivou a mocnou zpomalovací silou.
Lehkost a ovladatelnost celku dokresluje testovaný motor – 280 koní a 400 Nm z motoru, který se krásně nadechuje; jediné, co by mu dodalo trochu víc šťávy, by byly vyšší využitelné otáčky a o něco dramatičtější zvukový projev. Spotřeba? Ostré ježdění 13 litrů na 100 km, pohoda zhruba 10 litrů. Stelvio skvěle zatáčí, suverénně se umí proplétat okreskami a jeho podvozek pracuje bez zaváhání i přesto, že testovaná edice má výše zmíněná 21palcová kola. Na komfort mají svůj vliv, ale podvozek je překvapivě dobře zvládá. I přesto doporučujeme o palec menší kola, klidně i o dva.
Celkově Stelvio zraje jako dobré víno a nám nezbývá než vám popřát, abyste se občas rozhodovali trochu srdcem – a třeba aspoň jednou v životě zažili pocit z nové Alfy Romeo a jejího přesvědčivého charakteru a stylu. Stojí za 1,7 milionu korun? Ano. Ale posuďte sami.
Plusy:
Jízdní vlastnosti, motor, podvozek, styl.
Minusy:
Lehká prodleva reakce na plyn, pomalý infotainment.