Kapaliny AdBlue je opět dostatek. V říjnu mizela z prodeje kvůli panice

KRIZE ZAŽEHNÁNA

Kapaliny AdBlue je opět dostatek. V říjnu mizela z prodeje kvůli panice
Detail uzávěru nádrže pro kapalinu AdBlue. Ilustrační snímek Foto: Shutterstock
1
Ekonomika

Echo24

Zásob kapaliny AdBlue, která je nutná pro provoz většiny kamionů, je v současné době na čerpacích stanicích dostatek. Problémy s dodávkami v minulých týdnech zavinila podle prodejců především panika mezi veřejností, kdy lidé nakupovali močovinu do zásoby a distributoři nestačili zboží zavážet prodejcům. Uvedli to dnes zástupci petrolejářského průmyslu. Poptávka po AdBlue vzrostla podle distributorů v říjnu o 70 až 100 procent, navíc několikanásobně stouply ceny kapaliny. O situaci jsme v minulosti psali například zde.

V současnosti je podle petrolejářů na čerpacích stanicích AdBlue běžně k dostání. Na některých místech pak podle nich navíc klesá i cena kapaliny. Cena močoviny čerpané z výdejního stojanu se v současnosti většinou pohybuje od 30 do 60 korun za litr.

Problémy s dostupností aditiva AdBlue nastaly zejména v říjnu. "Obavy související s informacemi o omezování produkce předními dodavateli AdBlue způsobily paniku, kdy lidé začali nakupovat močovinu do zásoby. To jednak vyhnalo ceny ještě výš, jednak nárazově způsobilo nedostatek komodity na prodejních místech. Problém však spočíval především v logistice. Dodavatelé jednoduše nestíhali čerpací stanice zavážet,“ uvedl předseda České asociace LPG Ivan Indráček. Podle něj však už nyní opadla snaha motoristů se předzásobit a kapaliny je v prodeji dostatek, čímž by postupně mohla klesat i cena.

Problémy v logistice způsobené vysokou poptávkou v kombinaci s omezenou produkcí dnes potvrdil i mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Václav Loula. Podle něj se však v posledních týdnech situace se zásobováním AdBlue zlepšila a kapaliny je v zásobách čerpacích stanic dostatek.

Prodeje AdBlue se podle ČAPPO zvyšují dlouhodobě, což souvisí hlavně s růstem prodeje motorové nafty i s modernizací vozového parku nákladních i užitkových a osobních aut. "Výrazně vyšší dynamiku zaznamenáváme v odběrech AdBlue prostřednictvím výdejních stojanů. Zatímco prodeje AdBlue balené v kanystrech za prvních devět měsíců letošního roku meziročně vzrostly o 17 procent, odběry AdBlue ze stojanů ve stejném období narostly o 29 procent,“ uvedl generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil, Damir Duraković. Postupně stoupá i počet čerpacích stanic, které AdBlue nabízí. Nyní jich je v Česku 236, což je asi o třetinu více než v roce 2019. Z toho 155 z nich jsou stanice uzpůsobené také pro tankování AdBlue osobními vozidly, což znamená bezmála trojnásobný počet oproti roku 2019.

AdBlue, které vzniká jako vedlejší produkt při výrobě umělých hnojiv, snižuje emise oxidů dusíku ve výfukových plynech. Všechna vozidla používající AdBlue z výroby jsou vybavená elektronickým systémem znemožňujícím jejich provoz bez této kapaliny, což znemožňuje obcházení emisních norem. Spotřeba při jízdě závisí na typu vozidla a rovněž stylu jízdy, u současných dieselových osobních aut je nyní v průměru okolo jednoho litru na 1000 kilometrů.