Sdílená kola a koloběžky jsou in. Najezdily statisíce kilometrů a zájem o ně roste
Rozmáhající se trend
Sdílená kola a koloběžky se v tuzemsku stávají stále rozšířenější kratochvílí. Zatímco populární růžové bicykly firmy Rekola budou brzy jezdit ulicemi už osmi českých měst, zelené koloběžky Lime si vyzkoušely desetitisíce lidí a v Praze se zase do boje o zákazníka pouští již třetí velký hráč – svítivě žlutá elektrokola společnosti Homeport z pražského Karlína. Všichni lákají zájemce podobně, jednoduchostí, pohodlím a mobilní aplikací.
Pětistovku kol Freebike je možné užívat v městských částech Praha 1 až 8 a v Horních Počernicích. Homeport si už ostrý provoz vyzkoušel vloni v Kladně, kde se o jeho zavedení postaralo bývalé vedení radnice. To nové však po říjnových volbách službu zrušilo s tím, že se nevyplatil její provoz. Systém město stál kolem sedmi milionů korun.
„Šlo o velmi drahý systém. Vezmeme-li fakt, že se celkem uskutečnilo asi 24 tisíc výpůjček, jedna jízda na elektrokole v průměru vyšla na asi 300 korun, některé dny dokonce na 500 korun,“ uvedl primátor Dan Jiránek na webu radnice.
Stovky tisíc kilometrů
V Kladně se tak od konce dubna začne angažovat firma Rekola, s níž místní koalice vyjednala výhodnější podmínky. Její ikonická růžová kola mimoto jezdí už v sedmi městech, jmenovitě v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Frýdku-Místku, Liberci, Olomouci a Ostravě. Oblibě se zatím těší i Freebike, za první tři dny Pražané podle informací firmy uskutečnili přes 1300 jízd.
Daří se rovněž zeleným elektrokoloběžkám americké společnosti Lime. Ta v únorové tiskové zprávě informovala, že za první tři měsíce provozu v Praze využilo jejích služeb téměř 50 tisíc lidí, kteří v součtu najeli 315 tisíc kilometrů. A Pražané i turisté, prohánějící se na koloběžkách, jsou k vidění stále častěji, navzdory kritice.
Pokuta až 2 tisíce
Uživatelé elektrických koloběžek je totiž po ukončení jízdy nechávají téměř kdekoliv – kde blokují cestu, anebo neesteticky uprostřed veřejných prostranství. V drtivé většině případů na nich navíc jezdí po chodnících a bez helmy, což se také nesmí. Za kolo či koloběžku na chodníku hrozí pokuta. „Pokud strážník zjistí, že takové koloběžky budou neoprávněně vjíždět na chodník, lze osoby na nich se takto pohybující postihnout za přestupek,“ vyjádřil se před časem pro Echo24 mluvčí městské policie s tím, že sankce může činit až 2 tisíce korun.
Praha 2 v této souvislosti s firmou vyjednala, že koloběžky nelze nechávat na jejím území. Protestovala i Praha 1, nicméně její nynější starosta Pavel Čižinský se nechal slyšet, že spíše než na elektrokoloběžky se chce zaměřit na takzvaná pivní kola.
Bez „appky“ to dnes nejde
Bicykl, či koloběžka, samotná jízda se ani v jednom případě příliš neliší. Na vše se v dnešní době jde přes mobilní aplikaci. Uživatel se zde přihlásí ke svémů účtu a aplikace mu na interaktivní mapě zobrazí pozici všech přístrojů i zón, do nichž nesmí vjíždět. Naskenováním kódu na každém prostředku dojde k jeho aktivaci a jízda může začít.
Co se však u každé ze společností liší, je ceník a také kupříkladu parkování. Nové Freebiky lze využívat v elektrickém režimu, anebo se spoléhat na vlastní síly. Bez zapnutého elektromotoru má člověk prvních deset minut zdarma, poté se platí koruna za minutu. Se zapnutým elektromotorem uživatel platí dvě koruny za minutu. Lime si v případě svých elektrokoloběžek za zapůjčení řekne o 25 korun a poté o dvě koruny za každou minutu. Stroje v obou případech dokážou vyvinout rychlost až 25 kilometrů v hodině a starají se o ně technici společností.
To cena projížďky na růžových kolech se odvíjí od lokality. V případě dražšího hlavního města a Brna Rekola garantují prvních 15 desetiminutových jízd placených partnerskou Hello Bank!, a posléze budou od zákazníka chtít 24, respektive 18 korun za půlhodinovou projížďku. Nejlevnější Frýdek-Místek má podle stránek firmy prvních 15 minut pokrytých vždy a následných 30 minut tu stojí jen 12 korun. Měsíční předplatné je stejné pro celou republiku.
Kontroverzní pohazování koloběžek řeší Rekola vytvořenými stanovištěmi. Žlutou konkurenci lze pak odstavit bez nutností poutání kola řetězem. Stačí zastavit na jedné z 250 „virtuálních stanic“, potažmo kdekoliv, ale to už uživatele bude stát 25 korun navrch. Podle radnice Prahy 6 to ovšem nestačí. Po měsíčním hodnocení chování uživatelů chce s firmou jednat o navýšení poplatku.
Každá z mobilních aplikací nabízí možnost v přehledné podobě se podívat, co je v jeho okolí aktuálně za nabídku, spravovat svůj účet. Firmy svým věrným nabízejí i kódy se slevami, které si lze vzájemně sdílet s přáteli a jezdit výhodněji. Lime a Rekola jsou však přeci jen o něco dál. Aplikaci Freebike lidé občas kritizují za grafickou nepřehlednost či nevyladěný technický stav, zdlouhavý je také systém přihlašování. Firma alespoň mapu poskytuje i na svém webu, Rekola zrovna tak.
Zájemců přibývá
Je to důkaz toho, že zájem o sdílené cestování stoupá. Takzvaný bikesharing chce v blízkých měsících jako další v řadě zavést Opava, v hlavním městě působí carsharingové služby Car4way a Revolt, okrajově na Praze 7 funguje i čínská společnost ofo. Záměr provozovat v metropoli sdílené koloběžky ohlásila už vloni estonská společnost Bolt, dříve Taxify.
Už tehdy o takové možnosti vyjednávala s magistrátem města. Od té doby však podle radnice nekomunikuje, pouze se nechala slyšet, že koloběžky testuje v západní Evropě a zvažuje, kde by jejich provoz dával smysl. Praha také v minulosti připravovala veřejnou zakázku za 100 milionů na provoz vlastního bikesharingového systému, magistrát ho však nakonec zrušil. Nyní město svůj vlastní systém nechystá.