Rok 2021 ve znamení online nákupů: Pozor na podvodné e-shopy

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Rok 2021 ve znamení online nákupů: Pozor na podvodné e-shopy 1
INZERCE
Sdílet:

Píše se leden 2021. Až na krátké přestávky jsou už téměř rok zavřené všechny obchody a služby. Nyní platí víc než kdykoliv dřív, že kdo nemá e-shop, jakoby nebyl. Jak se změnily trendy v nakupování v době korona krize?

Přesun prodeje do online světa

Uzavření kamenných obchodů donutilo podnikatele přehodnotit fungování jejich byznysu. Jedním ze způsobů přežití byl přesun prodeje do online světa. Již během roku 2020 se podíl nákupů na internetu zvedl o 3,5 % a tento trend stále roste.

Změny v prodeji jednotlivých druhů zboží

Co lidé nejvíce nakupují? Není překvapením, že se na předních příčkách drží oblečení, léky, doplňky stravy, kosmetika, drogerie, potraviny a hračky.

Skokově vzrostl prodej čistících a dezinfekčních prostředků. Velký nárůst objednávek zaznamenaly e-shopy s látkami a bytovým textilem, především kvůli domácímu šití roušek. Dále prodej posílily online obchody s nábytkem. Důvodem je domácí výuka žáků a home office většiny firem. Lidé tráví více času doma a potřebují k tomu mít vybavenou domácnost. Také prodej oblečení se přesunul do online světa. Větší množství zákazníků zaznamenaly e-shopy se spodním prádlem a módou.

Nižší zájem zákazníků se dotkl obchodů s obuví a se sportovním vybavením. Samozřejmě se téměř zastavil prodej služeb. Patří mezi ně kadeřnictví, kosmetické salony, fitcentra nebo cestovní kanceláře.

Nákupní chování během první a druhé vlny

Jak vypadalo nákupní chování Čechů během první a druhé vlny? Obě období byly, co se týče prodejů, velmi podobné. Tržby vzrostly oproti roku 2020 o 5 až 7 %. Průměrná útrata zákazníků narostla o 20 až 30 %.

Změny v nákupním chování zákazníků

Během roku 2020 se projevilo několik změn v nákupním chování Čechů.
Zákazníci online nákupům více důvěřují.
Vzrostla důvěra v platbu kartou na internetu.
Zvýšila se průměrná hodnota objednávky.
Zvýšila se frekvence nákupů na internetu.

Senioři nakupují online

Během pandemie přibylo seniorů, kteří nakupují online. S moderními technologiemi jim pomáhají jejich děti a vnoučata. Starší lidé se bojí chodit do obchodů a na internetu pořizují především léky, drogerii, zdravotní pomůcky nebo doplňky do bytu. Roste také počet klientů nad 60 let, kteří se nebojí platit za nákup v e-shopu kartou. Některé e-shopy dokonce přizpůsobily nabídku svých služeb seniorům nebo spustily infolinku na pomoc s nákupem.

Útrata v e-shopech během koronakrize

Dle Asociace pro elektronickou komerci utratili Češi během roku 2020 v e-shopech bezmála 200 miliard korun. A obrat české e-commerce stále strmě stoupá. Zvýšilo se také využití odložené platby. Co to znamená? Za zboží můžete bezúročně zaplatit až za několik týdnů od nákupu.

Pozor na podvodné e-shopy

Během koronakrize vzniklo velké množství e-shopů. Některé jsou bohužel podvodné. Co prodávají nejčastěji? Zdravotnické roušky, bezkontaktní teploměry nebo doplňky stravy. Nenechte se napálit a vždy nakupujte jen od ověřených dodavatelů. Celý seznam potenciálně podvodných e-shopů najdete na stránkách České obchodní inspekce.

Trendy pro rok 2021

Jaké nákupní trendy nás čekají během roku 2021? Předpokládá se zvýšený zájem o:
- online nakupování,
- domácí zábavu: herní konzole, předplatné placeného videoobsahu, hudby nebo her,
bezkontaktní doručení zboží,
- výdej platebních karet,
- vyřizování služeb online: například pojištění,
- investice a spoření.

Sdílet:

Hlavní zprávy