Smrt jako sociální systém. Eutanazie se vymkla kontrole

EUTANAZIE V KANADĚ

Smrt jako sociální systém. Eutanazie se vymkla kontrole
V roce 2015 kanadský Nejvyšší soud rozhodl, že právo na eutanazii je obsaženo v ústavě. Foto: Shutterstock
4
Týdeník

Ondřej Šmigol

Kanadský módní řetězec La Maison Simons letos přišel opravdu s neobvyklou reklamou - na eutanazii. Propagace dobrovolné smrti vyvolala zděšení. Firma reklamu následně stáhla z internetu s oficiálním odůvodněním, že kampaň již skončila a splnila své cíle. Celá kauza je krásnou ukázkou, jak se v Kanadě během pár let obchod se smrtí stal naprosto běžnou a děsivou součástí společnosti.

V roce 2015 kanadský Nejvyšší soud rozhodl, že právo na eutanazii je obsaženo v ústavě. Zvrátil tak své předchozí rozhodnutí z roku 1993. Na argumenty oponentů, kteří upozorňovali na rychlé rozvolňování pravidel v zemích, kde eutanazie byla legalizována, v podstatě odpověděl, že v Kanadě toto nehrozí. Parlamentu dal 12 měsíců na zavedení soudního verdiktu do legislativy. Stalo se tak v červnu 2016 a přes víru kanadských soudců, že žádná šikmá plocha nehrozí a eutanazie zůstane krajní volbou pro pár nevyléčitelně nemocných trpících neskutečnými bolestmi, eutanazie začala v podstatě doplňovat kanadský sociální systém a zdravotnictví.

Od jejího zavedení tímto způsobem zemřelo zhruba 30 tisíc Kanaďanů a trend se zrychluje. Za rok 2021 zvolilo dobrovolnou smrt téměř 10 tisíc lidí. Celkově v roce 2021 eutanazie byla příčinou smrti 3,3 % všech kanadských úmrtí, v progresivních provinciích jako Britská Kolumbie a Quebec to bylo dokonce 5 %. Nejskandálnější ale je, že řada těchto lidí zemřít nechtěla, v eutanazii však viděli jediný způsob, jak ven z bezvýchodné situace.

Příkladem je právě i Jennyfer z reklamy La Maison Simons. Plným jménem Jennyfer Hatchová trpěla Ehlersovým-Danlosovým syndromem, vzácným a  nevyléčitelným onemocněním pojivé tkáně. Doufala v paliativní péči a zmírnění symptomů. Nechtěla zemřít, chtěla žít co nejdéle, i ve svém špatném zdravotním stavu. Ke své hrůze ale zjistila, že schválení žádosti o eutanazii je celkem přímočaré, na rozdíl od medicínské péče, která by jí přinesla úlevu od utrpení. Novinářce Penny Daflosové z CTV News řekla, že pro ni bylo jednodušší sehnat „smrtící péči“ než „lékařskou péči“. Taktéž jí hrozilo bezdomovectví.

Ve spotu kanadské společnosti La Maison Simons propagujícím eutanazii účinkovala Jennyfer Hatchová. Ta asistovanou sebevraždu podstoupila. Po negativních reakcích veřejnosti byla tato reklama stažena.
Ve spotu kanadské společnosti La Maison Simons propagujícím eutanazii účinkovala Jennyfer Hatchová. Ta asistovanou sebevraždu podstoupila. Po negativních reakcích veřejnosti byla tato reklama stažena. Foto: archiv

Není zdaleka jediná, pro koho je eutanazie spíš prostředkem úniku ze špatné sociální situace než ukončením nesmírného zdravotního utrpení.

Celý text Ondřeje Šmigola si můžete přečíst na ECHOPRIME. Nebo v tištěném vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.