„Dvanáct, tak to je pohoda.“ Lidé kritizují oblečení s hláškami pedofilů
KRITIKA NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH
Autoři filmu V síti, který odstartoval velkou debatu o bezpečnosti dětí na internetu, na sebe strhli vlnu kritiky za podobu reklamních předmětů. Na své facebookové stránce zveřejnili fotku mikin, které mají na sobě vytištěnou hlášku jednoho ze sexuálních predátorů českého dokumentárního snímku. Někteří lidé hodnotí nový merchandise jako nevkusný a zazlívají autorům, že se snaží „komodifikovat pedofilii“.
Ve filmovém experimentu Víta Klusáka se tři dospělé herečky s dívčím vzezřením přihlásily na sociální sítě, aby v přímém přenosu prožily zkušenost dvanáctiletých dívek on-line. Oslovili je sexuální predátoři vyhledávající nedospělé dívky a od nevinné konverzace přecházeli k výzvám ke svlékání, masturbování, zasílání fotografií, drtivá většina mužů požadovala sex přes webkameru, posílala fotky svých penisů a odkazy na porno.
Dokument se dočkal veliké popularity, v kinech ho zhlédlo již přes 500 tisíc lidí. V sobotu autoři dokumentu zveřejnili na sociálních sítích fotografie, na kterých dívky nosí například mikiny s nápisem „12, tak to je pohoda.“. Jde o hlášku jednoho ze sexuálních predátorů z filmu a také populární internetový meme.
„Většina z vás uhodla správně! Máme pro vás připravené trička, mikiny, tašky, popsockety a roušky. První šance koupit merch filmu V SÍTI bude už zítra na Letní filmové škole Uherské Hradiště. Koupí podpoříte naší osvětovou kampaň, která bude pokračovat na podzim, kdy se opět chystáme na školní projekce, přednášky a debaty,“ napsali tvůrci na sociálních sítích filmu.
Zde se ale nápad použít hlášku na propagačních materiálech nesetkal s pochopením uživatelů sociálních sítí. Podle některých diskutérů jde o komodifikaci pedofilie, jiní tento krok hodnotí jako nevkusný a nepochopitelný, případně jako snahu vydělat co nejvíce po uvedení třetí verze snímku v kinech. Autoři se na konto kritiky na sociálních sítích přímo ještě nevyjádřili, jen na konec nejnovějšího příspěvku na Facebooku nechali poznámku „haters gonna hate“.
U natáčení asistovali lidé z Linky důvěry, psycholožka, sexuoložka, právník a kriminalista se specializací na kyberkriminalitu. Film odstartoval velkou společenskou debatu na téma bezpečnosti na internetu a zneužívání dětí „na dálku“. Materiály natočené dokumentaristy prověřili pražští kriminalisté a v únoru podezírali devět lidí z přečinu pokus o navazování nedovolených kontaktů s dítětem. Ústecká policie v květnu začala jednoho z mužů, kteří ve filmu vystupují, stíhat kvůli šíření dětské pornografie.
Film vyšel ve třech různých verzích. Ta, která je přístupná od 18 let, nechává při explicitních scénách zakryté jen tváře těch, kteří kontaktují děti za účelem sexu na internetu. Podle tvůrců věrně zprostředkovává zkušenosti a pocity zneužívaných dětí. K tomuto kroku se tvůrci rozhodli na základě debaty s diváky i sexuology. Diváci se údajně ptali, jak je možné, „že zneužívané děti to vidět musí a my ne“.
Dokument byl před pandemií součástí osvětové kampaně ve školách. Promítání snímku, nad kterým převzalo záštitu ministerstvo školství, si mohly školy objednat. „Kvůli pandemii jsme museli zrušit projekce pro 168 především základních škol, ale drtivá většina se ozvala znovu a v září osvětový program znovu obnovíme,“ uvedla Radka Urbancová z distribuční společnosti Aerofilms.