Havel znal moje trpaslíky ještě z totáče, říká Kurt Gebauer

ECHOPRIME

Havel znal moje trpaslíky ještě z totáče, říká Kurt GebauerROZHOVOR
Kurt Gebauer je umělec, který dělá z umění radost, což ocení i vážný člověk. Nedávno skončila ve Veletržním paláci jeho bilanční výstava, na které bylo mimo jiné vtipné, že byla dvě třetiny času zavřená. Přesně ve stylu jeho oblíbené grotesky. Foto: Jan Zatorsky
Týdeník

Jiří Peňás

Jednou mu kolega v nadsázce řekl: „Socha má být vážná a tvrdá, ty je děláš veselé a měkké, to nejsou sochy.“ Kurt Gebauer toho naštěstí nedbal a dál vytvářel objekty, které působí, že je s nimi člověku lépe. Jsou nejen měkké a veselé, ale také živé a vtipné a přátelské – tedy ne všechny, na takové trpaslíky si musíme dávat pozor. Každopádně je Kurt Gebauer umělec, který dělá z umění radost, což ocení i vážný člověk. Nedávno skončila ve Veletržním paláci jeho bilanční výstava, na které bylo mimo jiné vtipné, že byla dvě třetiny času zavřená. Přesně ve stylu jeho oblíbené grotesky.

Začněme otázkou od místa vašeho narození. Jezdíte ještě do Hradce nad Moravicí?

No jejda, aspoň dvakrát ročně. Budu tam dodělávat park, který jsem kdysi začal, jezdím tam na kole, plavu v řece. Je to kraj mého dětství, i když jsem ve čtrnácti šel studovat do Brna, pak do Hořic, potom do Prahy… Jezdil jsem tam celý život za maminkou, umřela skoro v devadesáti letech.

Hned vedle Hradce je Opava. Jaký máte vztah k ní?

Do Opavy jsme jezdili už s maminkou, ona byla z Opavy. V Opavě mám taky několik soch, třeba Utíkající dívku (1976), ta je před Domem umění, nejdřív s ní byl problém, prý by se to mohlo vykládat, že utíká z východu na západ, má takový zděšený výraz. Pak jsou tam Ptáci na Ptačím vrchu v parku, Hlavy v obchoďáku Nová Breda. V Hradci a Opavě mám bezva fandy. Přijeli do Prahy na vernisáž a pak znovu. Učitelky a děti ze základky natočily mobilového průvodce po mých opavských sochách. S Vladimírem Peringrem jsme před léty udělali moje malé muzeum v bývalé vodárenské věži na nádraží Opava východ, často tam vystavuje hlavně slavný opavský Institut tvůrčí fotografie… Byl jste tam?

V Opavě samozřejmě ano. V té věži zatím ne.

Stále přesvědčuju krajany, aby z Opavy byla taková slezská Florencie, Opava má kulturní tradici. Konečně se pracuje na Bredě (modernistický obchodní dům arch. Leopolda Bauera, postavený v letech 1927–1928 – pozn. red.), je to světový unikát. Nechal to zchátrat soukromník, kterému to přiklepli kámoši v privatizaci. Soukromník by si s tím nevěděl rady, musí to zachránit město. Budou tam mimo jiné další muzea a galerie, bude se tam jezdit z celého světa! Jednali jsme o tom s partou lidí, kterou svolal primátor na magistrát. Mohla by tam být mimo jiné další část mé expozice a měla by tam být i africká sbírka.

Celý rozhovor se sochařem Kurtem Gebauerem si přečtěte na ECHOPRIME nebo v tišteném Týdeníku ECHO. Objednat si jej můžete zde.

Foto: echo