Mnichovská představa o luxusu: je tu nová řada BMW

Mnichovská představa o luxusu: je tu nová řada BMW
Auto

Během posledních měsíců jsme vyzkoušeli všechny verze nového BMW řady 8, abychom zjistili, co všechno mnichovská představa o luxusním a výjimečném ježdění obsahuje. Co si vybrat, když budget není neomezený?

Novodobé BMW řady 8 (někteří možná vzpomenou na předchozí kupé z počátku 90. let) je vrcholným sportovně-luxusním modelem BMW, který nahradil již neexistující řadu 6. Pro top manažery je tu sedan v podobě řady 7, zaměřený hlavně na komfort a nejmodernější technologie, ovšem v ní se lépe sedí vzadu než za volantem. I proto „sedmička“ existuje též ve verzi s prodlouženým rozvorem. Řada 8 je naopak o něco víc řidičská, ale přitom si zachovává svůj šarm.

Foto: Foto: BMW

Aktuálně je nabízena v celé paletě karosářských verzí – kromě kupé a kabrioletu existuje i čtyřdveřové Gran Coupé (značené jako G16) a právě na to se zaměříme. Přímou konkurencí pro Gran Coupé je Mercedes-AMG GT, též ve čtyřdveřovém provedení. I ceny jsou podobné, základní verze stojí kolem 2,5 milionu Kč, vrcholné pak přesahují hranici 4 milionů Kč, a pokud se rozmáchnete při individualizaci, může se finální cena dostat snadno přes 5 milionů.

Otázka zůstává, je-li v případě touhy po luxusním GT nutné sahat hned na vrchol a pořizovat ultimativní M8 (625 k) či AMG 63 S (639 k). Možná stačí i běžnější verze se šestiválcem. V případě BMW je výběr celkem ze dvou řadových motorů BMW M TwinPower Turbo, jeden zážehový (840i), druhý vznětový (840d). Na něj se podíváme nejdřív.

Foto: Foto: BMW

Ať zvolíte řadu 8 Gran Coupé s jakýmkoli motorem, vždy vás čeká luxusní, krásně zpracovaný interiér, nabízející nadstandardní pohodlí čtyřem pasažérům. Gran Coupé vypadá elegantně a masivně, na silnici je nepřehlédnutelné, zejména když zvolíte zajímavou barevnou kombinaci z BMW Individual. Bezrámová okna či karbonová střecha jsou indikátory toho, co vás po usednutí do interiéru čeká. Soustava digitálních displejů je dnes běžná věc, ovšem důležité je, že u BMW se běžné věci jako topení/klimatizace a podobně ovládají stále tlačítky. A na všechno ostatní jsou gesta, chytrý ovladač iDrive nebo hlasové pokyny. Plně vyhovující. Jedinou vadou na kráse je nemožnost změnit si digitální přístrojový štít, který je vyveden až zbytečně moderně a chybí aspoň simulace klasických „budíků“.

Vznětový motor 40d je ve skutečnosti třílitr, samozřejmě přeplňovaný (dvě turba). Nabízí dostatečný výkon 320 k a hlavně 680 Nm točivého momentu. Na papíře vypadají čísla velmi přitažlivě, ostatně i hodnota zrychlení na stovku za 5,1 s je vzhledem k imagi vozu slušná. V praxi je to motor pro ty, kteří chtějí během provozu trochu šetřit a tolik jim nezáleží na charakteru. Řadový motor sice neklape a startuje okamžitě, ovšem i přes dobré odhlučnění vydává v určitých otáčkách poněkud dunivý zvuk, který není úplně sluchu lahodící. Zátah je samozřejmě mocný, spojení s osmistupňovým ZF a pohonem všech kol xDrive hladké, ovšem něco tu schází. Dálniční přesuny s uklidňující hudbou z kvalitního audia jsou v pohodě, to vás potěší i spotřeba kolem 8 až 10 litrů na 100 km, což je u dvoutunového GT velmi pěkná hodnota. Ale kde je trochu té šťávy?

Foto: Foto: BMW

Naproti tomu základní 840i (v testu též s pohonem všech kol xDrive) je motor, který má 340 k a 500 Nm točivého momentu, vůz je s ním lehčí než vznětová verze a ve finále i o něco rychlejší (0–100 km/h za 4,9 s). A hlavně, motor má charakter! Krásně a chtivě se točí, za doprovodu příjemně sytého zvuku s chutí letí do otáček. Dynamicky uspokojí a přitom také umí jezdit za 10 l / 100 km. Šestiválec s jedním twin scroll turbem je v „osmičce“ skrytým pokladem.

Delší rozvor v Gran Coupé zlepšuje stabilitu, řízení je citlivější a obecně přirozenější, navíc se dá jezdit i ve čtyřech. A ve finále ani zavazadlový prostor není vůbec marný. Je to fajn způsob, jak se důstojně pohybovat Evropou. A pokud vyloženě nevyžadujete osmiválec (850i xDrive nebo M8), tak zvolte základní zážehový šestiválec 840i. Klidně i bez pohonu všech kol, auto bude lehčí, obratnější a ve finále i trochu zábavnější.

Plusy: interiér, pohon, jízdní vlastnosti.

Minusy: cit v řízení, obratnost.