Batman a „ta, která pomáhala Hitchcockovi“. Na Českém Šternberku začíná Noir Film Festival
UDÁLOSTI ZE SVĚTA FILMU
Dnes začal už 11. ročník Noir Film Festivalu na hradě Český Šternberk, kde se představí řada noirových filmů, bohatý doprovodný program a také zástup českých a zahraničních hostů. Festival se koná od 24. do 27. srpna a nabídne klasické filmy noir, ale také české a argentinské filmové pokusy o temný žánr nebo batmanovské filmy, které se noirovým žánrem zásadně inspirovaly. "Velkou poctou bude účast režiséra Hynka Bočana, který si převezme výroční cenu festivalu za přínos 'černým filmům', tzv. Noirové oko," uvádí organizátoři festivalu.
Festival předvede filmovou sekci novinářského noiru, argentinských temných filmů a také několik noirových děl Čechů v Hollywoodu. Kromě toho organizátoři na festivalu představí retrospektivu blízké spolupracovnice Alfreda Hitchcocka, scenáristky a producentky Joan Harrison. Zpestřením festivalu, který se koná v prostorách hradu Český Šternberk, budou také filmy s Batmanem jako temným rytířem noirového univerza.
Výběr klasických amerických noirů z 40. a 50. let minulého století letos obohatí sekce věnovaná filmům s legendární komiksovou postavou Batmana. „Temný rytíř z noiru povstal. Když ho na konci 30. let formovali kreslíř Bob Kane a scenárista Bill Finger, těžili ze čtyř inspiračních zdrojů. Vizionářské plány na výrobu létajícího stroje Leonarda Da Vinciho určily podobu netopýřích křídel, Zorro obstaral dvojí identitu a úkryt v jeskyni. Nakonec to však byly pulpový charakter a filmový brak, které oběma kreativcům vnukly znaky noirové temnoty,” prohlásil kurátor sekce Ondřej Čížek.
S batmanovským noirem je spjatá také letošní festivalová znělka z tvůrčí dílny Matouše Vyhnánka a Marie Urbánkové. "Fanoušci a fanynky Batmana se mohou těšit na pestrý čtyřčlenný výběr: od gotického art-deca Tima Burtona (Batman, 1989) přes burácivý urban-thriller Christophera Nolana (Temný rytíř, 2008), animovanou akční komedii (LEGO Batman, 2017) až po neo-noir Matta Reevese (The Batman, 2022)," informuje Noir Film Festival na svém webu.
Festival promítne také několik noirových titulů z Hollywoodu, které natočili tvůrci z Československa. "Hollywood – stejně jako celé Spojené státy americké – byl vždy z velké části tvořen imigranty a jejich potomky. Evropští židé, Němci, Francouzi, Britové, Irové, Italové nebo později Hispánci vytvořili pověstný tavící kotlík, jehož různorodost pomáhala formovat specifický ráz americké filmové kultury," uvádí dramaturg Milan Hain s tím, že Čechoslováci v Hollywoodu nikdy nevytvořili tak mohutnou filmovou kolonii jako například německy mluvící emigranti.
Noir Film Festival i letos pokračuje ve zvýrazňování přínosu tvůrčích ženských osobností a po Idě Lupino se ve výběrové retrospektivě zaměří na Joan Harrison, která si zaslouží překročit stín „té, která pomáhala Hitchcockovi“. „Harrison začínala jako Hitchcockova asistentka, ale brzy povýšila na scenáristku. Na konci 30. let následovala Hitchcocka do Hollywoodu, kde se podílela na filmech jako Mrtvá a živá, Podezření a Sabotér. Příspěvek těmto ceněným filmům vedl k zásadnímu kariérnímu posunu, když se v roce 1943 sama stala producentkou a v dalších letech se profilovala jako tvůrkyně temných, goticky laděných thrillerů,“ říká dramaturg Milan Hain.
Na co se můžete těšit na #NoirFilmFestival 2023? Vybírejte z denního programu + stáhněte si kompletní program v pdf: https://t.co/HW92rZvc5K
— Noir Film Festival (@NoirFilmFest) June 27, 2023
We have announced the full program of the 11th #Noir #Film #Festival 2023! https://t.co/Xe7N6q9uvb pic.twitter.com/gTTW0jKPOx
Na festival se také vrací režisér Hynek Bočan (Svatební cesta do Jiljí, S čerty nejsou žerty, Pasťák) a na hradním nádvoří převezme výroční cenu Noirové oko za přínos "černým filmům." Loni festival v programu uvedl Bočanův temnotou Stínadel prostoupený seriál Záhada hlavolamu (1969).
Že v noirových filmech své pevné místo mají nejen zločinci a detektivové, ale i postavy novinářů, ukáže hlavní programová sekce příznačně nazvaná Novinářský noir. „Jakožto protagonistům, jejichž žurnalistická práce je důležitou součástí zápletky a posunuje děj kupředu, se novinářům dostalo největšího prostoru na přelomu 40. a 50. let –– v době, kdy se pod vlivem válečných filmových týdeníků ve filmu noir implementovala dokumentární stylizace a drsné příběhy soukromých detektivů, často vycházející z románové fikce, nahrazovaly právě postavy novinářů (či policistů). Ti ve svém investigativním pátrání suplovali aktivity soukromých oček a přebírali jejich charakterové vlastnosti jako cynismus a workoholismus, nezřídka i sex-appeal a záletnictví,“ doplnila dramaturgyně Jana Bébarová.
Jako každý rok, tak i letos vyjde festivalová Blu-ray edice jednoho z filmů uváděných v hlavním programu – tentokrát ikonického novinářského noiru v režii Billyho Wildera Eso v rukávu (1951) s excelentním hereckým výkonem Kirka Douglase v roli bezcharakterního novináře Charlese Tatuma kráčejícího na vrchol své kariéry doslova přes mrtvoly.