Lexus LM. První třída pro pasažéry
LEXUS LM
Lexus LM, tedy Luxury Mover, přichází do Česka. Jedinečný minivan vypadá jako ze sci-fi románu a nabízí s ničím nesrovnatelnou úroveň vnitřního pohodlí, a to zejména ve čtyřmístném provedení. Pohon zajišťuje hybridní ústrojí.
Divize Toyoty začala vyrábět Lexus LM už v roce 2019 a už po čtyřech letech přišla nová generace. Zatímco v té první ještě byly k dispozici čistě zážehové verze, ta aktuální se vyznačuje nejen odlišným designem s výraznou maskou chladiče přes většinu přední části, ale také faktem, že je nabízena pouze jako benzinový hybrid.
Existují dvě verze, 350h a 500h, u nás je nabízena ta zmíněná. Základem hybridního pohonu je řadový benzinový čtyřválec 2,5 litru s výkonem 190 koní, doplněný o dva elektromotory, jedním vpředu, druhým vzadu. Jednotlivé technické parametry motorů nejsou podstatné, důležitý je fakt, že celkový výkon soustavy dosahuje hodnoty 250 koní, což při pohotovostní hmotnosti přes 2,3 tuny znamená schopnost zrychlit na stovku za 8,7 s a maximální rychlost 190 km/h. K pohonu stačí zmínit, že funguje velmi hladce a bezstupňová převodovka CVT citlivě reaguje na úroveň sešlápnutí plynového pedálu. Příjemná je spotřeba, při běžném ježdění dosahuje 7,5 l na 100 km.
Lexus svůj minivan nabízí ve dvou verzích: s interiérem buď pro sedm, nebo pro čtyři pasažéry. V druhém případě je zadní část proměněna v exkluzivní salonek, a to doslova. Základem jsou dvě kožená sedadla se všemi myslitelnými funkcemi včetně možnosti sklopení do horizontální polohy. Každý ze dvou pasažérů má k dispozici vlastní displej, kterým může ovládat všechno možné – od masážních funkcí přes zatmavení oken či klimatizaci až po audiosystém. Jedinečným prvkem je ohromná obrazovka s úhlopříčkou 48 palců, která ve spojení s ozvučením Mark Levinson nabízí jedinečný zážitek, který o řád překonává běžné domácí kino, a to i díky skvělé akustice systému s 23 reproduktory. Samozřejmě nechybí ani mnoho odkládacích prostorů, možnosti nabíjení všeho možného, nebo dokonce lednička.
Lexus LM je automobil, ve kterém chcete cestovat v zadní části. Prostor pro oba pasažéry je neuvěřitelně velkorysý a nabídka luxusních prvků a výbavy bere dech, stejně jako kvalita zpracování a jemnost propracovaného čalounění. Ostatně zaměření na tento komfort napovídá i možnost volby režimu Rear Comfort, který radikálně změní odpružení zadní nápravy ve prospěch plavného překonávání nerovností. Podvozek je komfortní i v ostatních režimech, 19palcová kola s pneumatikami 225/55 v pohodě zvládají nerovnosti, ale teprve Rear Comfort rozmazlí posádku vzadu. A ve čtyřmístném uspořádání vůz nabízí stále ještě 752 litrů prostoru pro zavazadla.
V pionýrských dobách automobilismu platilo, že řidič má tvrdý chleba – a to hlavně proto, že v luxusních vozech bylo všechno orientováno na posádku a řidič měl často velmi málo místa a nepohodlnou pozici za volantem (a navíc se musel neustále starat o údržbu techniky). Dnes už to neplatí – i když je LM zaměřeno na luxusní převoz dvou pasažérů vzadu, ani vpředu nechybí pověstná kvalita, moderní funkce a celková pohoda za volantem. Většina prvků se ovládá centrálním displejem a moderna postupuje i dál, například vnitřní zpětné zrcátko přenáší obraz pouze z kamery. Lexus je vybaven bohatou paletou moderních systémů, kterých je vlastně až trochu moc (opět nutné vypínat upozornění na překročení rychlosti nebo asistent jízdy v pruzích), o různém pípání ani nemluvě.
Lexus LM je výjimečný, exkluzivní zážitek, a to zejména v „kapitánských“ křeslech vzadu. Nějaké mouchy? Boční dveře a zavazadlový prostor se otvírají dost pomalu. A otravné systémy ve své nejnovější verzi nenechají člověka v klidu. A pak je tu cena: sedmimístná verze stojí 3 290 000 Kč a luxusní čtyřmístné uspořádání dokonce 3 990 000 Kč. Z toho je jasné, že na českých silnicích bude LM spíš exotem prodávaným v řádu kusů. Ale najít srovnatelný VIP přepravník? Těžko.
Plusy:
Jedinečný koncept salonku pro dva, podvozek, pohon, kvalita.
Minusy:
Pomalé dveře, otravné bezpečnostní systémy.