Hazard a ignorování krize v Pražské plynárenské. Zákazníky žádá i o rušení fixací
PLYNOVÁ KRIZE
Kauza společnosti Pražská plynárenská ukázala na problém chybných obchodních strategií některých dodavatelů energií. Ceny plynu jsou nyní velmi vysoké, a firma proto kvůli nákupu zásob musela žádat hlavní město o úvěr. Ten sice magistrát schválil, společnost přesto bude muset jít s cenami pro své zákazníky dál nahoru. Bývalý předseda představenstva Pražské plynárenské Pavel Janeček říká, že společnost reagovala na vážnou situaci na trhu se zpožděním a hazardovala, když na ceny plynu na trhu spekulovala. Ukázalo se také, že jeden z největších tuzemských dodavatelů žádá některé své klienty o zrušení fixace.
Praha půjčí Pražské plynárenské na nákup plynu na další zimu dvě miliardy korun. „Připravujeme se na to, že na podzim budeme muset mít k 1. listopadu v zásobnících 80 procent zásob a na to potřebujeme tyto peníze,“ řekl k tomu šéf společnosti Martin Pacovský. Pražská plynárenská patří mezi největší tuzemské dodavatele energií, plynem a elektřinou zásobuje zhruba 425 tisíc odběrných míst. Funguje rovněž jako dodavatel poslední instance. Pokud by se dostala do velkých problémů, její zákazníci by byli v ohrožení.
Pražská opozice poskytnutí úvěru kritizuje. Podle ní firma selhala a situaci s nedostatečnými zásobami plynu začala řešit až tehdy, kdy byla velmi vážná. Kritika zaznívala i kvůli tomu, že společnost zdražovala lidem plyn skokově. Plynárna měnila ceník poprvé už na konci loňského roku, od dubna pak cena plynu v základním ceníku vzrostla o více než 15 procent. Od června společnost zdraží plyn znovu, průměrně o 39 procent.
Také podle někdejšího předsedy představenstva Pražské plynárenské Pavla Janečka zvedala společnost ceny se zpožděním. „Na začátku července minulého roku jsem byl pozván radním Prahy s mým nástupcem v Pražské plynárenské. Už tehdy ceny plynu letěly nahoru a mohli jsme i vidět varovné kroky jako neplnění zásobníků Gazprom Germania. Bylo tedy zřejmé, že dochází ke krizi a Pražská plynárenská se podle toho měla adekvátně zachovat. Upozornil jsem na to, že společnost měla zdražit už v loňském létě a to o více než deset procent. Doporučil jsem, ať doplní zásobníky ihned a ať se uzavřou otevřené pozice. Všechno se stalo, ale zjevně se značným zpožděním. Je to otázka zkušeností,“ řekl v rozhovoru pro Týdeník Echo.
Janeček si nemyslí, že by měl potkat Pražskou plynárenskou stejný osud jako Bohemia Energy, tedy úplný krach. Zároveň však mluví o fatálním pochybení společnosti a nechápe, jak mohla zajít situace tak daleko.
„V Pražské plynárenské sedí dozorčí rada, která má report rizik každý kvartál. Velmi rád bych ho viděl, tam musí být vše zaznamenáno. Nevím, proč nereagovali. Oni to museli vidět. Vždyť jsou to zkušení odborníci. Na svém twitteru jsem uvedl už 17. října loňského roku, že jsem zvědavý, co se stane v případě, že firma v systému DPI bude sama předmětem DPI. Dozorčí rada musela o problémech vědět daleko dříve. Průšvih se prohloubil v době, kdy společnost prodávala plyn a elektřinu lidem v systému DPI,“ domnívá se Janeček.
Stejně tak se ke spekulacím na trhu vyjádřil kriticky i analytik společnosti ENAS Vladimír Štěpán. „Obchodníky s plynem bez ohledu na jejich velikost je třeba rozdělit podle toho, jakým způsobem plyn nakupují. Když ho nakupují na burze, platí za něj nyní zhruba 100 eur za megawatthodinu. Pro příští rok by už měl být za 80 eur, na další pak za 40 eur. Pokud obchodníci mají prostředky a předvídají, dokupují vždy jen na nejlevnější třetí rok, na ty dva už totiž mají nakoupeno dopředu. Potom tedy mají plyn za mnohem lepší cenu. Právě toto evidentně Pražská plynárenská neudělala, a něco proto není zcela v pořádku,“ řekl deníku Echo24 Štěpán.
Jak upozornil server Novinky, Pražská plynárenská se také na některé své zákazníky obrátila s žádostí, zda nechtějí zrušit svou fixovanou cenu za odběr plynu. Týkalo se to některých podnikatelů, kterým přišla výzva k obnovení jednání o jejich stávající smlouvě. „Obnoveným smluvním nastavením bychom společně řešili úpravu ceny dodávky na zbývající smluvní období tak, aby alespoň část dodávkového období reflektovala aktuální tržní podmínky,“ uvádí se mimo jiné ve výzvě.
Podle mluvčího společnosti Miroslava Vránka zákazník nemusí na návrh přistoupit a jeho smlouva s fixovanou cenou bude dál platit. Že nemá klient povinnost dodavateli vyhovět vyplývá i z ustanovení § 1765 občanského zákoníku, na které se Pražská plynárenská odvolává v dopise.