Nejen Primark. Do Česka přichází další známé značky, jiné naopak zavírají
MÓDNÍ ZMĚNY V ČESKU
Koronavirová uzávěra ekonomiky a s tím spojené omezené utrácení znatelně zamávalo s módním průmyslem. Značky musely čelit nejistotě kvůli dlouhodobě nuceně uzavřeným prodejnám a tím pádem i odlivu zákazníků a nižším tržbám. Někteří prodejci se proto rozhodli soustředit se na online prodej a své kamenné prodejny v některých zemích zcela ukončit. To je případ například francouzských módních značek Promod nebo Camaieu. Na tuzemský trh ale naopak proniklo i několik módních novinek. Těm vévodí se slávou otevřená pobočka sítě Primark přímo na Václavském náměstí nebo luxusní značky Versace a Yves Saint Laurent.
V tzv. The Flow Building na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulici otevřel svou zcela první prodejnu na českém trhu dlouho očekávaný módní irský řetězec Primark. Na slavnostní otevření zde čekalo několik stovek nedočkavých zákazníků, kteří zde ve frontě stáli od brzkých ranních hodin. Více jsme o tom psali zde.
Primark si je podle ekonomů dobře vědom turistického potenciálu Prahy, proto zde vsadil na otevření první prodejny přímo v centru města. Ostatní obchody řetězce v tomto regionu (nyní v Polsku a na Slovinsku – pozn. red.) fungují zatím v obchodních centrech, další se chystá v rámci rozšíření bratislavského nákupního centra Eurovea. Právě na kamenných prodejnách si na rozdíl od některých konkurentů Primark zakládá.
„Ve světě módy tomu může být jinak, ale ve světě akcií zatím Primark zaostává za konkurenty Zarou a H&M. Růst akcií majitele Primarku, společnosti Associated British Foods, je totiž v době post-pandemického zotavování pomalejší než v případě akcií Inditexu, tedy společnosti stojící za značkou Zara, i než v případě společnosti Hennes & Mauritz. Jedním z důvodů zaostávání akcií majitele Primarku je i rozhodnutí nevydat se do online sféry. Primark si tak stále zakládá na své „kamenné“ přítomnosti. Jeho management podle svých slov nehodlá lidský život redukovat na vysedávání u obrazovky počítače či mobilu,“ uvedl k tomu pro deník Echo24 hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
„Silná sázka Primarku na kamenný prodej se zvláště nyní, době pandemické, může zdát zpátečnická a poněkud riziková. Enormní zájem o návštěvu nově otevíraného pražského obchodu Primarku ale naznačuje, že si značka své zákazníky bude umět najít i v postpandemické éře,“ dodal Kovanda.
Potenciál centra Prahy táhne, přicházejí luxusní značky
I přesto, že v Česku byly prodejny vládními nařízeními uzavřeny nejdéle v Evropě, neobávají se příchodu na zdejší trh ani další módní značky. Jejich prodejny otevírají v obchodních centrech i na hlavních nákupních třídách v téměř vyrovnaném poměru.
„Retaileři si uvědomují přetrvávající potenciál centra Prahy, která vždy byla, je a bude vyhledávanou turistickou destinací. Tato významná část zákazníků se sem, jakmile to půjde, začne vracet. Roste zároveň také kupní síla místních obyvatel. Česko je tedy nadále ideálním místem pro expanzi maloobchodních značek,“ říká Jan Kotrbáček, vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ze společnosti Cushman & Wakefield.
Na nejluxusnější nákupní adresu v centru Prahy tak míří italská značka Versace, která otevře svou prodejnu v Pařížské ulici. Versace na český trh vstoupila již po druhé, dříve měla obchod v ulici U Prašné brány. V Pařížské se již loni objevila také další luxusní značka Yves Saint Laurent.
„Česká republika ekonomicky dohání vyspělé země na západě Evropy, což je doprovázeno zvyšující se kupní silou Čechů. Díky tomu mohou na našem trhu uspět i luxusní značky, po kterých by v minulosti byla příliš malá poptávka,“ řekl k tomu hlavní ekonom společnosti BH Securities Štěpán Křeček.
Mezi nově příchozí značky se loni zařadil i americký Gap, který nabízí volnočasovou módu a u nás přes svého lokálního partnera otevřel koncem roku hned několik prodejen. Značka však vlivem pandemie vykázala velkou ztrátu a mnoho svých evropských prodejen naopak uzavírá.
Koncem září plánuje svůj příchod do Česka také nová maloobchodní síť HalfPrice z polské skupiny CCC. První prodejna by se měla objevit v pražské Galerii Harfa. Řetězec patří mezi prodejny nabízející značkové zboží za nízké ceny.
Módní značky však český trh také opouštějí. Svůj odchod tak oznámili prodejci oblečení Camaieu, Next, Promod či Forever 21 nebo doplňků Frey Wille či Tous. Podle Kotrbáčka ale ne všechny odchody souvisí bezprostředně jen s dopady koronavirové krize. „Mnohdy jde o součást dlouhodobé strategie firem nebo o opuštění pro ně nefungujícího trhu,“ uvedl k tomu.