Kladivo na starší diesely. Německo diskutuje o tom, jak účinně pohlídat zákazy
ZÁKAZ DIESELŮ
Vzhledem k přibývajícím zákazům jízdy starších dieselových aut v německých městech musí spolková republika najít způsob, jak tyto zákazy účinně vymáhat. Vláda počítá s nasazením systémů na automatické sledování poznávacích značek, sdružení měst to ale zatím odmítá.
Částečný zákaz pro dieselová auta kvůli příliš vysokému znečištění ovzduší oxidem dusičitým (NO2) platí už v Hamburku a v příštím roce si na něj budou muset zvykat také řidiči v Berlíně, Frankfurtu nad Mohanem, Kolíně nad Rýnem, Bonnu, Stuttgartu a dalších městech.
Kontrola zákazů, na něž budou upozorňovat speciální dopravní značky, ale nemusí být jednoduchá. Na první pohled totiž policisté jen velmi těžko rozeznají, jestli daný vůz splňuje emisní normu Euro 6, a zákaz se na něj tedy nevztahuje, nebo nikoliv. Zastavování všech aut v daném úseku a kontrola technického průkazu, v němž je emisní norma uvedena, by zase bylo zcela nepraktické.
Německá vláda by proto ráda nasadila systémy, které budou automaticky snímat poznávací značky všech aut vjíždějících do oblasti zákazu, díky čemuž je bude možné porovnat s německými databázemi. Hříšníky tak bude možné odhalit prakticky okamžitě.
Navrhované opatření ale zatím odmítají zástupci měst. „Dlouhodobé rozestavění sloupů se sledovacími zařízeními a kamerami v prostoru ulic vnímají města kriticky,“ řekl listu Süddeutsche Zeitung šéf jejich sdružení Helmut Dedy. Navíc podle něj policie ve městech stejně zatím nemá takové systémy, které by splňovaly požadavky ochránců osobních údajů.
Kriticky vidí návrh i někteří politici vládních křesťanských demokratů (CDU), podle nichž je problém v tom, že budou automaticky zaznamenávat všechny vozy, včetně těch, jejichž řidiči se žádného přestupku nedopustili. Zelení by zase upřednostnili takzvanou modrou plaketu, pomocí které by se rozlišila auta více zatěžující ovzduší od těch ostatních.
Konečné slovo bude mít parlament, kam nyní vládní návrh směřuje.