Kovy, Leoš Mareš či Nikol Leitgeb. Kdo vládne českým influencerům
INFLUENCEŘI ČR
Nejznámějšími a současně nejstabilnějšími českými influencery jsou youtuber Karel Kovář zvaný Kovy a moderátor a zpěvák Leoš Mareš. K nejčastěji zmiňovaným patří i herečka Nikol Leitgeb (dříve Štíbrová). Během minulého roku významně rostla známost influencerů vystupujících jako TMBK a Sugar Denny. Vyplývá to z pravidelného monitoru, jehož výsledky ČTK poskytlo Centrum marketingového výzkumu a tržních analýz Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické (VŠE).
„V posledních třech letech se čeští influenceři, kteří byli respondenty spontánně zmiňováni jako první, příliš nemění,“ konstatovali autoři průzkumu, který se koná od podzimu 2019 každý půlrok. Zjišťuje názory zhruba 400 respondentů od 15 do 34 let.
Mezi nejčastěji spontánně vybavovanými influencery se ve všech výzkumných vlnách vždy objevoval Kovy a Leoš Mareš. „Ty lze tedy považovat za dva nejstabilnější a nejznámější české influencery,“ uvedl autor monitoru Radek Tahal.
První pětice influencerů, které respondenti nejčastěji zmiňovali jako první, se v poslední vlně změnila. Za Kovyho, Leoše Mareše a Nikol Leitgeb se zařadila Sugar Denny a TMBK, kteří tak přeskočili Petra Máru a Annu Šulcovou. Respondenti v každé vlně spontánně uváděli dohromady 135 až 196 influencerů.
Bez ohledu na spontánně uváděné pořadí figuruje v desítce nejznámějších českých influencerů Kovy, Leoš Mareš, Nikol Leitgeb, Sugar Denny, TMBK, Kazma, Shopaholic Nicol, Anna Šulcová, Petr Mára a Jirka Král.
„Zajímavými osobnostmi jsou z tohoto hlediska TMBK a Sugar Denny, jejichž známost během roku 2022 významně vzrostla. Dlouhodobě také roste známost Petra Máry nebo Adama Kajumi, který je nejoblíbenějším influencerem na sociální síti TikTok. V posledních vlnách šetření naopak klesalo spontánního vybavení u Leoše Mareše,“ dodal Tahal.
Mladí Češi ze sociálních sítí nejčastěji využívají Facebook, Instagram a YouTube. V posledním průzkumu Facebook a Instagram využívalo bezmála 100 procent dotázaných, podíl YouTube klesl na 85 procent. Influencery ovšem respondenti sledují primárně na YouTube a Instagramu. Ostatní sociální média využívají mladí Češi s velkým odstupem. Na čtvrté místo se umístil TikTok s 38 procenty, Twitter využívá 32 procent respondentů a Pinterest 29 procent. Následují Snapchat (19 procent), Twitch (18 procent) a Reddit (osm procent). Oblíbenost TikToku nicméně neustále roste a autoři průzkumu předpokládají, že jeho popularita se bude dál zvyšovat.
Za influencera se označuje člověk aktivní na sociálních sítích, který ovlivňuje významné množství lidí, hlavně mladé uživatele. Spolupráce s influencery se v posledních letech stala běžnou a důležitou součástí reklamních i politických kampaní.