Česko ohrožuje padající automobilový průmysl. Problém kvůli tomu nemají jen automobilky

PROBLÉMY ČESKÉHO PRŮMYSLU

Česko ohrožuje padající automobilový průmysl. Problém kvůli tomu nemají jen automobilky
Ilustrační snímek Foto: Shutterstock
Ekonomika

Vojtěch Šeliga

Orientace českého hospodářství na automobilový průmysl se české ekonomice zřejmě tvrdě vymstí. Výroba aut v Česku klesla o 45,2 procenta a prodej meziročně o 22 %. Česká ekonomika je přitom na automobilovém průmyslu zásadně závislá. Jelikož je automobil komplexním výrobkem, je k jeho výrobě přidružená celá subdodavatelská síť. Firmám napříč sektory tak výrazně ubývají zakázky. Velké automobilky dokážou několik slabších měsíců přestát bez významných problémů, ale subdodavatelé firmy jsou o poznání méně stabilní. Mnohé firmy hovoří o propouštění, některé dokonce o úplném konci.

„Naše země je pátým největším výrobcem automobilů v Evropě a patnáctým největším výrobcem na světě. Vzhledem k počtu obyvatel je výroba automobilů na našem území dokonce druhou největší na světě hned po Slovensku. Tuzemský automobilový průmysl se na hrubém domácím produktu naší země podílí z 8 procent a tvoří přibližně čtvrtinu českého exportu,“ připomněl pro Echo24 hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Krize dopadne především na malé firmy, které slouží automobilkám jako subdodavatelé. „Z těchto údajů je patrné, jak klíčový je pro naši zemi dobře fungující automobilový průmysl, na který je navázáno mnoho dalších subdodavatelských firem. Velké automobilky dokážou několik slabších měsíců přestát bez významných problémů, ale subdodavatelé firmy jsou o poznání méně stabilní. Mnohé firmy hovoří o propouštění, některé dokonce o úplném konci,“ dodal.

Průmyslovou produkci v květnu stáhl dolů výrazněji, než se čekalo, autoprůmysl. Výroba aut klesla meziročně zhruba na polovinu, o 45,2 procenta. I když v květnu už se klíčové automobilky v ČR vracely do běžného provozu po dubnovém totálním výpadku, stále rozhodně nejely naplno. „Současně se v autoprůmyslu projevují i další problémy, které byly patrné už před úderem koronaviru. Automobilky se obtížně vypořádávají s novými emisními a environmentálními regulacemi, evropský trh s auty se už loni znatelně nasycoval,“ uvedl ekonom Lukáš Kovanda.

Kovanda zároveň upozorňuje, jak krize automobilek dopadá na další průmyslové sektory. „Dílčí zprávy se subdodavatelského segmentu autoprůmyslu v ČR nejsou nijak povzbudivé. Dochází ke snižování výroby, vážně ubývá zakázek. Některé závody se zavírají, případně natrvalo realokují výhradně do zahraničí.

„Autoprůmysl nakonec zřejmě stáhne ekonomiku ČR dolů mnohem výrazněji než tolik zmiňovaný segment turistického ruchu nebo gastronomie, které z hlediska podílu na zaměstnanosti a přidané hodnotě hospodásřví nejsou tak významné jako právě sektor automobilek. Ten byl navíc od řady jiných sektorů zasažen už před úderem koronaviru, například kvůli celkovému nasycování trhu s automobily zejména v západní části EU, ale také kvůli stále přísnějším emisním a environmentálním normám,“ sdělil Kovanda pro Echo24.

Prodej nových osobních aut v Česku letos klesne meziročně o 22 procent na 195 000 vozů. Důvodem jsou opatření kvůli koronaviru a následný pokles poptávky. Vyplývá to z analýzy společnosti PwC. Předchozí dubnová analýza počítala s letošním prodejem o 3000 aut vyšším. V prvním pololetí prodej osobních aut v Česku meziročně klesl o 26 procent na 95 029 vozů. Míra poklesu prodeje byla v ČR během pandemie ale výrazně nižší, než v jiných zemích EU.