Citroën C3: Obratná stylovka do města
AUTO
Známá francouzská značka Citroën nedávno uvedla na trh nový malý hatchback zvaný C3, a to již ve čtvrté generaci. Stylový vůz stojí na platformě Smart Car Platform, kterou jakožto efektivní alternativu k modulární platformě STLA v rámci koncernu Stellantis využije celkem sedm různých modelů.
Pro aktuální portfolio vozidel značky Citroën je nová C3 jistě vítaným rozvinutím nabídky směrem do tradičního segmentu malých aut. V oblasti osobních vozidel totiž doplňuje menší crossover zvaný C3 Aircross (který je také novinkou), větší C4 X, C5 Aircross a C5 X. Doplníme, že všechny modely jsou nabízeny s různými pohony a platí to i pro užitkovější Berlingo (do kterého se zas vrátily spalovací motory) a Jumper.
Máme-li stručně odpovědět na otázku, čím nový Citroën C3 zaujme, řekneme, že kromě stylového, dost líbivého designu ostrých hran to bude zejména startovní akční cena od 370 000 Kč, která platí pro základní výbavu You v kombinaci s motorem 1.2 Turbo o výkonu 100 koní. Prostřední výbava Plus se stejným motorem znamená základní cenu 410 000 Kč, vrcholná výbava Max se prodává za 455 000 Kč. Kromě benzinových verzí Citroën nabízí také čistě elektrickou verzi s elektromotorem o výkonu 113 k, jehož točivý moment je na přední kola přenášen přes automatickou jednostupňovou převodovku. Elektrická verze je nabízena ve všech třech výbavách a ta nejlevnější je v akci za 630 000 Kč, ta nejdražší pak za 720 000 Kč.
Vraťme se ale k modelu se spalovacím motorem, který bude v domácích podmínkách jistě žádanější volbou. Všechny uvedené modely využívají zmíněný přeplňovaný tříválec 1.2 Puretech, nabízející výkon 100 koní, který je spojen se šestistupňovým manuálem (automatické převodovky budou také k dispozici). Osvědčený tříválec posílá na přední kola svých 205 Nm točivého momentu, který je k dispozici již od 1750 otáček. Malý motor je příjemně živý a spojení s manuálem mu svědčí. K celkovému pocitu lehkosti za volantem přispívá nízká hmotnost, a to pouhých 1226 kg. Dynamické parametry jsou pro městský automobil dostatečné – zrychlení na stovku zabere 10,6 sekundy, maximální rychlost činí zcela dostatečných 183 km za hodinu.
Benzinový motor je příjemným společníkem a svou chutí se skvěle hodí k obratnému hatchbacku, který má i přes nárůst proti předchůdci stále kompaktní vnější rozměry: stojí na rozvoru 2540 mm, na délku měří 4015 mm, na šířku 1755 mm bez zrcátek a jeho výška dosahuje 1567 mm. Nová C3 potěší zejména tím, jak má hezky naladěné pérování. I když podvozek využívá běžný, nenáročný setup, díky standardně dodávanému systému odpružení s dvojitými hydraulickými dorazy (které vůz převzal od dražších sourozenců) velmi pěkně filtruje většinu nerovností a posádce zvyšuje pocit komfortu na palubě.
Vnitřní prostor koresponduje s progresivními, ale rozeznatelnými vnějšími tvary. Vpředu jsou prostorná sedadla, která se ukázala jako průměrně pohodlná, bez bočního vedení. Místo řidiče definuje malý volant a prostorově nenáročný přístrojový štít. Uprostřed palubní desky je umístěn klasicky displej infotainmentu, který funguje celkem dobře. Nutností je klasické vypínání bezpečnostních systémů, které jsou tradičně spíš otravné než nápomocné. Co se týče prostornosti, čtyři dospělí pasažéři se do malého auta vejdou překvapivě slušně, což je dobrá zpráva. Pod víkem pátých dveří je zavazadlový prostor o objemu 310 litrů, který se dá rozšířit sklopením opěradel.
Malý Citroën je při jízdě dobře odhlučněn a díky přesnému řízení je i dobře ovladatelný, snadno se s ním manévruje. Tento automobil asi nikoho nesvádí k nepřiměřené dravosti, takže se s ním dá vcelku pohodlně jezdit za necelých 6 litrů na 100 km, což je velmi příjemná hodnota, odpovídají velikosti i dynamice.
Je jistě potěšitelné, že francouzská značka opět nabízí normální malé auto s trochu vyšším posedem, které hezky vypadá a také dobře jezdí. A ve finále se v rámci akčních cen prodává za normální peníze.
Plusy:
Obratnost, komfort odpružení, ceny.
Minusy:
Rušivé bezpečnostní systémy, chybí otáčkoměr.