Zemřel Jaroslav Weigel, osobnost Divadla Járy Cimrmana
Úmrtí herce
Ve věku 88 let v Praze zemřel po delší nemoci malíř, grafik a dlouholetý člen Divadla Járy Cimrmana Jaroslav Weigel. Řekl jeden ze zakladatelů souboru Zdeněk Svěrák. Weigel je autorem výpravy a kostýmů inscenací cimrmanovského souboru. Vedle divadla se objevil i v několika menších rolích ve filmech Svěráka a Ladislava Smoljaka.
„Povahou to byl takový šlechtic, gentleman, chováním, kamarádstvím, v tomhle nám byl vzorem,“ vzpomněl na svého dlouholetého souputníka Svěrák. „Je to pro nás velká ztráta, i když jsme ji čekali,“ řekl.
„Jaroslav Weigel začínal s naším divadlem spolupracovat hned od začátku jako grafik všech jeho tiskovin, plakátů, programů a tak dále. On vtiskl tomu našemu přihlášení se do veřejnosti takový ten secesní duch,“ připomněl Svěrák.
Weigel poté začal hrát roli Bierhanzla ve Vraždě v salonním coupé a pak hrál ve všech komediích, které si členové divadla napsali. „Nejen hrál, ale dělal potom i dekorace a kostýmy, to bylo jeho. Myslím, že se zapsal do povědomí především takovými rolemi jako byli Žíla ve hře Akt a hlavně jako Děd Vševěd v pohádce Dlouhý, Široký a Krátkozraký,“ řekl Svěrák.
„Je to smutné, ale vzhledem k vysokému věku pana Weigela a jeho nemoci to bylo očekávané. V programu nemusíme dělat změny, protože pan Weigel už pár měsíců nehrál,“ řekla ředitelka divadla Jana Rumlenová.
Weigel byl také léta grafikem a výtvarným redaktorem časopisu Mladý svět, kde se věnoval hlavně ilustracím a kreslenému humoru. Do Divadla Járy Cimrmana vstoupil v roce 1970 rolí továrníka Bierhanzla ve hře Vražda v salonním coupé. Postupně se objevoval ve všech hrách divadla. Počínaje hrou Němý Bobeš je autorem výpravy a kostýmů všech inscenací.
Pro oblíbený divadelní soubor je Weigelovo úmrtí další ztrátou v krátké době. Na konci července zemřel ve věku 67 let herec a manažer divadla Václav Kotek, který byl s divadlem spjat od roku 1973.
Jaroslav Weigel stál za výtvarnou podobou „Cimrmanů“
Rodák z Rychnova nad Kněžnou (2. ledna 1931) maturoval na gymnáziu v Mladé Boleslavi, začátkem 50. let pak absolvoval kombinaci výtvarná výchova-historie na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy (tehdy Vysoká škola pedagogická). Podobně jako jeho kolegové z divadla Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak nebo Miloň Čepelka byl tedy nejprve učitelem, než se začal věnovat umělecké dráze, ke které bylo DJC doplňkem.
Žák Cyrila Boudy působil jako výtvarný redaktor v různých časopisech, mezi jinými v Mladém světě (jeho redaktorem byl v 60. letech také Smoljak). Stál tak za známými ilustracemi a kresleným humorem legendárního týdeníku. Během působení v Mladém světě se Weigel podílel na začátku 70. let i na vzniku jednoho z nejslavnějších českých komiksů. Byl totiž scenáristou Lipse Tulliana, kterého nakreslil Kája Saudek a za který byl před třemi roky Weigel uveden do Síně slávy českého komiksu.
Podobně jako jiní herci z Divadla Járy Cimrmana získal Jaroslav Weigel také drobné role před kamerou, zejména v dílech spojených se jmény Smoljak-Svěrák. Jeho výrazná tvář a typická dikce se objevily ve filmech Jáchyme, hoď ho do stroje! (1973), Marečku, podejte mi pero! (1976), Vrchní, prchni! (1981), Jára Cimrman ležící, spící (1983) nebo Vratné lahve (2007).
Nejznámější byl díky svému účinkování na jevišti Divadla Járy Cimrmana (DJC), do jehož souboru patřil od začátku 70. let. Kromě toho ale stál umělec s asketickou tváří a mohutným knírem také za výtvarnou podobou jeho divadelních programů, plakátů, obalů dlouhohrajících desek a dalších nosičů, z jeho návrhů inspirovaných secesí vycházejí i webové stránky DJC. Vytvářel rovněž výpravu a kostýmy divadla.