Kancléřství potvrdilo dohodu o prodeji hamburského přístavu Číňanům
NĚMECKO-ČÍNSKÉ VZTAHY
Německá vláda ve středu oznámila, že bude pokračovat ve svém kontroverzním plánu prodat část hamburského přístavního terminálu čínské státní společnosti Cosco, navzdory obavám o bezpečnost a protestům dvou členů vládní koalice, píše server Politico. Oznámení přichází v době, kdy se na červen horečně připravuje strategický vládní čínsko-německý summit.
Jak poznamenává Politico, sociálnědemokratický kancléř Olaf Scholz loni v říjnu prosadil dohodu, která umožňuje námořnímu čínskému dopravnímu gigantu Cosco získat 24,99 procenta akcií v hamburském terminálu Tollerort, přestože několik členů kabinetu vzneslo k prodeji námitky.
Cosco Shipping je jedna z největších světových námořních přepravních společností. Její flotila čítá více než 1000 plavidel, z toho 120 tankerů. Také její flotila kontejnerových lodí patří mezi největší na světě.
Dohoda o prodeji části přístavu však byla minulý měsíc ještě více zpochybněna, když se ukázalo, že německé bezpečnostní orgány prohlásily terminál za „kritickou infrastrukturu“, což znamená, že akvizice by mohla čelit novým omezením.
Přesto nyní mluvčí vlády Steffen Hebestreit řekl, že kabinet „setrvává“ na svém rozhodnutí z října, aniž by provedl jakékoli změny vzhledem zařazení přístavu mezi „kritickou infrastrukturu“. Další podrobnosti o důvodech rozhodnutí Hebestreit neuvedl.
Politico koncem dubna oznámilo, že Scholz, bývalý starosta Hamburku, silně prosazuje, aby dohoda o prodeji 24,99 procenta terminálu Tollerort zůstala v platnosti. To vyvolalo opětovnou kritiku ze strany jeho koaličních partnerů, jak Zelených, tak FDP, kteří požadují přehodnocení dohody a možné snížení prodávaného podílu v přístavu.
Znovu potvrzení dohody kancléřstvím přichází pouhých šest týdnů před plánovaným summitem německých a čínských vládních představitelů 20. června v Berlíně. Jde o důležité jednání mezi Pekingem a Berlínem. Zvláště pro Německo má za současné situace, kdy byly obchodní vazby s Ruskem silně zpřetrhány, strategický ekonomický význam, a to navzdory tlaku, kterým je Berlín v orientaci na Čínu vystaven ze strany Spojených států.
Kritici dohody tvrdí, že částečná akvizice přístavu je součástí cílené investiční strategie, jejímž prostřednictvím chce Peking dostat infrastrukturu v celé Evropě pod svůj vliv.
Hamburská přístavní logistická společnost HHLA uvedla, že „vítá“ schválení prodeje a dodala, že „všechny problémy v rámci procesu prověřování investic byly společně vyjasněny v intenzivních konstruktivních rozhovorech“ a věří, že transakce bude „brzy“ dokončena.