Ukrajina se chystá zahájit přestavbu své železniční tratě na evropský rozchod. Potrvá i 40 let
REKONSTRUKCE UKRAJINY
Ukrajina se chystá urychlit svou integraci do EU, což bude vyžadovat daleko hustější propojení se sousedními zeměmi unie, zvláště, když spojení s východem bude nemožné nebo komplikované. Bude také nutné vybudovat hustější železniční propojení se zeměmi EU. Rychlejší dopravě ale kromě hustoty tratí brání i širokorozchodná železnice. Podle ukrajinského ministra infrastruktury Oleksandra Kubrakova bude nutné přestavět ukrajinské tratě na evropský rozchod a začít by se mělo brzy, jelikož práce by mohly trvat až 40 let. Informovala o tom dnes agentura Unian.
Kromě modernizace samotných vagonů by se změny měly týkat i šířky trati. Ukrajina na své historické cestě zdědila sovětský železniční systém. Ukrajinské vlaky tak jezdí po „široké“ koleji 1520 mm a na hranici se setkávají s „úzkou“ evropskou kolejí 1435 mm. Kvůli tomu vznikají na západních hranicích překážky a zpomalují rychlost vývozu ukrajinského zboží do zahraničí a dovozu dováženého zboží.
"Chápeme, že budeme muset vybudovat evropskou trať na Ukrajině a spojit naši železniční síť s evropskou. Alespoň hlavní uzly by se k nám měly dostat jako evropská trať," řekl Oleksandr Kubrakov.
Viktor Dovgan, dopravní expert a bývalý náměstek ukrajinského ministerstva infrastruktury, agentuře Unian řekl, že je nutné začít s rekonstrukcí hned od západní hranice a pokračovat s úzkou tratí v místech, kde je menší riziko raketových útoků.
"Důležité je nejen obnovit, ale také rozšířit kapacitu. Protože máme problém s exportem a potřebujeme pokračovat v úzkém rozchodu, stavět terminály, normální osobní dopravu. A pokračovat zase po úzkokolejce ne do Kyjeva, ale alespoň do Kovelu, Mukačeva, Lvova. Tedy na krátké úseky, protože velké nebudeme moci dotáhnout,“ řekl Dovgan v souvislosti s válkou.
"Náklady na kompletní výměnu rozchodu tratí za evropskou na 20 tisíc km tratí a na modernizaci doprovodné infrastruktury v zemi si vyžádají 120–150 miliard hřiven (80 -100 mld Kč) a potrvají 30–40 let. V závislosti na stavu železnice infrastruktury a topografie oblasti, náklady na položení jednoho kilometru evropské trati budou od 6 do 22 milionů hřiven (od 4 do 14,7 mil. Kč)," uvedl poradce ministra strategického průmyslu Heorhyj Zubka.