1 Zaujatá BBC?

BBC může přijít o peníze, protože není nestranná. Stěžuje si na ni Johnson i labouristé

, NOVÉ

Témata: , , ,

Britská veřejnoprávní společnost BBC čelí kritice ze strany politiků, že není tak nestranná, jak se sama prezentuje. Stěžují si nejen premiér a šéf vítězných konzervativců Boris Johnson, ale i opoziční labouristé. Johnson, který nyní ovládá britský parlament s nadpoloviční většinou poslanců, by navíc mohl drasticky snížit financování BBC. Informují o tom britská média.

BBC by v krajním případě mohla přijít až o tři čtvrtiny svých ročních příjmů. Ty totiž zahrnuj i poplatky od britských občanů, kteří platí přes 150 liber ročně. Celkem tak BBC má od obyvatel Spojeného království získat zhruba 3,6 miliardy liber. Tomu by však Johnson mohl nyní učinit přítrž. „Zeptejte se sami sebe, zda tento přístup k financování mediální společnosti stále dává v dlouhodobém měřítku smysl, vezmeme-li v potaz to, že jiné takové organizace si finance získávají samy,” prohlásil v minulém týdnu Johnson. Premiér navíc svým ministrům nařídil bojkotovat vysílání rádiové show BBC Radio 4 Today.

Podle zprávy z roku 2015 zveřejněné britskou vládou by navíc BBC bez vymáhání poplatků vládním kabinetem organizace přišla až o zhruba 200 milionů liber. Jeho plán ke škrtnutí financování stačí prosadit v Dolní sněmovně britského parlamentu, v němž má po nedávných volbách Johnson a jeho konzervativci pohodlnou nadpoloviční většinu.

Johnson uvedl několik příkladů, na kterých se snaží znázornit, že se BBC nechovala nestranně během nedávné předvolební kampaně. Stěžuje si například na jednání moderátora veřejnoprávního média Andrewa Neila před volbami, když se lídr konzervativců nezúčastnil předvolebního interview v rámci hlavní relace. Kromě toho Konzervativní straně vadí odvysílané video malého chlapce s podezřením na zápal plic, kterak musí spát na podlaze v nemocnici. Dle konzervativců má jít o důkaz zaujatosti BBC vůči jejich vládě.

Kritikou nešetří ani labouristé

BBC ze zaujatosti paradoxně kritizují i Johnsonovi rivalové – opoziční labouristé. Stínový ministr pro dopravu Andy McDonald tvrdí, že BBC dopomohla konzervativcům k vítězství v nedávných volbách. Dle něj šlo například o momenty, kdy politický korespondent BBC Alex Forsyth hovořil o Johnsonovi jako o potenciálním vítězi většiny, kterou „si zaslouží“. Dále měla BBC dle labouristů odstranit smích publika po otázce jedné z divaček na Johnsona, zda je pro něj důležité vždy říkat pravdu.

„Přijali jsme fakt, že tištěná média jsou proti nám, ale můj bože…, pokud bude BBC trvat na tom, že jednala nestranně, tak si myslím, že by se měli zahledět do zrcadla. Máme toho hodně co říct,“ řekl McDonald ve vysílání BBC Radio 4 Today.

Sama BBC odstranění smíchu přiznala za svou chybu. Generální ředitel Tony Hall však stížnosti na zaujetí odmítá. „Neakceptuji názor těch kritiků, kteří přiskočili s hrstí příkladů, kterými naznačují, že jsme nějakým způsobem zaujatí,” řekl šéf BBC.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Premiér Johnson slíbil na severovýchodě země vrátit Britům národní sebedůvěru

,