„Lepší než drátem do oka.“ Česku ale uvolnění emisních pravidel pro automobilky nestačí

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL

„Lepší než drátem do oka.“ Česku ale uvolnění emisních pravidel pro automobilky nestačí
Česko chce dál tlačit na revizi Green Dealu a zrušení zákazu spalovacích motorů. Foto: Tomáš Novák
1
Ekonomika
Jan Křovák
Sdílet:

Návrh Evropské komise na uvolnění emisních norem pro automobilky je dobrým prvním krokem, ale nestačí. Automobilky by podle EK měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoliv za každý rok. ODS však prosazuje prodloužení tohoto období na pět let, což podporují i samotné automobilky. Premiér Petr Fiala (ODS) uvedl, že je potřeba dál tlačit na revizi Green Dealu a úplné zrušení zákazu spalovacích motorů.

Europoslanec Ondřej Krutílek (ODS) pro Echo24 řekl, že předsedkyně EK avizuje legislativní změnu, řešící problém obrovských pokut hrozících automobilkám za emise CO2. „Ale hodí se na to české přirovnání lepší než drátem do oka. Tři roky pro kalkulaci pokut bohužel nejsou dostačující, proto v souladu s pozicí českého a evropského automobilového průmyslu a naší vlády budeme za europoslaneckou skupinu ECR tlačit pět let,“ prohlásil Krutílek s tím, že vyřešení otázky pokut je samozřejmě krátkodobě důležité, ale automobilky v EU potřebují víc.

„Například předvídatelné prostředí a jistotu, že rok 2035, kdy se počítá s faktickým zákazem prodeje nových aut se spalovacími motory, nebude znamenat náraz do zdi. Proto budeme prosazovat i včasnější revizi emisních cílů, místo let 2026 u osobních aut a 2027 u náklaďáků v obou případech už letos. Budeme chtít rok 2035 úplně zrušit a zachovat otevřené dveře pro všechny technologie. Pokud má být evropský automobilový průmysl inovativní a konkurenceschopný, nemůžeme ho svazovat zbytečnými omezujícími pravidly,“ řekl Krutílek.

ROZHOVOR:

Premiér Petr Fiala (ODS) na síti X uvedl, že pokud chce Evropa být konkurenceschopná, musí v tlaku na revizi Green Dealu pokračovat. „Chceme úplné zrušení zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035, skutečně snížit ceny energií a také pomoci obrannému průmyslu v lepším přístupu k bankovnímu financování,“ řekl Fiala. Jeho vláda přitom čelí kritice, že právě během českého předsednictví byla řada opatření v rámci Green Dealu schválena. Naopak vláda kritizuje expremiéra Andreje Babiše (ANO) za to, že za Česko Green Deal schválil.

Podobně hovoří také ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který označil avizovanou změnu za český úspěch. „Na evropské scéně jsme opět pozitivně upravili regulaci, která ohrožovala naši konkurenceschopnost. Zatím návrh zahrnuje výpočet na základě tříletého období. Budeme dál usilovat o prodloužení na 5 let. Jako první vlaštovka je to ale dobrá zpráva,“ uvedl Kupka na síti X.

Podle něj zbývá „jen“ zrušit zákaz prodeje spalovacích motorů od roku 2035, přehodnotit Green Deal a všechny další „zelené“ legislativy tak, aby Evropa neztrácela konkurenceschopnost a zrušit všechny zbytečné dotace, třeba na nákup elektrovozidel.

Europoslankyně Danuše Nerudová (STAN) pro Echo24 uvedla, že je velmi ráda, že Komise vyslyšela návrhy, které za svou frakci EPP v Evropském parlamentu – ale i s automobilkami – podle svých slov osobně vyjednávala několik měsíců. „Dnešní kompromisní návrh ke zprůměrování emisních sankcí představuje opatření, které podpoří konkurenceschopnost automobilového průmyslu a ochrání investice. Je to důkaz, že když jsme v Bruselu aktivní a jednáme konstruktivně, můžeme dosáhnout velkých výsledků pro náš průmysl i naši zemi,“ řekla Nerudová.

„Uvidíme, jak bude vypadat konkrétní legislativní návrh, protože, jak se říká, ďábel tkví v detailu. Dnešní oznámení však vnímám jako zásadní, zejména pro český průmysl,“ dodala.

Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) v komentáři zaslaném redakci uvedl, že je rád, že Evropská komise vyslyšela výzvy, odkládá pokuty a dává automobilkám příležitost se přizpůsobit. „Je to skvělý výsledek jednání, které jsem otevřel spolu s Itálií na podzimní Radě EU pro konkurenceschopnost, a na kterém jsme hodně odpracovali. Toto téma na svých radách otevírali a řešili i vládní také někteří čeští europoslanci. Není řešením ignorovat ochranu životního prostředí, ale cíle, které jako Evropská unie nastavujeme, musí být realistické a nesmí ohrožovat konkurenceschopnost našich firem,“ uvedl Vlček.

Evropská unie stanovila pro automobilky cíle na snížení emisí CO₂ u nových vozidel. Podle nařízení (EU) 2019/631 měly nové osobní automobily do roku 2021 dosáhnout průměrných emisí 95 g CO₂/km. Dále bylo plánováno snížení emisí o 15 % do roku 2025 a o 37,5 % do roku 2030 ve srovnání s úrovněmi z roku 2021. Nesplnění těchto cílů mělo za následek pokuty ve výši 95 eur za každý gram CO₂ nad stanovený limit na vozidlo. ​

Mluvčí nošovické automobilky Hyundai Jan Rodek ČTK řekl, že rozložení vykazování emisních cílů je jednou z možností, jak sladit emisní limity s reálnou situací na trhu. „Větší smysl by dle nás mělo pětileté období (jak navrhuje i Evropské sdružení výrobců automobilů ACEA), nicméně jakákoli úprava v tomto směru je vítaná, protože přinese větší flexibilitu ve výrobě. Přísné limity ovlivňují produkci,“ uvedl Rodek.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Nový světový řád. Na Ukrajině je šance maximálně na remízu

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články