Češi Kapschi neuniknou. Mýtné mu budou napříště platit v Německu – za osobní auta
nový provozovatel mýta
Rakouská společnost Kapsch byla pověřena provozováním chystaného systému elektronického mýta pro osobní automobily v Německu. Podle agentury DPA to dnes potvrdilo německé ministerstvo dopravy. Příslušná smlouva má 12letou platnost s možností prodloužení až na 15 let. Podle údajů firmy má zakázka hodnotu až 120 milionů eur (3,1 miliardy korun). DPA upozorňuje, že zatím není jasné, kdo se ujme samotného výběru mýtného.
Poplatek mají motoristé platit za používání spolkových silnic a dálnic nejpozději od roku 2021. Němečtí řidiči za to mají být kompenzováni formou snížení silniční daně. Cizinci mají platit pouze za dálnice. Německá vláda si slibuje čistý roční zisk z výběru mýtného ve výši 500 milionů eur, které chce použít na investice do budování silnic.
Ironií osudu loni právě Rakousko podalo u Soudního dvora Evropské unie žalobu kvůli plánovanému zavedení mýtného v Německu vzhledem k jeho údajně diskriminačnímu charakteru. Česká republika zvažovala, že se k žalobě připojí, nakonec tak ale neučinila. Český ministr dopravy Dan Ťok v červenci řekl, že má pro německé plány zavést dálniční mýtné pro osobní auta pochopení a nepovažuje ho za diskriminační.
„Učinili jsme obrovský krok k technické a organizační realizaci,“ řekl německý ministr dopravy Andreas Scheuer bavorskému listu Münchner Merkur.
Společnost Kapsch TrafficCom se sídlem ve Vídni realizovala podle vlastních údajů dopravní systémy ve více než 50 zemích, včetně mýtných systémů v Rakousku, Švýcarsku a Bulharsku.
Kapsch provozuje systém elektronického mýtného pro vozidla s hmotností nad 3,5 tuny také v České republice. Česká vláda se však rozhodla spolupráci s rakouským provozovatelem po roce 2019 ukončit a svěřit provozování systému konsorciu firem CzechToll/SkyToll. V září to společnost Kapsch napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
V soutěži na provozovatele mýtného systému po roce 2019 konsorcium CzechToll/SkyToll zvítězilo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz mýta. Nabídka současného provozovatele rakouského Kapsche byla o více než 2,7 miliardy korun vyšší. V létě Kapsch zaslal ministerstvu nabídku na 10,5 miliardy korun.