VIDEO: Nahá umělkyně rozhazovala hlínu před zraky dětí. Policie prověřuje možné výtržnictví
UMĚNÍ, NEBO VÝTRŽNICTVÍ?
Sociální sítě v úterý obletělo video, na kterém nahá umělkyně Kateřina Olivová za zvuků techna rozhazuje hlínu, zatímco ji pozorují přítomné děti. Vystoupení, které se odehrálo 30. dubna v areálu Akademie výtvarných umění (AVU), prošetřuje policie. Děti měly být přítomny se svými rodiči, uvedla PR specialistka AVU Petra Švecová.
Praha 7. Dětský koutek. Nahá ženská hází hlínu, k tomu hraje techno. Děti se dívají.
— Ondřej Fér | (@ondrejfer) April 30, 2024
Vůbec netuším, co si o tomhle myslet.
Video se objevilo na Letenské partě, nyní už ho tam nenajdete.
Ale třeba to někdo dokáže nějak uspokojivě vysvětlit. pic.twitter.com/hwrCqWJ6lg
„Performance probíhala v rámci studentské akce ‚Slay the Patriarchy‘, pořádané v den, který veřejnost slaví jako ‚čarodějnice‘. Dle slov autorek bylo jejím smyslem otočit zažité role. Místo upalování čarodějnice (symbolu potrestání nepodřízené ženy) byla rozbita piňata z hlíny, která ale obsahovala semena rostlin – ta se tak při rozbití uvolnila do zahrady a dala vzniknout novému životu,“ uvedla pro televizní stanici CNN Prima News Petra Švecová. Podle Švecové patří nahota k umění od prehistorie.
„Performance probíhala na zahradě AVU, ne tedy v dětském koutku, jak bylo na sociálních sítích mylně uváděno. Přítomnost dětí v publiku by nebyla možná bez dohledu jejich zákonných zástupců,“ uvedla Švecová.
Na video, sdíleném na síti X, zareagovala i policie. „Co se dělo v Praze 7 v ulici U Akademie prověřují policisté z místního oddělení Letná. Věcí se zabývají pro podezření ze spáchání trestného činu výtržnictví,“ uvádí v příspěvku.
Co se dělo v Praze 7 v ulici U Akademie prověřují policisté z místního oddělení Letná. Věcí se zabývají pro podezření ze spáchání trestného činu výtržnictví. #policiepha https://t.co/MOp4gPIJ7O
— Policie ČR (@PolicieCZ) May 3, 2024
Kateřina Olivová se věnuje performančnímu umění se zaměřením na tělesnost, sexualitu a lidské emoce. Podle serveru artlist její práce odkazuje na lásku, radost, sebeironii a určitý druh trapnosti. „Právě pocit trapnosti zažívá nejeden divák jejích performancí, kdy je konfrontován s nahým tělem autorky, která jeho prostřednictví otevírá otázky kolem tabu obnažené tělesnosti, ženskosti a v posledních letech i mateřství a partnerství,“ uvádí profil Olivové.