BMW M850i: Vrcholný komfort pro vybíravé
BMW novou řadou 8 připomíná, jak vypadá skutečně luxusní a komfortní cestování ve třídě GT. Vyzkoušeli jsme úchvatný model M850i s pohonem xDrive.
O tom, že BMW má aktuálně skutečně širokou nabídku vozidel, jsme se již zmiňovali. Německá automobilka umí nabídnout vše možné od elektromobilů až po vrcholný dvanáctiválec v řadě 7. Nová řada 8 pak ukazuje, jak má vypadat a být postaveno velké kupé.
Už na začátku je třeba připomenout, že řada 8 není sportovním vozem. Je luxusním vozem třídy GT, takže při polykání kilometrů zaujme hlavně svým stylem, pohodlím a kvalitou. A samozřejmě také dynamikou – ačkoli už existuje i verze M8, M850i se z pozice druhého nejsilnějšího modelu v nabídce vůbec nemá za co stydět.
Pod přední kapotou je totiž umístěn úchvatně točivý osmiválec o objemu 4,4 litru s dvojicí turbodmychadel, dosahující celkového výkonu 530 k. Přes osmistupňovou převodovkou proudí na kola celých 750 Nm točivého momentu, což znamená schopnost dvoutunového kupé pokořit stovku za 3,7 s. K dosažení maximální rychlosti 250 km/h pak stačí „kousek“ otevřeného, volného autobahnu. Už samy hodnoty naznačují o dynamice luxusního kupé mnohé – praxe je ještě dramatičtější. Motor se za doprovodu sytého, leč decentního zvuku s chutí vytáčí, převodovka hladce a rychle přeřazuje a tah vpřed bere dech. Zejména to pružné, ve vysokých rychlostech a režimu Sport, kterým trochu ztuhne i necitlivé řízení.
Celé pohonné ústrojí je bezchybně sladěné. V režimu Comfort je jízda výjimečně pohodlná, komfortní a tichá. Interiér hýčká tak, jak to moderní BMW umějí: dokonalá sedadla obejmou tělo, voňavý interiér obklopuje pasažéry a dodává jim nenucenou sebejistotu. Opět nás uchvacují křišťálové doplňky CraftedClarity, ale i zvuk prémiového audiosystému. Netřeba dodávat, že ovládání je zcela intuitivní, vše funguje zcela přirozeně. Kdybychom si chtěli rýpnout, řekli bychom si o něco přehlednější navigaci.
I když má kupé na délku skoro pět metrů a kromě slušného zavazadelníku o objemu 420 litrů má i zadní sedadla, je jasně určené pro cestování ve dvou. Ideálně cestování na skutečně dlouhé vzdálenosti, zmíněný autobahn je jasným domácím hřištěm rozměrného vozu, který jinak zabírá větší část typické české okresky. Nelze ani říct, že by se vzadu nedalo sedět, místa je kupodivu docela dost, jen nastupování dozadu vyžaduje trochu obratnosti. Nic, co by člověk u kupé nechápal.
Velikost vyžaduje trochu zvyku, protože obliny karoserie nejsou moc přehledné. Potěšitelný je fakt, že vůz je skutečně komfortní, tuhou karoserii rozhodí tak maximálně ostré příčné nerovnosti, na nichž trochu uskočí, ovšem to jsou situace, které prakticky žádný vůz nezvládá dobře. Jinak je celkové pohodlí nad očekávání vysoké a prakticky odpovídající stylu vozidla.
Osmiválec je úžasný, ale také poněkud žíznivý – dle očekávání. Při běžné, klidné a plynulé jízdě spotřebuje kolem 12 litrů na 100 km (se zimními 19palcovými pneumatikami), popojížďky ve městě znamenají klidně
20 litrů na 100 km, stejně jako tomu je i při využívání dynamického potenciálu. Ostatně u vozu, který v základu stojí téměř 3,3 miliony Kč, je to stejně podružný údaj. Nádrž je totiž dostatečně velká, takže nemáme pocit, že bychom neustále tankovali.
Testovaný model se všemi elegantními a komfortními doplňky a prvky BMW Individual stál 3,9 milionu Kč, čímž už se přibližoval k základní ceně zmiňovaného M8. Jenže v této třídě vozidel to není nic výjimečného, takže cenu nelze považovat za přehnanou.
Každopádně zážitek z jízdy, komfortu a interiéru byl velmi intenzivní a povznášející. Není to sportovní vůz, který by chtěl řádit. Na to je osmička příliš velká, těžká a v řízení odtažitá. Tohle je zkrátka elegantní GT pro dospělé, kteří mají rádi krásné věci a rádi se při cestách po Evropě nechávají hýčkat. Pro ty, pro něž je cesta víc než přesun, ale často i cíl.
Plusy:
Motor, dynamika, komfort podvozku, interiér.
Minusy:
Nepřehlednost karoserie a navigace, necitlivé řízení.