Škoda odstávku přežije. Problém budou mít její dodavatelé, varuje ekonom
koronavirus a ekonomika
Pandemie koronaviru a s tím související zastavení výroby v automobilkách a dodavatelských firmách rozbily celé struktury odbytu. Následky ucítí průmysl ještě dlouho, myslí si to jak odborový předák automobilky Škoda Auto Jaroslav Povšík, tak různí ekonomové. Automobilový průmysl nese zásadní podíl na české ekonomice, takže se pozastavení výroby v automobilkách jako je Škoda auto silně promítne na celé subdodavatelské síti.
„Škoda Auto je kapitálově dobře vybavená společnost, která bez problémů přežije odstávku výroby. Vzhledem k tomu, že lze očekávat výrazné propady v prodejích automobilů, přerušení výroby bude mít dopad hlavně na skladové zásoby, kde se nebude hromadit nadbytek automobilů,“ sdělil pro Echo24 hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Problém však nastane pro další filmy navázané na automobilový průmysl. „Do výrazně větších problémů se dostanou menší firmy v dodavatelské síti Škoda Auto. Jedná se o kapitálově slabší společnosti, které může přerušení výroby ve Škodovce úplně zlikvidovat. Čím déle bude odstávka trvat, tím větší problémy postihnou menší dodavatelské firmy. Problém úplně nevyřeší ani poskytované úvěry. Mnoho společností se totiž může předlužit. V budoucnu zjistí, že již nikdy nedokážou splatit své závazky, a nakonec stejně zaniknou,“ vysvětlil Křeček.
Že se prodloužení zastavení výroby ve Škoda Auto promítne do dalších firem přiznává i tamní odborový předák. „Jsme také odpovědní za dodavatele, a pokud nevyrábíme, oni nám nemohou dodávat. Je to prostě kruh, řetěz, který buď jede, anebo se roztrhá na kousky a nefunguje. To všechno nepřejde za pár dní, ani do měsíce, ani za rok. Takové věci budeme cítit velmi dlouho,“ uvedl Povšík v otevřeném dopise, který vyšel v týdeníku Škodovácký odborář.
Zákazníci v České republice podle něj stále nemohou kupovat nová auta, případně odkládají nákupy jako zbytné. I to je podle něj mimo jiné důvod, proč Škoda stále nemohla obnovit výrobu. Promítají se zde podle něj i dodavatelské vztahy. „Takže nám vůbec z pásu nesjíždějí auta, neprodáváme, ztrácíme likviditu a vzrůstají naše obavy,“ uvedl Povšík.
Mělo by se vyhlásit moratorium na emise CO2
Evropská unie by podle něj měla v reakci na současnou krizi vyhlásit moratorium na emise CO2. „A dala nám šanci vydechnout,“ uvedl v dopise. Automobilky musejí podle evropského nařízení do roku 2021 snížit průměr emisí vozového parku u osobních aut na 95 gramů CO2 na kilometr. Za vyšší emise budou platit pokuty. V Česku loni nově prodané vozy vykázaly průměrné emise CO2 126,9 g/km. V souvislosti s nynější situací se objevily výzvy Evropské komisi, aby automobilky za nedodržení netrestala a příslušnou legislativu pozdržela.
Podle odborů bude nejsnazší náběh výroby po odstávce ve Vrchlabí, kde se vyrábí převodovky. „Je to díky vysokému počtu kmenových zaměstnanců, skladovatelnosti ale i dalším aspektům. Horší situace může být v Kvasinách, kde je hodně přeshraničních pracovníků, takzvaných pendlerů,“ uvedly odbory. Informace odborů ale v tomto případě počítaly s odstávkou do 20. dubna, ve středu ji ale firma prodloužila až do 27. dubna.
Zaměstnancům firma zaslala dopis, kde uvádí důvody prodloužení odstávky. „Reagujeme tak na stále nízkou poptávku po vozech, na stávající výzvy v dodavatelském řetězci a na přetrvávající opatření související s pandemií koronaviru a omezující veřejný život v Česku i v zahraničí,“ píše firma v dopisu podepsaném předsedou představenstva Bernhardem Maierem a členem představenstva Bohdanem Wojnarem.
Automobilka Škoda Auto zastavila kvůli pandemii koronaviru ve středu 18. března večer výrobu ve všech třech svých českých závodech, tedy Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Zaměstnanci dostávali od 18. března do 29. března 70 procent platu, poté se částka zvýšila na 75 procent. Tato dohoda platí nadále, 75 procent platu tak budou zaměstnanci dostávat i po 6. dubnu, kdy se původně měla výroba obnovit.
Škoda Auto loni dodala do celého světa 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 000 zaměstnanců, z toho v ČR téměř 34 000 lidí.
Že čekají automobilový průmysl perné časy se domnívají i další odborníci. „Pojišťovna Coface očekává, že v příštích měsících bude produkce tohoto odvětví celosvětově klesat přibližně až o 75 %. V Číně se prodej nových osobních automobilů meziročně snížil o téměř 80 %. V případě české automobilky Škoda je Čína podle posledních dostupných údajů největším prodejním trhem s podílem 27 % na celkových prodejích v roce 2018. Navíc to ukazuje také ekonomikám v Evropě a USA, jak se bude vyvíjet trh tam, kde země byly zasaženy koronavirovou pandemií,“ řekl Ján Čarný, generální ředitel pojišťovny COFACE pro ČR a SR.
„Přestože český a slovenský automobilový průmysl čelí předchozím globálním výzvám, zůstal atraktivní díky svým mzdovým nákladům a kvalitativní konkurenceschopnosti. Nicméně ani tyto faktory je při současné bezprecedentní míře poklesu poptávky pravděpodobně nezachrání,“dodal Čarný.