Podnikatelka měla letní čas na pokladně EET. Celníci ji za to pokutovali
Bizarní případ s EET
Majitelka hotelu ve východních Čechách byla nucena zaplatit pokutu dva tisíce korun poté, co nepřeřídila čas na registrační pokladně z letního na zimní. Neučinila tak ani po opakovaných upozorněních kontrolorů, sdělila deníku Echo24 mluvčí Generálního ředitelství cel (GŘC), které se případu účastnilo společně s Finanční správou. Podnikatelka tvrdí, že udělení sankce bylo nespravedlivé, píše server Seznam Zprávy, který informaci přinesl.
První upozornění mělo přijít už v létě, když kontrola z Finanční správy majitelce hotelu připomínala, že bude třeba v noci z 27. na 28. října čas přenastavit. Konkrétní software v hotelové restauraci změnu neuměl automaticky, bylo třeba čas přeřídit ručně. Samotný počítač si však přitom pomyslnou hodinovou ručičku sám posunul, což zapříčinilo, že pokladna zobrazovala čas správný, na účtenkách se nicméně tiskl čas o hodinu posunutý.
Celníci měli kvůli technickému problému vykonat celkem dvě kontroly v civilu, při té následné v listopadu pak zasáhli. Podnikatelce uložili zaplatit pokutu dva tisíce korun. „Byla udělena na základě toho, že kontrola zákonu evidence tržeb u paní už předtím proběhla. Ta byla upozorněna, že je třeba změnit čas,“ uvedla deníku Echo24 mluvčí GŘC Martina Kaňková.
„Tolerovat se dají vteřiny“
„Samozřejmě se dají tolerovat vteřiny, ale tady byl rozdíl hodinu a ta účtenka se s tím nedá žádným pohybem naprosto ztotožnit. Paní přiznala, že kontrola už jednou proběhla a byla na to upozorněna. Další byla asi za měsíc, s tím že to pochybení odstraněné nebylo. Proto paní dostala sankci,“ odůvodnila mluvčí.
Že byla na nesrovnalost upozorněna, přiznala i provozovatelka hotelu a k němu přidružené restaurace. „Zavolali si mě, legitimovali se a oznámili mi, že jsme porušili zákon,“ popsala majitelka restaurace. „Řekli, že nemáme nastaven správný aktuální čas, že máme stále letní čas a že za to dostaneme pokutu,“ uvedla s tím, že udělení považuje za nespravedlivé, jelikož tím státu nevznikla žádná škoda. Argumentovala tím, že celníci zvolili vzhledem k vážnosti prohřešku zbytečně přísný přístup. Po upozornění, že by věc mohla dojít do správního řízení a skončit pokutou zásadně vyšší, nicméně raději rovnou pokutu zaplatila.
GŘC vidí potíž v opakovaném nereagování na upomínky kontrolorů. „Pokud nějaké pochybení je opakované a už je zaznamenané s tím, že náprava nebyla, tak už to není zapomenuto, ale prostě to nebylo vůbec opraveno,“ řekla Kaňková. V následném emailu zaslaném deníku Echo24 mluvčí GŘC Hana Prudičová doplnila, že podnikatelka byla kontrolována přibližně v průběhu jednoho měsíce. Odmítá, že by byl případ posuzován různě. „Jednalo se o skutečnost, kdy i po pouhém upozornění nebyla uskutečněna náprava. To paní i v rozhovoru s redaktorem přiznala, že na změnu času byla již upozorněna. Proto jí byla uložena pokuta, kterou zaplatila na místě,“ uvedla mluvčí.