Efektní i se základním motorem. To je Supra

AUTO

Efektní i se základním motorem. To je Supra
Auto

Pryč jsou doby, kdy Toyota nevyráběla prakticky nic kromě spolehlivých, leč nenápadných a nudných dopravních prostředků. Důkazem budiž nová Supra, která je fajn i v základní verzi.

Nejlevnější Supra je sice tržně posazena lehce nad sportovním modelem GT86 – který už aktuálně není nabízen, protože se čeká na další generaci –, ale jinak je jízda s ní zcela odlišným zážitkem. Ostatně novodobá Supra A90 (pátá generace) stojí na jiné platformě, má kratší rozvor, určitě futurističtější design a vzniká po boku BMW Z4 ve Štýrském Hradci. Srovnávat Toyotu s BMW je v tomto případě nesmyslné, důležité je, že díky spolupráci oba vozy vznikly – Z4 jako roadster, Supra jako klasické kupé.

Kromě tradiční verze s řadovým šestiválcem (Supra vždy využívala řadovou „šestku“ a pohon zadních kol) se objevuje i nová verze, vybavená dvoulitrovým čtyřválcem. Motor s jedním single scroll turbem pochází od BMW (emisní limity...) a disponuje výkonem 258 koní a 400 Nm točivého momentu. Supra je s ním o 100 kg lehčí než šestiválcová verze, takže dynamika příliš neutrpěla – maximální rychlost činí 250 km/h (vyzkoušeno, dynamika ve vysokých rychlostech předčila očekávání) a zrychlení na stovku zabere 5,2 s. Rozdíl 1,1 s v akceleraci na stovku tu sice je, ale jinak je „základní“ Supra dostatečně dravá. Projev motoru by sice zasloužil trochu rozvinout, leč pískot turba a hutný zvuk v režimu Sport je v praxi docela příjemný a při dlouhé cestě nechybí akustický komfort. Přenos točivého momentu na zadní kola obstarává bezchybný automat ZF, ovšem otázka je, proč nemůžeme mít manuál, když to Z4 umí?

Supra je obecně prima sporťák s velmi efektním designem – už dlouho dvoulitrový vůz nepřitahoval tolik pozornosti. Designu není moc co vytknout, tedy kromě jedné maličkosti, jež s ním souvisí. Při jízdě v letních parnech totiž není prakticky možné mít otevřená okna, protože vzduch nepříjemně naráží do opěradel a tvoří dunivý hluk. U nových aut to není nic výjimečného, když už nejsou testována v aerodynamickém tunelu, ale to neznamená, že by to nebylo otravné. Aspoň že klimatizace (s normálními ovladači) umí uvnitř vytvořit příjemné prostředí.

Nízká sedadla i uzavřená pozice kupé jsou vyhovující, oceňujeme i tvar a umístění A-sloupku, který v zatáčkách vůbec nepřekáží. Pod zadní víko lze uložit překvapivě dost zavazadel (objem 290 litrů), zato uvnitř neustále řešíme, kam s peněženkou, telefonem, klíči nebo pitím. Supra je ale hlavně o zážitku, což dokazuje na klasických českých okreskách. Výbava Dynamic (slabší motor) má standardně 18palcová kola, testovaný vůz měl kromě úchvatné bílé metalízy (dobře funguje i žlutá) i efektní černé 19palcové disky s lepivými pneu Michelin. I vzhledem k absenci samosvorného diferenciálu je slabší Supra dělaná spíš na svižnou jízdu v mezích trakce, která je zdánlivě nekončící. Na skvělých pneu se zcela samozřejmě usazuje do zatáčky a ochotně mění směr. Jistě pomáhá i nižší hmotnost, vůz se s radostí otáčí kolem řidiče a v rámci možností mu dává informace z přesného, jen trochu lehkého řízení.

České okresky jsou výzvou pro každý vůz, ale upřímně, testování vozu na hladkém asfaltu řekněme západního Německa prostě neodhalí všechno. Supra obstála. Komfort je dostatečný, tvrdší nastavení (ostatně je to sporťák) je znát pouze nervozitou a poskakováním na příčných zlomech a roletách. Jednou ze specifik Supry je krátký rozvor – 2470 mm – projevující se při ostřejším používání takovou neposedností a nutností neustále řídit a případně korigovat přetáčivé tendence. Smyky vás základní Supra nenaučí, ale to neznamená, že nemá tendenci přednášet o rovnováze. Je milé, že je stále řidičským autem, které posunuje limity.

Dvoulitr umí jezdit za 8, ale také za 17 litrů, záleží na tom, co od něj chcete. Běžná vyjížďka se spotřebou do 10 litrů nikoho nezruinuje... A cena? Proti „velké“ Supře s třílitrem, která začíná na 1 800 000 Kč, je základ oceněn na přitažlivých 1 250 000 Kč. Slušná cena za efektní a zábavné kupé.


Plusy:
Trakce, podvozek, jízdní vlastnosti, motor.


Minusy:
Aerodynamický ruch při otevřených oknech, odkládací prostory.